דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הונגריה

בעולם / הפרלמנט ההונגרי לא אישר תיקונים לחוקה נגד מהגרים

ראש הממשלה, ויקטור אורבן, ניסה לתקן את החוקה נגד כל תכנית עתידית של האיחוד האירופי לקלוט מבקשי מקלט במדינות החברות, אך לא הצליח לגייס את התמיכה הדרושה. פרשנים: "תבוסה לפוליטיקה של הכוח"

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן (צילום: AP)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן (צילום: AP)

ראש ממשלת הונגריה נכשל אתמול (שני) בניסיונו להעביר תיקונים חוקתיים נגד כל תכנית עתידית של האיחוד האירופי לקלוט מבקשי מקלט במדינות החברות בו. הפרלמנט ההונגרי הצביע אמנם בעד הצעותיו של ראש הממשלה ויקטור אורבן ברוב של 131 מול 3, אך מפלגתו, מפלגת האזרחים ההונגרית (פידסז), לא הצליחה לגייס כל תמיכה ממפלגות האופוזיציה כך שחסרה שני קולות בלבד מהשגת רוב של שני שליש מ-199 חברי הפרלמנט, הדרוש לשינוי החוקה.

הפרשן הפוליטי זולטאן צגלאדי אמר לסוכנות הידיעות איי.פי כי דחיית התיקונים לחוקה הייתה "תבוסה לפוליטיקה של הכוח", במסגרתה הדגישו אורבן ומפלגתו את היכולת לבצע כל צעד בכל תנאי. "התבוסה מציבה את אורבן במקום קשה מבחינה תקשורתית, בו הוא צריך להסביר למה הוא לא מסוגל להשיג שום דבר", אמר.

מדיניות "אפס מהגרים" שהנהיג אורבן, הביאה את הונגריה, בשנה שעברה, לבניית גדרות בגבול הדרומי עם סרביה וקרואטיה, בניסיון לעצור את זרם המהגרים. בנוסף, חוקקו שורת חוקים דרקוניים, שעל פי ארגוני זכויות אדם, הרסו למעשה את מערכת הענקת המקלט של הונגריה. בשנה שעברה, לפני שהסתיימה הצבת הגדרות באוקטובר, כ-400 אלף מהגרים ופליטים עברו דרך המדינה בדרכם לגרמניה ולמדינות אחרות במערב אירופה.

אורבן הציג את התיקונים לחוקה כהכרחיים למניעת כניסה של מבקשי מקלט רבים, חלקם הגדול מוסלמים, שתסייע לשמור על עצמאותה, זהותה ותרבותה של הונגריה. לדבריו, מטרת התיקונים הייתה להראות כי "בלי הסכמה ואישור שלנו, אף אחד לא יכול להחליט עם מי נחיה ואיך".

מוקדם יותר השנה הציעה מפלגת הימין הקיצוני יוביק, תיקונים דומים לאלו של אורבן. פידסז דחתה אז את ההצעה, ובנתה על הצלחה במשאל העם שנערך בתחילת חודש אוקטובר האחרון, בו הצביעו בסופו של דבר אזרחי הונגריה ברוב מוחץ – כ-95% – נגד כל תכנית מכסות שיכפה עליה האיחוד האירופי.

הפעם, התנתה יוביק את תמיכתה בהצעת אורבן בהפסקת תכנית "אגרות התושבות", במסגרתה מקבלים זרים ובני משפחתם אישור שהייה במדינה בתמורה לרכישת אגרות חוב ממשלתיות לחמש שנים בסך של 300 אלף אירו. יו"ר יוביק, גאבור וונה אמר שהאגרות, הן "העסק המלוכלך" של פידסז. שקיפות בינלאומית הונגריה, ארגון עולמי חוץ-ממשלתי למאבק בשחיתות שלטונית הגדיר את האגרות כ"טביעת רגל של שחיתות ברמה גבוהה".

"אין מקום בהונגריה לא למהגרים עשירים ולא למהגרים עניים, לא לטרוריסטים עשירים ולא לטרוריסטים עניים", אמר אתמול וונה בפרלמנט. במפלגת פידסז אמרו כי סביר להניח שיפסיקו את תכנית האגרות אך דחתה את מה שהגדירה כ"ניסיונות הסחיטה" של יוביק.

לקשור בין תמיכה בתיקונים לחוקה לתנאים אחרים הוא מעשה "שווה ערך לבגידה", אמר לאיוש קושה, יו"ר סיעת פידסז בפרלמנט. בתגובה, אחרי ההצבעה הניפו חברי הפרלמנט של יוביק שלט ענק עליו היה כתוב "בוגדים הם אלה שתמורת כסף מכניסים גם טרוריסטים".

הפרשנים הפוליטיים במדינה מעריכים שפידסז יחזירו את ההתנגדות למהגרים אל מרכז סדר היום הציבורי לפני הבחירות הבאות, שצפויות להיערך באפריל 2018. "פידזס גילו שקסנופוביה היא נושא ימני קיצוני בו הם יכולים להשתמש. וזה עובד טוב מדי בשביל שהם פשוט יוותרו", אמר צגאלדי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!