דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פרשנות / החופשות, השכר, החוזים האישיים: מה קרה למחלוקות הגדולות בין המורים לאוצר

השכר יעלה לכל עובדי ההוראה, האוצר הכניס רגל בדלת החוזים האישיים, והרבה ייקבע בשלב הניסוח ההסכם: הנקודות המרכזיות בהסכם החדש

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, בהפגנת מורים (צילום: הסתדרות המורים)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, בהפגנת מורים (צילום: הסתדרות המורים)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות המורים ומשרד האוצר חתמו הבוקר (רביעי) על מסמך עקרונות להסכם שכר חדש, שיחול על כ-140 אלף עובדי הוראה. מדובר במסמך עקרונות ראשוני ולא בהסכם סופי, והרבה שאלות יפתרו בסופו של דבר בפרטים הקטנים של ההסכם, שינוסחו בחודשים הקרובים.

בחודשים האחרונים הייתה מחלוקת גדולה בין הצדדים בסוגיות רבות, ועד לרגע האחרון נראה היה שהפער בין הצדדים לא יאפשר להגיע להסכם. מה אפשר להבין על המחלוקות לפי עקרונות ההסכם שנחתמו?

  1. שכר המורים הוותיקים – במסגרת ההסכם יגדל שכרם של עובדי ההוראה ב-1,100 שקלים לפחות, תוספת שכר של לפחות 8.7% בממוצע. בהשוואה להצעות הקודמות של משרד האוצר, שחלקן שחקו את שכר המורים הוותיקים, מדובר בשיפור. הסתדרות המורים עמדה על כך ששכרם של כל המורים ישתפר, גם של אלה שמרוויחים שכר גבוה מהממוצע.

    עם זאת, השאלה הגדולה ביותר היא כיצד תיפרס התוספת על פני השנים. הסכם השכר יהיה בתוקף עד סוף שנת 2026, והפעימות שיביאו לתוספות של 1,100 שקלים יהיו מדורגות. בשנים של אינפלציה גבוהה, השאלה היא כמה מהתוספת תכנס כבר בשנה הקרובה.

  2. חוזים אישיים – אחת הדרישות הגדולות של משרד האוצר הייתה מתן האפשרות להעסיק 10% מהמורים בחוזה אישי, כלומר לא דרך ההסכם הקיבוצי, ובשכר שיקבע מנהל בית הספר. שינוי זה יכול ליצור להשפיע בצורה עמוקה על מערכת החינוך, על ידי יצירת שני מעמדות של מורים: מורים תחת הסכם קיבוצי, ומורים בחוזה אישי.

    הסכם העקרונות שנחתם כולל "אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת". תחת ניסוח עמום זה קשה לדעת מה יהיה היקף התופעה, מי יוגדר כמומחה, ומה יהיו התנאים בהם ניתן יהיה להעסיק אותו. דברים אלה יתבררו רק לאחר פרסום פרטי ההסכם הסופיים. בינתיים אפשר להעריך שהניסיון לבצע מהפכה נבלם, אבל האוצר בהחלט הכניס רגל בדלת.

  3. שכר המורים המתחילים – לפי ההסכם שנחתם השכר למורה מתחיל יעלה ל-9,000 שקלים למשרה מלאה, לעומת 6,800 שקלים היום, עלייה של 32%. בנוסף תהיה העלאה הדרגתית ל-100% משרה למורה מתחיל, ומענק התמדה של 10,000 שקלים אחרי 3 שנים.

    שכר זה אמנם נמוך מהדרישה של הסתדרות המורים שעמדה על 10,500 שקלים בחודש, אבל מדובר בהעלאה משמעותית, המשקפת את העובדה שבנושא זה הייתה תמימות דעים יחסית בין הצדדים.

  4. עידוד מצוינות – באוצר שמו דגש רב על הפחתת רכיב הוותק בשכר המורים והחלפתו בשכר שמבוסס על מדדי מצוינות. לבסוף התכנסה דרישה זו לסל למנהל של גמול של 400 עד 1,000 שקלים, אותו יוכל לחלק למורים בגין יוזמה או לקיחת תפקיד.
    גם סעיף זה נותר סתום עד שיתברר הניסוח הסופי. על בסיס הניסוח הקיים אפשר להגיד שלא מדובר ב'בונוס' שנותן המנהל למורים כפי שכיוונו במשרד האוצר, אלא בהרחבת האפשרויות של המנהל לייצר תפקידים ואחריות למורים מובילים.
  5. הרחבת האפשרות לפיטורים – סעיף זה שהיה בלב הדרישות של משרד האוצר נותר סתום לחלוטין תחת הכותרת "ייעול תהליך הפיטורין".
  6. ימי החופשה – בשונה מההצהרות הגרנדיוזיות של ליברמן על קיצור החופש הגדול, לבסוף הסתפק משרד האוצר בפתרון שהמורים אמרו מראש שמקובל עליהם – העברת ימי החופשה של האיסרו חג לגשר בין יום כיפור לסוכות, ולימודים בל"ג בעומר. המורים אפילו קיבלו הישג נאה: לראשונה יהיו להם שני ימי חופשה גמישים, בשונה מהמצב היום בו הם לא יכולים לקחת חופשות במהלך השנה.

השורה התחתונה:

הסכם השכר החדש מכיל תוספת שכר לא מבוטלת לכל עובדי ההוראה, כפי שדרשה הסתדרות המורים. קצב פעימות השכר שלא פורסם עדיין ישחק תפקיד מרכזי במידת האפקטיביות של ההסכם, ויקבע כמה מהר יורגש שיפור התנאים.

משרד האוצר לא הצליח לחולל את המהפכה שהבטיח מצד אחד, אבל הוא בהחלט הכניס רגל רצינית בדלת. השאלה האם מערכת החינוך תשתנה תקבע בפרטי ההסכם, ביישום שלו בשטח, ובדרישות שיגיעו בעקבותיו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!