דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

הזיהום במפרץ חיפה / האם עיריית חיפה נחפזה להוציא צו סגירה זמני למפעל מזהם?

עובדי 'כרמל אולפינים' הפגינו אמש מול בית המשפט בחיפה כנגד צו הסגירה. המפעל טוען שלא היתה חריגה בזיהום, העירייה טוענת שכן, פעילי הסביבה זועמים, והמשרד להגנת הסביבה מתנער מאחריות. ומי ישמור על העובדים והאזרחים בחיפה?

הפגנת עובדי בזן מחוץ לדיון (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי בזן מחוץ לדיון (צילום: דבר ראשון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאור התקלות במפעלי בז"ן בתקופה האחרונה, דן אמש בית המשפט בחיפה בבקשת המפעל 'כרמל אולפינים' לבטל את צו הסגירה הזמני שהוציא ראש העיר יונה יהב. בשל הליך שימוע מקביל של 'המשרד להגנת הסביבה', נציגיו בקשו מהשופטת לא לקחת חלק בהליך הנוכחי.

נציג בז"ן טען כנגד העירייה, כי 'אצה לה הדרך' להוציא צו סגירה לפני שהיתה קביעה האם המפעל הפר את היתר הפליטה. בעירייה טענו כי סדרה של שלוש תקלות בתקופה של חודש, שמסתכמות בהזרמות גזים בהיקף של עשרות טונות לשריפה במתקני הלפידים, מהווה הפרה של היתר הפליטה, ללא קשר לשאלה האם הזרמות אלו גרמו לזיהום אוויר. הדיון יימשך ביום שלישי.

הפגנת עובדי בזן מחוץ לדיון (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי בזן מחוץ לדיון (צילום: דבר ראשון).

העובדים

ברחבת בית המשפט בחיפה, התאספו עשרות מעובדי 'כרמל אולפנים' והפגינו במחאה על הצו שהוצא כנגד המפעל. השלטים אותם נשאו הדגישו את המחויבות של מפעלי בז"ן להשקעות בתחום איכות הסביבה, ואת מה שלדעתם הוא מלחמה כנגד עצם האפשרות להפעיל מפעלי התעשייה באיזור.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס היום לנושא צו הסגירה ואמר: "זוהי העת להפסיק עם אמירות לא מבוססות ופופוליסטיות, ולתת את האמון והזמן לאוטוריטה המקצועית היחידה שאמונה על כך, והיא אנשי המשרד להגנת הסביבה. אסור לשכוח כי מפעלי בז"ן מעסיקים עשרות אלפי בני אדם ובמעגל השני אחראים לעוד מאות אלפי עובדים וספקים נוספים".

מאיר שאשא, יו"ר ועד העובדים בכרמל אולפינים אמר ל'דבר ראשון': "קבלת ההחלטה של יונה יהב היא פופוליסטית. עובדה שבית המשפט דחה אותו. הוא פעל בתגובה ללחץ הציבורי שיש עליו ולא אופן ענייני. כשנקבל את הנתונים מהשימוע של הגנת הסביבה נראה מה באמת היה. זו כוונה לסגירה של מפעל שנותן פרנסה למאות עובדים".

העירייה – בז"ן – המשרד להגנת הסביבה

כזכור, יהב סירב לבקשת ראש לשכת ראש הממשלה לבטל או לעכב את הצו הסגירה ל-30 יום, וביקש לראות נייר מוסמך של המועצה לבטחון לאומי. למחרת, בית המשפט קיבל את בקשת בז"ן ודחה את צו הסגירה על למתן החלטה בדיון, שנקבע להיום.

בתחילת הדיון אמש טען נציג המפעל כי על הצו להתבטל, בהיותו חסר ביסוס, כאשר העירייה יכולה לנקוט בהליך מנהלי חדש, אם יסתבר בעתיד שהמפעל הפר את היתר הפליטה. גם 'המשרד להגנת הסביבה' טען שהבאת נציגיו לדיון, בראשות סגנית מנהל המחוז הגברת נורית שטורך, הינה מיותרת, מפני שצו הסגירה הוצא מבלי שהמשרד נקט עמדה לגבי מהות התקלות, ולכן הוא לא רלוונטי להליך הנוכחי.

עמדת המשרד עוררה תסכול רב בקרב פעילי איכות הסביבה שנכחו בדיון, וראו בכך הימנעות של המשרד מביצוע תפקידו בתחום האכיפה. היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד רשף חן, אישר כי צו הסגירה לא קשור להליך של המשרד ולא נסמך עליו, אלא על עובדות ובראשן הזרמה של עשרות טונות של גזים למתקני הלפידים וסביב נקודה זו התקיים הוויכוח.

