דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

הזיהום במפרץ חיפה / דוח חדש של ארגוני הסביבה בחיפה דורש מהממשלה התערבות מיידית

הארגונים מתריעים כי שילוב תעשיות מזהמות רבות באיזור המפרץ, עלולות להחריף עוד את בריאותם של תושבי מטרופולין חיפה. דוח מבקר המדינה האחרון מצביע אף הוא על הסכנות במפרץ חיפה

נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הדוח הרבעוני של ארגוני הסביבה בחיפה, המציג טענות קשות כנגד החשיפה לחומרים מזהמים ומסוכנים באזור מפרץ חיפה, הוגש ביום חמישי לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד). הדוח תובע מהשר להנהיג מדיניות תקיפה להגנה על האוכלוסייה, לא רק כנגד מפגעים קיימים, אלא גם כנגד תכניות עתידיות.

לטענת ארגוני הסביבה שילוב של התכנית להרחבת בז"ן, אחסון דלקים באיזור "קרקעות הצפון" ליד בז"ן ותכנית "חיבורי המפרץ" בה מתוכנן נמל דלקים חדש, עלול להחריף את המצב הבריאותי של כל תושבי מטרופולין חיפה. הארגונים דורשים להקפיא את התכניות, עד אשר יתקבלו מסקנות של מחקר אמין שיוכל לקבוע בוודאות האם התעשיות הפטרוכימיות באיזור אחראיות לעודף התחלואה באיזור חיפה, כפי שנמדד במשרד הבריאות.

מסירת דוח ארגוני הסביבה לשר להגנת הסביבה זאב אלקין (צילום: ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת מגמה ירוקה בחיפה).
מסירת דוח ארגוני הסביבה לשר להגנת הסביבה זאב אלקין (צילום: ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת מגמה ירוקה בחיפה).

דרישה מרכזית בדוח היא שהמשרד להגנת הסביבה יפעיל ראיה כוללת המשתמשת באמת המידה של 'הבועה המתכווצת', שמשמעותה היא ירידה בזיהום המצרפי מכלל המקורות השונים, לעומת הגישה של הגבלת כל גורם בפני עצמו למינימום פליטות האפשרי בטכנולוגיה המיטבית, ללא קשר לשיקול מצרפי.

אף שבמשרד להגנת הסביבה מצביעים על ירידה בזיהום האוויר בשנים האחרונות, בארגונים טוענים כי המצב רחוק מלעמוד ביעדי בריאות הציבור ומתריעים כנגד הסכנה שבהוספת מתקנים תעשייתיים.

רוית שטוסל, נציגת הועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור: "רק בשבוע שעבר התפרסם דוח מבקר המדינה החדש והחשש לאסון במפרץ חיפה. מימצאים על ליקויים בתחזוקת מתקני נפט במרחבים מאוכלסים וחשש לעמידותם במקרי חירום ורעידות אדמה. המבקר קרא לבדוק את הסיכונים הנובעים מריכוז מתקני האנרגיה במפרץ וקבע כי יש לבחון את מידת נחיצותן של תשתיות כה רבות באזור. הגיע הזמן שמישהו בממשלה ירים את הכפפה ויתחיל בעשייה אמיתית."

לכתיבת הדוח שותפים ארגוני הסביבה "מגמה ירוקה", מהפך בחיפה, "הקואליציה לבריאות הציבור", "מנקים את מפרץ חיפה", עמותת "צלול", "אדם סביבה במטרופולין חיפה", והגופים פוליטיים "הירוקים של חיפה", "חיים בקרית חיים", וועד קרית חיים, ופעילים מהציבור הרחב.

ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת ארגון מגמה ירוקה בחיפה מסרה: "זהו לא הדוח הרבעוני הראשון שאנו מוציאים במגמה ירוקה אך זהו דוח מיוחד כיוון שהפעם חברו יחד כל ארגוני הסביבה המובילים בחיפה. הציבור בחיפה מצפה מהגנת הסביבה להחמיר את כובד ידם על המפעלים המזהמים ואת האכיפה במפרץ חיפה, התושבים מצפים ממשלת ישראל לקחת אחריות ציבורית ולצמצם את התעשיות ואחסון החומרים המסוכנים בחיפה."

הלחץ הציבורי בנושא איכות האוויר במפרץ חיפה הולך ומתגבר, רק בשבוע שעבר מנכ"ל בז"ן אבנר מימון התייצב באופן נדיר בפני מצלמות התכנית לילה כלכלי מול יונה יהב, ראש העיר חיפה, שהוציא צו סגירה לחודש למפעל "כרמל אולפינים" בשל שרשרת תקלות. הצו הוקפא על-ידי בית המשפט עד לדיון נוסף, אשר צפוי להתקיים מחר, יום ראשון.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי יגיבו לדוח לאחר שילמדו את טענותיו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!