דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב 2016

ארה"ב בוחרת / 4 ימים לפני: מה אומרים הסקרים בארה"ב לגבי זהות הנשיא/ה הבא/ה?

הכירו את האתר שכל מי שכותב לכם על הבחירות בארה"ב קורא: "538" של הסטטיסטיקאי-עיתונאי נייט סילבר. האתר מכניס את כלל הסקרים ברחבי ארה"ב למודל שחוזה את התוצאה עם אחוזי דיוק של 98% (ב-2008) ו-100% (ב-2012). אז מה התחזית ל-2016?

המועמדים לנשיאות קלינטון וטראמפ לקראת עימות טלויזיוני (צילום ארכיון: סוכנות AP).
המועמדים לנשיאות קלינטון וטראמפ לקראת עימות טלויזיוני (צילום ארכיון: סוכנות AP).
יניב כרמל

בייסבול ובחירות הם שני מאפיינים מרכזיים של התרבות האמריקאית הפופולארית. הבייסבול הוא ספורט כל כך מורכב, ובאופן אישי – כל כך משעמם – שנראה שהוא מתאים מאד לתרבות האמריקאית שבה יש לספורט מעמד של פולחן ציבורי משותף: המשחק עשוי להימשך שעות, באופן מקוטע. הזמן שלוקח לחובט ולזורק לעלות למגרש ולהתארגן עשוי להיות רב יותר מהזמן שבו הם ממש משחקים. ההפסקות משמשות, כמובן, כזמן לפרסומות ולהפנינג שלם סביב המשחק. כל המאפיינים הללו מזכירים מאד גם את התהליך שבו האמריקאים בוחרים את הנשיא שלהם – כולל משך הזמן האינסופי וההפנינג שמסביב.

אך ישנו מאפיין נוסף אופייני של הספורט האמריקאי: ריבוי הפעולות שבו מוביל לאיסוף אינסופי של נתונים סטטיסטיים על ביצועי השחקנים והקבוצות. מי שראה את הסרט "מאניבול" מכיר את הסיפור של קבוצת בייסבול צנועה שנעזרה בשירותיו של אנליסט בייסבול עד  כדי כמעט ניצחון ב"וורלד סירייס" (כך מכונה אליפות הבייסבול בארה"ב) חרף תקציב נמוך. הסרט, בכיכובם של בראד פיט וג'ונה היל, מבוססים במידה רבה על סיפורו של נייט סילבר, כיום בן 38 והעורך הראשי של האתר "538" (www.fivethirtyeight.com) שעוסק בפוליטיקה וספורט.

סילבר פיתח את המודל לחיזוי ביצועים של שחקני בייסבול כשהיה בן 25 בסך הכל, ובמשך כמה שנים התפרנס יפה ממכירת שירותיו לקבוצות בייסבול וכן ממשחקי פוקר אונליין. לקראת הבחירות לנשיאות בשנת 2008 לקח סילבר את כשרונו לפוליטיקה ויצר מודל לחיזוי תוצאות הבחירות לנשיאות בהתבסס על שילוב בין הסקרים במדינות השונות ומידע סטטיסטי רב, מגוון ומפולח מאד. נצחונם של אובמה וסגנו ביידן על יריביהם הרפובליקאים ג'ון מקיין ושרה פיילין הביא לסילבר את פרסומו העולמי בתחום התחזיות הפוליטיות: מודל החיזוי שלו היה מדוייק ב-49 מתוך 50 מדינות. ב-2012 המודל קלע לתוצאה בכל 50 המדינות. ההישג של סילבר וצוותו ב-2012 הוא מרשים במיוחד לאור העובדה שהבחירות ההן נחשבו לבחירות צמודות מאד בין הנשיא אובמה ויריבו מיט רומני.

נייט סילבר. חזה את תוצאו בחירות 1012 בדיוק של 100%
נייט סילבר. חזה את תוצאו בחירות 1012 בדיוק של 100%

השיטה האמריקאית

האתר "538" נקרא על שם מספר החברים ב"קונגרסיונל קולג'", מוסד שניתן לתרגם את שמו אולי כ"האסיפה המכוננת". אסיפה זו מורכבת מהאלקטורים, הנבחרים, מכלל 50 המדינות. לכל מדינה מספר אלקטורים קבוע, המותאם (בגדול, ובהתאם לחוקה האמריקאית) לגודל אוכלוסייתה של המדינה. לקליפורניה, לדוגמא, יש 55 אלקטורים באסיפה המכוננת, ולאלסקה יש 3 בלבד.

האלקטורים מצביעים בהתאם להנחיית מדינתם על פי החוק והנוהג, בתהליך שנמשך עד לחודש דצמבר למעשה. כדי להתמנות לנשיאות יש צורך ברוב של אלקטורים – כלומר לפחות 270 אלקטורים שמצביעים בעד המועמד או המועמדת.

