דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

אגד / לאחר שסוכם כי האוצר יעמוד בהתחיבויותיו - נמענה השביתה באגד

ההבנות אליהן הגיעו ההסתדרות, האוצר ואגד יאפשרו העברת 150 מליון ש"ח לטובת משכורות העובדים. בחודש הקרוב יימשך המשא ומתן, האמור להביא להסכם כולל באגד, לאחר שבשנה שעברה פג תוקפו של ההסכם האחרון.

הפגנת עובדי אגד בירושלים, נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
הפגנת עובדי אגד בירושלים, נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר מחאת עובדי אגד, הושגו הבנות בין משרד האוצר לבין ההסתדרות לפיהן משרד האוצר יעביר סכום של כ-150 מליון שקלים להבטחת משכורות העובדים בחודשים הקרובים. בחודש הקרוב יתקיים משא ומתן במסגרתו אמור להחתם הסכם כולל בחברת אגד. מנכ״ל האוצר שי באב"ד, יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר אגד אבי פרידמן, ומנכ"לית משרד התחבורה הגיעו אמש להבנות ואיפשרו את סיום המשבר.

"אני שמח שהצדדים גילו אחריות וביטלו שביתה שהייתה יכולה להסב נזק רב למשק ושבחודש הקרוב נכנס למו״מ אינטנסיבי עם אגד על מנת להגיע להסכם ארוך טווח", אמר מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד.

אז מה קרה בעצם?

המשבר נוצר לאחר שבשנת 2015 פג תוקפו של הסכם בן 10 שנים בין המדינה לאגד, שנקרא הסכם תשומות, המתווה את תשלומי הסובסידיה מהמדינה לאגד. על פי דוח מבקר המדינה האחרון, סעיף סבסוד התחבורה הציבורית הוא אחד הסעיפים הגדולים בתקציב משרד התחבורה, והגיע בשנת 2015 למעל 4 מיליארד שקלים. ללא סבסוד מדינה, כל  המפעילים של התחבורה הציבורית צפויים להיקלע לגרעונות ולפשיטת רגל, ולכן אי-החתימה על הסכם עם אגד, בניגוד למפעילים אחרים, הינה פגיעה של הממשלה במפעיל ספציפי, ולא בשינוי מדיניות כולל לגבי הפעלת שירותי תחבורה ציבורית.

המשא ומתן לגבי חידוש ההסכם נמשך בין המדינה והנהלת אגד כבר שנה וחצי ללא הסכמות, כאשר בשבועות האחרונים הובילו עובדי אגד מחאה שכללה הפגנה של 3,000 עובדים וכוונה להשבית את שירותי התחבורה הציבורית שאגד מפעילה ביום שני הקרוב, כוונה שנמנעה כעת. התמשכות המשא ומתן יצרה מצב של ייבוש תקציבי של אגד, באופן שיכול למוטט את איתנותה הכלכלית.

דובר אגד, רון רטנר, אמר ל'רדיו קול חי' בחודש שעבר, "רק באחרונה החלו עובדים בחברות הפרטיות להתאגד כדי לשמור על זכויותיהם ובסיוע ההסתדרות הגיעו להסכם עם הממשלה, לא עם החברות, להעלאת שכרם ל- 39 ש"ח לשעה. משרד האוצר התחייב בהסכם מקביל כלפי ההסתדרות והנהלת אגד, להעלאת השכר של עובדי דור ב' באגד ואולם מאז, הפר האוצר את ההסכם ולא העביר לאגד, כפי שהוא כן מעביר לחברות הפרטיות, את הסכומים לכיסוי התחייבות זו". מדובר בכ-4,000 עובדי אגד המוגדרים 'עובדי דור ב", שחלקם היחסי ילך ויעלה ככל שעובדי דור א' הוותיקים יפרשו מן החברה.

על פי ההבנות, סוכם כי משרד האוצר יעביר סכום של כ-150 מיליון שקלים להבטחת משכורות העובדים בחודשים הקרובים. הסכום המהווה חלק משמעותי מהמקדמה בת 250 מליון השקלים שדורשים העובדים שיועברו לאגד בגין שנת 2016.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!