לטענת המפעל, התקלות במפעל כרמל אולפינים שכללו הזרמות של גזים ללפידים לא פגעו בציבור, אלא במפעל עצמו שאיבד עשרות טונות של חומרי גלם בהם היה יכול לעשות שימוש מסחרי. המפעל, לטענת נציגיו, נאלץ לשרוף את חומרי הגלם בעקבות עליית לחץ גזים במתקני הייצור – הליך שמנע אירוע בטיחותי חמור יותר, ולא גרם לתוספת זיהום אוויר, שכן תוצרי השריפה הם מים ו-CO2 כאשר נטען כי יעילות השריפה היא 99.7%.

עו"ד חן ציטט את היתר הפליטה, המגביל את ההזרמה ל-300 קילו בשעה בממוצע חודשי, ומחייב לתחקר כל אירוע בו מוזרמים מעל 6 טון בשעה נתונה. הוא ביקר את הישענות המפעל על הליך שימוע נגדו במשרד להגנת הסביבה כהגנה מפני ההליך שהתקיים בעיריית חיפה. חן ציין את כמויות הטונות שהוזרמו ללפידים, ששיאן בתקלה ב-20 לאוקטובר בה הוזרמו 41,620 קילו במשך שעה נתונה, שגרמו במצטבר לממוצע בחודש אוקטובר של 370 קילו לשעה, לכאורה מעל המותר. בנוסף הציג חן את הצהרות מנהלי המפעל לפיהן "תקלות יקרו גם בעתיד", כרישיון להפעיל את הלפידים ככל שיבקשו ואת התקלות כ"שיטת העבודה" של המפעל.

שלומי בסון, סמנכ"ל בז"ן נחקר על התצהיר שהגיש לבית המשפט וסירב להודות בכל נורמה האוסרת על המפעל להזרים ללפידים מעל היקף מסוים. לדבריו, "כבר התקלה הראשונה זה יותר מדי ומצריך תחקור. אנחנו פונים ליצרני הרכיבים בכל תקלה כזו וגם הם אמרו שהיא הייתה בלתי נמנעת". לדבריו, "אין להחשיב את ההזרמות במצב חירום של תקלה, ביחד עם ההזרמה השגרתית". בסון זיהה את האדים השחורים שצולמו בסרטון בתאריך ה- 7.9.2016 כקיטור ולא כעשן. הוא לא אישר אף טענה מטענות עו"ד חן לגבי מהי הזרמה בלתי סבירה ומהי תקלה חמורה, אלא רק טען לעמידה בהיתר הפליטה של המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, הוא כפר ביכולתה המקצועית של עיריית חיפה לשפוט בעצמה מה מסכן את הציבור.

לאחר שכל המשתתפים חיכו למוצא פיו של המשרד להגנת הסביבה, עורכת הדין מטעמו טענה שכל השתתפות של המשרד בהליך הנוכחי תהווה פגיעה בהליך המקצועי של השימוע המקביל, שכולל עיבוד של המון נתונים ושעדיין לא הסתיים. אמירה זו גרמה למהומה קלה באולם, כאשר לאחריה קבעה השופטת ג'אדה בסול שהדיון יימשך ביום ג' בו יעיד עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד הערים לאיכות הסביבה במפרץ חיפה, ללא מתן הכרעה.

ביציאה מהדיון השיב עו"ד חן לטענה כי "אצה לעירייה הדרך" להוציא צו סגירה: "אם המשרד להגנת הסביבה היה עושה את עבודתו כמו שצריך עיריית חיפה לא הייתה צריכה להוציא את הצו".

לצד התמשכות הדיון, נידונו בבית המשפט כמה סוגיות עובדתיות החשובות לדיון הציבורי:

מתקני הלפידים

במתקן הלפיד ישנם שלושה צינורות. האחד מזרים גז לבעירה בעבור להבות קטנות שנקראות "פיילוטים" המיועדות לפעול ללא הפסקה, במצב "היכון" לשריפת גזים ממתקני הייצור בעת תקלה. הצינור השני מזרים ללפיד קיטור, שמעלה את כמות החמצן בלפיד ומשפר את איכות השריפה. הצינור השלישי הוא זה שמזרים גזים ממתקני הייצור בעת תקלה, ששריפתם גורמת ללהבה גדולה. שריפה איכותית הופכת את הגזים לאדי מים ולגז 2CO, ומונעת זיהום אוויר. אמנם CO2 אינו מזהם, אך הוא חומר התורם להתחממות כדור הארץ (בדומה לכל תהליך שריפה המתרחשת בתעשייה או בבית). גם עשיריות אחוז של גזים שלא נשרפו, במכפלה של עשרות טונות של גזים, מצטברות לבסוף להיקף מסוים ולא ידוע במדויק של פליטת זיהום.

