דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקזיט

בריטניה / בימ"ש בבריטניה: על הפרלמנט לאשר היציאה מהאיחוד האירופי

בעקבות משאל העם שנערך ביוני תכננה הממשלה להתחיל בהתנתקות מהאיחוד, אך השופטים חייבו אותה להעביר את ההחלטה גם בפרלמנט. המשמעות: ייתכן שתומכי ההישארות באיחוד יצליחו "לרכך" את תנאי היציאה

דגלי האיחוד האירופי ובריטניה מתנוססים מחוץ לבית הפרלמנט הארופאי בלונדון. (צילום: AP)
דגלי האיחוד האירופי ובריטניה מתנוססים מחוץ לבית הפרלמנט הארופאי בלונדון. (צילום: AP)

התכניות של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי נתקלו אתמול (חמישי) בפס האטה גדול במיוחד: בית המשפט העליון במדינה פסק שלמרות תוצאות משאל העם שבו בחרו אזרחי בריטניה להתנתק מהאיחוד, הממשלה אינה רשאית להתחיל ביישום ההחלטה ללא הצבעה בפרלמנט. המשפט העמיק את השסע בבריטניה בנושא היחס לאירופה, והעלה תקוות בקרב פוליטיקאים התומכים בהישארות באיחוד שהם יכולים לרכך את תנאי הנסיגה של בריטניה מהאיחוד. מנגד, תומכי ה"ברקזיט" אומרים שכל ניסיון לעשות זאת יהיה בגידה בהחלטת הבוחרים.

הממשלה הבריטית הודיעה שתערער על פסיקת בית המשפט, והדיונים בעניין נקבעו לתחילת דצמבר. הפסיקה יכולה לעכב את תכניות הממשלה להתחיל את השיחות על יציאת בריטניה המאיחוד האירופי בתוך מספר שבועות, ופותחת קרב חוקתי עצום מימדים על מאזן הכוחות בין הפרלמנט לממשלה.

דייויד דייויס, השר הממונה על היציאה מהאיחוד האירופי, אמר שהצבעת הבריטים מה-23 ביוני לעזיבת האיחוד "חייבת להיות מכובדת". "האנשים רוצים לראות אותנו מתקדמים עם זה, וזה מה שאנחנו הולכים לעשות", אמר.

ראשת הממשלה תרזה מאי אמרה שתשתמש בסמכות בת מאות שנים המכונה "פרה-רגוטיבה מלכותית" כדי להפעיל כבר בסוף חודש מרץ את סעיף 50 באמנת האיחוד האירופי, הפותח שנתיים של משא ומתן על יציאה מהאיחוד. הסמכות הזו, שבאופן מסורתי מסורתית היתה נתונה בידי המלך אך כעת נעשה בה שימוש על ידי פוליטיקאים, מאפשרת להחלטות הנוגעות לאמנות בינלאומיות ונושאים נוספים להתקבל ללא הצבעה בפרלמנט.

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. תזדקק לאישור הפרלמנט על מנת להתחיל משא ומתן ליציאה מהאיחוד האירופי (צילום: סוכנות AP).
ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. תזדקק לאישור הפרלמנט על מנת להתחיל משא ומתן ליציאה מהאיחוד האירופי (צילום: סוכנות AP).

התובעים במשפט, בהם מעצב שיער ויזמית פיננסית, איתגרו את זכותה של ראשת הממשלה מאי לפעול ללא אישור הפרלמנט. הם טענו שעזיבת האיחוד האירופי תביא לפגיעה בזכויות של אזרחי בריטניה, ביניהן חופש התנועה בין מדינות האיחוד, ושלא ניתן לקבל החלטה כזו ללא אישור הפרלמנט. שלושה שופטים עליונים הסכימו לכך, ופסקו שהפרה-רגוטיבה המלכותית אינה מעניקה לממשלה סמכות לעזוב את האיחוד האירופי.

 

מנהיגי קמפיין ה"ברקזיט" חוששים שהמהלך ינוצל לעצירת המהלך. מנהיג מפלגת העצמאות, נייג'ל פרג', שעמד בראש הקמפיין לעזיבת האיחוד האירופי, צייץ כי "אני מודאג מכך שהבגידה הפכה להיות בהישג יד. אני חושש מכך שכל צעד אפשרי ייעשה כדי לעכב או לחסום את מימוש סעיף 50. אם זה המצב, אין להם מושג בנוגע לרמת הכעס הציבורי שהם הולכים לעורר".

 

התסריט שבו פסיקת בית המשפט תעצור את בריטניה מלעזוב את האיחוד אינו סביר. מרבית המחוקקים סבורים שהחלטת המצביעים צריכה להיות מכובדת, אך עמדותיהם שונות מאוד בשאלה איזו צורה צריכה להיות ל"ברקזיט" ומהי רמת הקירבה עליה צריכה בריטניה לשמור ביחסיה עם האיחוד האירופי. מרבית חברי הפרלמנט תמכו בצד ה"נשארים" במשאל העם, אך מתכוונים לתמוך בתחילת שיחות היציאה אם יהיה ברור שהממשלה אינה מחפשת "ברקזיט קשה", שבו בריטניה עוזבת לחלוטין את השוק האירופי.

תומכי האיחוד האירופי מבין המחוקקים מקווים שהפסיקה תכריח את ממשלת בריטניה להציג את תכניותיה למשא ומתן על יציאה מהאיחוד לפני מימושו של סעיף היציאה, דרישה שנדחתה בעבר. "מובן שיש (לממשלה) מנדט לעזוב את האיחוד האירופי, ועלינו לקבל ולכבד את תוצאות משאל העם", אמר קייר סטרנר, דובר מפלגת הלייבור האופוזיציונית ל-BBC. "אבל התנאיםוהאופן שבו נעזוב את האיחוד הם חשובים וחיוניים".

היזמית הפיננסית ג'ינה מילר, שהובילה את העותרים במשפט, אמרה שהתביעה לא היתה נסיון לעצור את הברקזיט, אלא רק להבטיח את ריבונותו של הפרלמנט. "אני מקווה שחברי הפרלמנט יעשו את עבודתם וידונו בכך באופן פיכח ובוגר", אמרה.

 

 

הפאונד, שאיבד כחמישית מערכו מאז משאל העם ביוני שבו החליטו אזרחי בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, זינק חזרה בעקבות פסק הדין, ועלה באחוז וחצי לרמה של 1.2493$. הסקטור הפיננסי, שהתאפיין בהתנגדות רחבה לברקזיט, מקווה שבעקבות התביעה הפרלמנט יקל את השלכות המהלך.

בבריטניה מייחסים לפסק הדין כנושא החוקתי החשוב ביותר בדור הנוכחי, המעגן את זכויות הפרלמנט מול אלו של הרשות המבצעת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!