דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

האם הפועלים ולאומי אכן צמצמו את מספר עובדי הקבלן? על הדור הבא של עובדי הקבלן

בנק הפועלים ובנק לאומי פרסמו את דוח מעלה האחרון שלהם והתגאו בכך שהם צמצמו משמעותית את העסקת עובדי הקבלן אצלם וקיבלו דרוג של פלטינה פלוס (!). על פניו יפה מאד, אך כמו תמיד האמת מסתתרת בפרטים הקטנים ולרע המזל ולרוע עובדי הקבלן, כמות עובדי הקבלן לא ירדה כפי שדווח. היא פשוט לא מדווחת, בשל טריק משפטי מתוחכם שיצר צורת העסקת עובדי קבלן חדשה ופוגענית אף יותר, שלהבנתם אין צורך לדווח עליה – NearShore

בטור הקודם, הצגתי את הסעיף בחוק העסקת עובדי כח אדם שמאפשר את אפליית עובדי המחשוב והעסקתם בתור עובדי כח אדם למשך תקופות ארוכות מ-9 חודשים וכן לא לקיים עבורם את הוראות ההסכם הקיבוצי החל במקום במידה וקיים. המחוקק, בדברי ההסבר לחוק, הסביר זאת בכך שהוא לא רוצה לפגוע בעובדי המחשוב ולהרע את תנאיהם.

בפועל, ברוב המכריע של המקרים, הדבר הינו רק לרעת העובד ה"זוכה" לפחות תנאים, לאובדן ביטחון תעסוקתי, אפשרויות קידום ושכר. מקרה שכזה הובא לבית דין לעבודה על-ידי שלושה עובדי ביטוח לאומי בתחום המיחשוב. הללו טענו שהם מועסקים בביטוח לאומי כעובדי כתף על כתף ודרשו שיקלטו אותם להעסקה ישירה בשל העובדה שתנאיהם לא משופרים ביחס לעובדים המועסקים ישירות ולא זו הייתה כוונת החוק. על אף הסעיף בחוק, הורה ב-2010 בית הדין לעבודה לביטוח לאומי לקלוט את העובדים להעסקה ישירה.

על פניו פסק הדין מאפשר לעובדים רבים לתבוע יחסי עובד-מעביד מול הגוף שמעסיקם, אך בפועל מדובר בהליך מורכב אשר עובדים ללא ביטחון תעסוקתי לרוב חוששים להתחיל.

בכל מקרה, מסתבר שסטארטאפים יש לא רק בתחום המחשוב, ומוחות קודחים ואפלים שברו את הראש וניתחו את החוק ופסק הדין ועלו על שיטת העסקה קבלנית חדשה, משודרגת ופוגענית עוד יותר, או אם תרצו עובדי קבלן 2.0.

אז מהי העסקה קבלנית במודל NearShore?

הרעיון של nearShore במקור, הוא לבצע מיקור חוץ לשירות מסויים בחברה אך לא למדינה רחוקה, לדוגמא הודו, אלא למדינה קרובה, בדרך כלל עם גבול משותף. כך ניתן להנות מקרבה גיאוגרפית ותרבותית לספק ולשלם מחיר זול. שיטה זו נפוצה בעיקר במדינות מערב אירופה שמעבירות ייצור ושירותים למזרח אירופה.

אך בישראל כמו בישראל הראש עובד כל הזמן איך לעבוד על החוק ואיך למנוע מהעובדים להתאגד, והקומבינה שנמצאה וזכתה לשם NearShore היא פשוטה וזה האלגוריתם למעסיק התחמן:

  1. קח את כל עובדי הקבלן שעובדים אצלך בתור עובדי כתף אל כתף ועלולים לתבוע בעתיד יחסי עובד מעביד
  2. רכז אותם במשרד אחד ובחברה אחת בבניין סמוך, או עדיף במשרד בדלת ממול
  3. שים מעל המשרד שלט של חברת הקבלן הנבחרת
  4. חברת הקבלן לשעבר (עכשיו חברת שירותים) משלמת בנוסף גם על המשרד והמחשב וכל השאר נשאר בדיוק אותו דבר

וזהו. קסם. אין יחסי עובד מעביד! עכשיו, חברת הגולגלות כבר לא מוכרת שרותי כ"א אלא היא מוכרת "שירותי מחשוב", המעביד כבר לא מעסיק עובדי קבלן אלא הוא "הפריט שירותים" והעובד? לא השתנה כלום בעבודתו של אותו עובד, המקום אותו מקום, העבודה אותה עבודה והחברה שממנה הוא מקבל את התלוש עדיין לא תורמת כלום לעבודתו. פשוט העבירו אותו משרד לדלת ממול או לבניין הצמוד.

חשוב להתעכב על כיצד רואה החברה את הקשר בינה ובין העובד. מבחינת החברה אין שום קשר בינה ובין העובד משום שהיא רכשה "שירותי מחשוב". יתרה מכך, החברה אינה רואה צורך לדווח על תקן העובד בשום דיווח – לא בדוחות הכספיים, לא בדוחות מעלה או לפיקוח במידה וקיים בתחום. בדרך זו הבנקים יכולים להתגאות שהם צמצמו את ההעסקה הקבלנית אצלם, לקבל ציון "אחריות חברתית" גבוה ולהתגאות בו בפרסומים השונים.

כמה נפוצה שיטת העסקה זו? נפוצה מאוד! לא מצאתי נתונים רשמיים בנושא אך כמעט כל חברות עובדי הקבלן הגדולות בתחום המחשוב מציעות שירות זה. במערכת הבנקאית בלבד מדובר על מאות עובדים ויותר שעברו להעסקה במודל NearShore שבוצע לפי דרישות הבנקים, ובכלל שיטת העסקה זו נפוצה כמעט בכל שוק ה-IT. לאחרונה שמעתי גם על חברה שהעבירה למיקור חוץ באופן זה את כל נושא משאבי אנוש וגיוס עובדים(!).

ברור לכל בר דעת שמדובר בטריק משפטי בלבד וזו העסקה קבלנית לכל דבר. על המחוקק ועל המערכת המשפטית להכיר בכך, ולקבוע שאין הבדל בין העסקה קבלנית רגילה ובין העסקה במודל NearShore שכל כוונתו הינה לפגוע בזכויות העובדים, בביטחונם התעסוקתי ובחופש שלהם להתאגד. גם על ארגון מעלה שנותן ציונים על אחריות תאגידית של חברות להתייחס לכך ולחייב את החברות לדווח גם על עובדים אלו כעובדי קבלן ולא לטמון את ראשו בחול. לא ייתכן שארגון המתיימר להיות חברתי ולדרג אחריות תאגידית של חברות לא נוקט עמדה חברתית ברורה בנושא זה!

הגיע הזמן שגם המחוקק וגם הציבור יפנימו שגם לעובדי המחשוב מגיע ביטחון תעסוקתי, והמצב הקיים בו עובדים נפלטים משוק העבודה בגיל המופלג של 45 אינו מקובל ואינו גזרת גורל.  יש לחוקק חקיקה מגנה לעובדים שתיתן עתיד עם ודאות תעסוקתית למעמד הביניים שעובד, תורם ומשלם מיסים!

הכותב הינו ממקימי ועד אגוד מערכות, חברת המחשוב של בנק אגוד. בחברה כ-50 עובדים המועסקים ישירות ועוד 140 עובדי קבלן בתחום המחשוב (חלקם במודל NearShore)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!