דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2016 לנשיאות ארה"ב

בחירות בסנאט- מתעדכן / לא רק הילרי או טראמפ: החלו הבחירות שיקבעו מי ישלוט בסנאט

לצד הבחירות לנשיאות, לדמקורטים יש היום סיכוי לחולל מהפך היסטורי בהרכב הסנאט, הבית העליון של הרשות המחוקקת בארצות הברית, ולשנות את המאזן של השנים האחרונות בו הרפובליקנים שולטים בבית המחוקקים. כל העידכונים במרוץ לסנאט

בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)
בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)

לצד הבחירות שיקבעו מי יהיה הנשיא הבא של ארצות הברית, יבחרו היום אזרחי 34 מדינות בארצות הברית מי יהיה אחד מנציגיהם בסנאט האמריקאי, הבית העליון של בית הנבחרים האמריקאי. נכון להיום שולט בסנאט רוב רפובליקני, אך הבחירות שיערכו היום צפויות להיות צמודות במיוחד. כדי 'להפוך' את הסנאט צריכים הדמוקרטים לקחת 5 מושבים מיריביהם הרפובליקנים (4 במידה וקלינטון תבחר לנשיאות). בשל המבנה השלטוני של ארצות הבחירות לבחירות אלה צפויה להיות משמעות מכרעת כלפי עתידה של האומה האמריקנית ושל העולם כולו.

נכון לעכשיו נראה שהמירוץ לסנאט צפוי להיות צמוד במיוחד: על פי אתר הסקרים המוערך 528 הסיכוי שיתרחש מהפך והדמוקרטים יזכו לרוב בסנאט עומד על 50.7%.

הקונגרס האמריקאי, הרשות המחוקקת, מורכב מבית עליון, הסנאט, ומבית תחתון, בית הנבחרים. בעוד בית הנבחרים האמריקאי מורכב מ-435 נבחרים נציגים לפי מחוזות בכירים הנקבעים לפי גודל האוכלוסייה, בסנאט יש 100 נציגים בלבד, שני נציגים לכל אחת ממדינות ארצות הברית. במידה ולכל אחת מהמפלגות יש ייצוג זהה של 50 חברים בסנאט, קולו של סגן הנשיא הוא שקובע. החברות בסנאט היא לשש שנים, ובכל שנתיים נערכות בחירות בהם מוחלפים שליש מהנציגים. כל חוק שעובר בארצות הברית זקוק לאישור משני הבתים. לאורך השנים האחרונות זוכים הרפובליקנים לשליטה בלתי מעורערת בשני הבתים, דבר שהקשה מאד על אובמה מלהעביר חוקים והחלטות שדורשות את אישור הקונגרס.

מצב הבחירות הנוכחי לסנאט ארצות הברית (נתונים: סנאט ארה״ב. גרפיקה: דבר ראשון).
מצב הבחירות הנוכחי לסנאט ארצות הברית (נתונים: סנאט ארה״ב. גרפיקה: דבר ראשון).

חלוקת המושבים בסנאט נכון להיום היא כי לרפובליקנים 54 מושבים, לדמוקרטים 44 מושבים, ושני מושבים נוספים עצמאיים מהווים בעלי ברית לדמוקרטים. בבחירות הקרבות רוב המועמדים העומדים לפני בחירה מחודשת הם רפובליקנים וכך יוצא שהרפובליקנים נאבקים לשימור כוחם הרבה יותר מאשר הדמוקרטים. על מנת שהדמוקרטים יהיו לרוב, עליהם לזכות בארבעה מושבים נוספים באם קלינטון תיבחר לנשיאות, כאשר סגן הנשיא עשוי לשבור את השוויון; וחמישה מושבים אם דונלד טראמפ ייבחר לנשיאות. הפעם האחרונה בה היה שוויון במושבי הסנאט בין המפלגה הרפובליקנית למפלגה הדמוקרטית היתה בשנת כהונתו הראשונה של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש האב, כאשר סגן הנשיא דיק צ'ייני שבר את השוויון לטובת הרפובליקנים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!