מהו עשן שחור ?

לטענת המפעל, המונח "עשן שחור" נקבע סולם גוונים ספציפי שנקרא "סולם רינגלמן". כאשר נפלט קיטור הוא עשוי להיראות במספר גוונים, אך אלו בעצם אדי מים ללא זיהום. עשן שחור בסולם רינגלמן, נוצר רק כאשר מתקיימת שריפה לא יעילה של גזים בלפיד. לפי פרופסור ברק פישביין מאוניברסיטת חיפה המתמחה בניטור אוויר, "אין אינדיקציה מדויקת לגבי איכות השריפה בלפידים, וכולם מסתמכים על כמויות ההזרמה שמדווחים המפעלים כי זה הדבר שאותו ניתן למדוד במדויק".

האם המשרד להגנת הסביבה מגביל הזרמה ללפידים גם בעת חירום ?

לשאלה זו לא ניתנה עדיין תשובה, והיא מהווה את לב הויכוח המשפטי – האם הזרמה מעל 6 טון לשעה נתונה מחייבת קיום תחקיר בלבד, או שהיא בעצם הפרה יסודית של היתר הפליטה ומהווה בסיס לנקיטת צעדי אכיפה מנהלית וענישה.

הויכוח הציבורי

מרב, מהנדסת העובדת בבז"ן ומתגוררת בנשר, בחרה לבוא לדיון בבית המשפט כי "בתקופה האחרונה הופצו שקרים לגבי המפעל, לפיהן המשרד להגנת הסביבה, איגוד הערים והרשות להסמכת מעבדות כולן עשו יד אחת עם המפעל כדי להסתיר את הנתונים. שום דבר מזה לא נכון. כשאני מפרסמת משהו ברשתות חברתיות אני מצרפת גרפים ונתונים שמבססים את מה שאני אומרת". לדבריה נתוני משרד הבריאות מעידים על כך שבאיזור חיפה אין תמותה חריגה מתחלואה, ואף התמותה ממחלות נשימתיות היא 12% מתחת לממוצע הארצי. מקור במשרד הבריאות מסר כי תמותה ותחלואה הם תחומים שונים וכי תמותה מתחת לממוצע לא סותרת ממצאים אחרים לגבי תחלואה מעל הממוצע.

עובדי בז"ן שנכחו בדיון היו מרוצים מעמדת המשרד להגנת הסביבה, שלא שיתף פעולה עם כוונת העירייה לסגור את המפעל. לעומתם, חברת מועצת העיר עו"ד שרית גולן, חברת סיעת "מהפך בחיפה" ששותפה ליצירת הדו"ח הרבעוני של ארגוני הסביבה בחיפה הייתה מאוכזבת: "במקום לטפל ביחד עם העירייה על התקלות החוזרות הנשנות של בז"ן הם כאילו מהאו"ם ולא ברור על מי הם מגנים, על הציבור או על בז"ן. עבר שבוע וחצי מהשימוע שלהם, הם לא יכלו לקבל החלטה?". גולן הביעה בפירוש את רצונה לסגור את המפעל גם כצעד זמני הרתעתי וגם באופן קבוע בטווח הארוך: "בתחושה שלי, הגנת הסביבה לא רוצים שמפעל כאו"ל יסגר, ואני רוצה שבטווח הארוך שהוא יעבור למקום רחוק מריכוז אוכלוסייה. מטריד ששמענו מהם שבכל פעם קרתה להם תקלה אחרת. הם איבדו שליטה במפעל. כל הזרמה של גזים בסוף מזיקה לבריאות בין אם רואים את זה בניטורים ובין אם לא".

בינתיים, כאשר פעילי הסביבה ונציגי העובדים, הגרים באותם אזורים, נמצאים משני צידי המתרס, וגם גורמי האכיפה כמו איגוד הערים, עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה אינם מתואמים, ימשיכו לסבול התושבים והעובדים מאוויר ואווירה מזוהמים.

מעיריית חיפה נמסר כי "עיריית חיפה תמשיך לפעול בכל התוקף ובכל בסמכויות המצויות בידה כנגד המפעלים המזהמים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!