דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

טרור / בית המשפט: "חומרת מעשיו טמונה במטרה: לקטול חיים"

אמש גזר בית המשפט 12 שנות מאסר על אחמד מנסארה בן ה-14, שדקר את הנער נאור בן עזרא בן ה-13 לפני כשנה בירושלים. 11 שנים נגזרו על אסראא געאבס בת ה-32 שניסתה לפוצץ בלון גז סמוך לכוחות ביטחון ישראלים

המחבל בן ה-14 לאחר גזר הדין הבוקר (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
המחבל בן ה-14 לאחר גזר הדין הבוקר (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר אתמול (שני) 12 שנות מאסר על הנער בן ה-14 אחמד מנסארה, שדקר בחודש אוקטובר בשנה שעברה את נאור בן עזרא בן ה-13 ואת יוסף בן שלום בן ה-21 בשכונת פסגת זאב בירושלים. מנסארה הואשם בשני מעשי רצח ואחזקת סכין.

לפני שנה יצאו שני בני הדודים, אחמד וחסן מנסארה מבית חנינא לפסגת זאב במטרה לפגוע ביהודים. כאשר זיהו את בן עזרא על אופניו, דקרו אותו בפלג גופו העליון. בן דודו של אחמד, חסן שהיה בן 15 נורה במקום על ידי כוחות מג"ב. בן עזרא נפצע, והובהל במצב אנוש לבית החולים הדסה עין כרם כאשר חייו תלויים על חוט השערה.

על פי בית המשפט שני הנפגעים הן בן עזרא והן בן שלום מתמודדים עד היום עם פציעות פיזיות וריגשיות, "הפוגעת ביכולתם לתפקד בחיי היום יום ולנהל חיי משפחה שגרתיים ומלאים". בן עזרא ובן שלום אובחנו כסובלים מתסמונת פוסט טראומה ולכן הומלץ על פיצוי כספי משמעותי ובשל כך, נגזר על חסן לתת פיצוי של 80 אלף שקלים לבן-שלום ופיצוי של 100 אלף שקלים לבן עזרא.

בנימוקי פסק הדין כתבו השופטים, "קטינוּת אינה מעניקה חסינות מפני ענישה ראויה, לרבות כליאה ממשית, כשמבוצע פשע חמור". עוד הוסיף בית המשפט כי "חומרת מעשיו טמונה הן, ובעיקר, במטרה לקטול חיים; הן במניע הלאומני העומד בבסיס התנהגותו; והן בביצוע הפיגוע בצוותא עם בן דודו ולאחר הכנה מוקדמת. בנקל יכלו מעשיו של הנאשם להסתיים בקטילת חיי אדם".

לאה צמל, עורכת הדין שייצגה את הנאשם, אמרה בתגובה לפסק הדין: "הובסנו. אבל התבוסה שלנו היא תבוסה קטנה מאוד לעומת התבוסה הרחבה, העמוקה, של החברה הישראלית ושל בית המשפט. בית המשפט התעלם לחלוטין מן העובדה שמדובר בסכסוך לאומי. העובדה שיש 50 שנות כיבוש ירדה מהפרק ונעלמה מתודעתם של השופטים. יש כיבוש וכל אחד מגיב אליו לפי כוחו ויכולתו. החלשים והמבוסים מגיבים בדרכם שלהם. מסתבר שאי אפשר לצפות שיהיה צדק. מדובר בילד שכולם גמרו עליו את הלל ולמרות זאת הטילו עליו את העונש המקסימלי וקנס דימיוני. אנחנו נערער לבית המשפט העליון בהקדם".

לפני חצי שנה כשרואיין בן עזרא למאקו, התייחס למחבלים בגילו שבחרו לבצע את הפיגוע. בן עזרא ניסה להבין את סיבת השינאה של הנערים ושאל את הכתבת נסלי ברדה, "האם למחבלים היה אירוע? שרפו להם מכוניות או משהו?". בן עזרא התייחס לרגישות של גיל העשרה ואמר, "הילד שעשה את זה, גררו אותו, עכשיו אני אומר לחברים שלי להרביץ לערבים וכולם באים עם מקלות. זה חינוך מהבית, למי שיש חינוך היה אומר עזבו אותי אני הולך הביתה."

אידיאולוגיה מעוותת ורצחנית המבטלת כל ערך לחיי אדם

11 שנות מאסר נגזרו על אסראא געאבס בת 32 תושבת יריחו, שבאוקטובר 2015 ניסתה לפוצץ בלון גז שהיה ברכבה, סמוך למחסום א-זעיים בכניסה לירושלים. כאשר שוטר עצר אותה במחסום היא קראה "אללה הוא אכבר", פתחה את בלון הגז וניסתה להצית אותו. כתוצאה מכך השוטר נפצע קל. היא הודתה במעשה במסגרת הסדר טיעון והורשעה בניסיון לחבלה מחמירה.

במשפטה טענו הסנגורים כי געאבס סובלת ממשבר אישי, וניסיון הפיגוע היה יותר ניסיון התאבדות. אולם השופט, יורם נועם, דחה את הטענה: "יתכן כי הנאשמת ביצעה את העבירה בעקבות מצוקה אישית ונפשית, ואולם ניכר כי מעשיה, שהיו מתוכננים, בוצעו על רקע אידיאולוגי, עת החליטה לגרום חבלה חמורה לאנשי כוחות הביטחון או ליהודים ולהיות ל'שהידית'… האידיאולוגיה הרואה בפגיעה ביהודים באשר הם, במטרה להפוך לשהיד, היא אידיאולוגיה מעוותת ורצחנית המבטלת כל ערך לחיי אדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!