נתון נוסף שחשוב להבין לגבי השיטה האמריקאית הוא שרוב המדינות פועלות בשיטת "דה וינר טייקס איט אול" – גם אם הבחירות הן צמודות מאד, ונוצחו על חודו של קול, כלל האלקטורים של אותה מדינה יצביעו בעד המועמד שניצח באסיפה המכוננת. שתי מדינות הן יוצאות דופן מהבחינה הזו – מיין בצפון-מזרח ארה"ב ונברסקה שבמערב התיכון. על פי החוק במדינות אלו האלקטורים מטעמם נחלקים לאלקטורים מדינתיים (2) ואלקטורים מחוזיים שמצביעים על פי המנצח במחוז (יש 1 כזה ממיין, ו-3 מנברסקה). כך שבאופן תיאורטי הצבעת האלקטורים של מיין ונברסקה עשויה להיות מפוצלת.

שיטת האלקטורים גם גורמת לכך שיתכן ורוב האזרחים יצביעו בעד מועמד מסויים אך מרבית האלקטורים יצביעו בעד מועמד אחר. כך קרה לדוגמא בשנת 2000, אז אל גור הדמוקרטי השיג כמעט 550,000 קולות יותר ברחבי ארה"ב, אך הפסיד לג'ורג' בוש הבן, שהשיג 271 אלקטורים, 5 יותר מגור (הבחירות ההן זכורות גם בשל הפסקת הספירה החוזרת של הקולות במדינת פלורידה. ההערכות הן שאילו הייתה הספירה מתבצעת הרי שהניצחון היה מוענק לגור, אך שופטי בית המשפט העליון האמריקאי הורו על הפסקת הספירה, והעניקו הניצחון לבוש).

ועכשיו לתחזית

כאמור, האתר של סילבר מבצע תחזית מפורטת לבחירות. הוא עושה זאת באמצעות מודל סטטיסטי שסוכם את הסקרים המבוצעים בכל מדינה, תוך מתן משקל למספר הנסקרים ולמוניטין של מכון הסקרים. התוצאה שלו היא תחזית סטטיסטית, כלומר הסתברותית: למי יש את רוב הסיכויים לנצח. סילבר עצמו מסביר לעתים קרובות שכאשר התוצאה הסבירה פחות היא זו שמתממשת במציאות אין זה מצביע בהכרח כשל במודל, אלא להיפך: לפעמים, פעם ב…, קורה הדבר שפחות סביר שיקרה. ובכל זאת, כאמור, המודל ההסתברותי של סילבר סייע עד כה לחזות באופן מדויק למדי את התוצאות במערכות הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב.

התחזית המעודכנת, נכון לשעה זו (התחזית מתעדכנת אחת לכמה שעות בימים האחרונים), היא סבירות של 66.8% לניצחון של הילרי קלינטון לעומת 33.2% סבירות לניצחון של דונלד טראמפ.

(צילום מסך מאתר FiveThirtyEight)
(צילום מסך מאתר FiveThirtyEight)

המשמעות של המידע הזה היא מורכבת. מצד אחד, לא מדובר במירוץ צמוד כפי שעולה מהדיווחים המקובלים בתקשורת. הסיכוי של קלינטון לזכות בנשיאות טוב בהרבה מזה של טראמפ. מהצד השני, גם לא מדובר במירוץ שהוכרע וניצחון של טראמפ על פני יריבתו אינו בלתי-סביר.

יתרה מכך, במהלך המירוץ, סילבר כבר אמד את סיכוייה של קלינטון לזכות בקרוב ל-80%, ואילו כעת הוא מעריך שסיכוייו של טראמפ גברו. לא זו אף זו: על אף שבנקודת הזמן הזו תמונת המצב של הבחירות דומה למדי לנקודת הזמן הדומה בבחירות 2012 – אז העריך סילבר את סיכוייו של אובמה לזכות בכ-70% – סילבר מציין שהמומנטום הוא לטובת טראמפ, וכי נקודת ההתחלה של קלינטון ביום הבחירות, ביום שלישי הקרוב, טובה פחות מזו של אובמה ב-2012.

אם יש לקלינטון במה להתנחם מהמידע הזה – מלבד העובדה שסיכוייה עדיין טובים משל יריבה לזכות – הוא בכך שחשש סביר מהפסד שלה עשוי להיות מנוע לתומכיה, ומדויק יותר: למתנגדי טראמפ, לצאת ולהצביע.

עוד קצת בייסבול וסטטיסטיקה

השבוע הדהימה את עולם הבייסבול קבוצת השיקאגו קאבס כשזכתה בוורלד סירייס לראשונה, לאחר 108 שנים. הקאבס חזרו מפיגור בסדרת הגמר מול הקליבלנד אינדיאנס, שכבר נראו בדרך הבטוחה לזכות באליפות. ברשת פשטה הידיעה כי סילבר העניק לקאבס סיכויים נמוכים משל טראמפ לזכות.

מחפשי האותות והמומנטומים עשויים למצוא בכך סימנים דו-צדדיים: תומכי טראמפ יראו בכך סימן לניצחון האנדרדוג. תומכי קלינטון יראו בניצחון של שיקאגו, העיר בה נולדה הילרי ובה התגורר אובמה, על פני קליבלנד מאוהיו הרפובליקאית (כנראה), כסימן לנצחון המחנה שלהם. הסטטיסטיקאים יסבירו שהכל יכול לקרות בהסתברות של 1 ל-…

בכל הנוגע לעתיד ארה"ב, ובמידה מסוימת עתיד העולם המערבי, נצטרך להמתין לסיום ספירת הקולות ביום רביעי הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!