דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"הנשיא הנבחר" / טראמפ ניצח, אבל רק ב-20 לינואר יכנס לבית הלבן. מה צפוי לו בדרך?

בשונה מהבחירות בישראל, בארה"ב השלטון לא משתנה בין לילה: יותר מחודשיים הולכים לעבור עד שיכנס טראמפ לבית הלבן בטקס ההשבעה ב-20 בינואר, בו תוחלף תוך שעות אחדות תכולת הבית הלבן כולו. מה צפוי לנשיא הנבחר?

הבית הלבן. מלחמה בשחיתות בשוק הנדל"ן (צילום: Mark Skrobola \ flickr)
הבית הלבן. מלחמה בשחיתות בשוק הנדל"ן (צילום: Mark Skrobola \ flickr)

הבחירות בארצות הברית הסתיימו, אך דרכו של דונלד טראמפ לבית הלבן רק התחילה. בשונה מהנהוג בישראל, תהליך החלפת הנשיאים בארצות הברית הוא ארוך, רשמי ומלא בנקודות ציון. כרגע נושא טראמפ בתואר "הנשיא הנבחר", תואר שיתחלף רק ביום ההשבעה שיתקיים ב-20 בינואר, עוד יותר מחודשיים.

במהלך תקופה זו ירכיב טראמפ את רשימת השרים העתידיים שצפויים לשרת בממשלתו, ויתחיל לעבור תדריכים מודיעניים באופן שוטף, ביחד עם הנשיא בפועל ברק אובמה. למרות שתוצאות הבחירות עוד אינן רשמיות, בהתאם לנהוג יוכרז טראמפ כ'נשיא הנבחר' בהתאם לתוצאה המסתמנת של הבחירות.

דונלד ומלניה טראמפ בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד. צילום: סוכנות AP.
דונלד ומלניה טראמפ בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד. צילום: סוכנות AP.

למרות שהבחירות עצמן הסתיימו בפועל, יש לזכור שבאופן פורמלי בחר העם האמריקאי באלקטורים, והם אלה שיבחרו בנשיא. עם קביעת תוצאות האמת, מתחילה כל מדינה בהליך פורמאלי המערב את מושל המדינה וחבר האלקטורים לאישור התוצאות. למרות שמדובר בתפקיד סמלי בלבד והאלקטורים מחויבים לבחור בהתאם לתוצאות המדינה אותה הם מייצגים, עדיין מתקיים הליך הצבעה סמלי. האלקטורים יתכנסו ב-19 בדצמבר בערי הבירה של המדינות אותן הם מייצגים, בכדי להצביע באופן רשמי לתפקיד הנשיא וסגן הנשיא.

ההשבעה של אובמה בתחילת כהונתו הראשונה (צילום: Master Sgt. Cecilio Ricardo, U.S. Air Force)
ההשבעה של אובמה בתחילת כהונתו הראשונה (צילום: Master Sgt. Cecilio Ricardo, U.S. Air Force)

קולות האלקטורים נספרים באופן רשמי רק ב-6 בינואר בפני ישיבה משותפת של שני הבתים של הקונגרס, הסנאט ובית הנבחרים. רק בסופה של ספירה זו יכריז באופן רשמי נשיא הסנאט מה הן תוצאות הבחירות.

טקס ההשבעה לנשיאות יערך ב-20 בינואר 2017. על פי עקרון רציפות השלטון האמריקאי, עד לרגע ההחלפה יתפקד הנשיא אובמה כנשיא לכל דבר. יתר על כן, עד לתאריך זה יתגוררו הנשיא ומשפחתו בבית הלבן. על פי הנהוג, יארחו ביום ההשבעה הנשיא אובמה ואשתו את ה'נשיא הנבחר' טראמפ ואת אשתו לכוס תה, ואז יצאו ביחד לטקס ההשבעה. בזמן שהם נמצאים בטקס, יפעלו בבית הלבן צוותים שתפקידם להחליף במהרה את ציודם האישי של שתי המשפחות ויהפכו הלכה ולמעשה את הבית הלבן לביתם של הזוג טראמפ.

לאחר ההשבעה תערך פרידה רשמית מהזוג הנשיאותי היוצא בחצר בית הנבחרים, ועל פי הנהוג בשנים האחרונות, המסוק הנשיאותי יקח אותם בפעם האחרונה למחוז חפצם. במקביל יצאו בני הזוג טראמפ בשיירה שתיסע באטיות ברחבי וושינגטון.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!