דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום העלייה

ציונות / יום העלייה שצוין אתמול לראשונה עתיד להפוך לחג ישראלי

היום צויין בטקס חגיגי, בכנסת ובמערכת החינוך. יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי, אסיר ציון לשעבר, אמר: "אני אומר לכל היהודים, בלי הבדל, שאני רוצה אותם ואת תפילותיהם ואת הרבנים שלהם כאן בישראל. יש כאן מקום לכולנו"

עולים חדשים מבני הפלשמורה, 9 באוקטובר 2016 (צילום ארכיון: דבר)
עולים חדשים מבני הפלשמורה, 9 באוקטובר 2016 (צילום ארכיון: דבר)

ביוני השנה אושר חוק יום העלייה, ואתמול צוין בפעם הראשונה, בדיון בוועדת העלייה והקליטה ובטקס חגיגי בבנייני האומה בירושלים.

חברי הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), חיליק בר (המחנה הציוני)  ואברהם נגוסה ומיקי זוהר (הליכוד) היו אלו אשר הגישו את החוק לאישור הכנסת, אך היוזם של היום היה ארגון TLV Internationals, הטוען כי הוא ארגון העולים הגדול בישראל.

"עלייה לא משפיעה עלינו רק כעם, אלא גם על כל אחד מאיתנו בחיי היום יום." אמר לעיתון הבריטי JewishNews ג'י שולץ, נשיא הקרן 'עם ישראל' ומייסד TLV Internationals. "זו לא חגיגיה רק לזקנים, זה מה שבונה את הארץ הזו. כל העולים, גם בימנו, הם בגדר חלוצים."

עולים מארצות נבחרות - באלפים (מקור: ישראל במספרים 2016 - הלמ״ס. גרפיקה: דבר ראשון).
עולים מארצות נבחרות – באלפים (מקור: ישראל במספרים 2016 – הלמ״ס. גרפיקה: דבר ראשון).

בשנת 2015 הגיעו לישראל 27,908 עולים, כ-16% יותר מהשנה שלפניה (2014). בשמונת החודשים האחרונים בלבד עלו לישראל, על פי משרד העלייה והקליטה, 16,709 עולים חדשים, 46% מהם מרוסיה ואוקראינה, 19% מהם מצרפת, ו-11% מהם מארה"ב, והשאר מכל העולם. נתניה היא העיר שקלטה השנה את המספר הגבוהה ביותר של עולים (1,738) מיד אחריה העיר העברית הראשונה תל-אביב (1,687) ועיר הבירה ירושלים (1,665)

יום העלייה נקבע לתאריך ז' בחשוון, מכיוון שזה התאריך המיוחס לעזיבת ומעבר לארץ כנען על ידי אברהם. על פי החוק היום יצויין בכנסת, בבית הנשיא, במערכת החינוך ובצה"ל.

ח"כ חיליק בר מסביר על חוק העלייה, אשר היה בין מציעיו:

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר אמש באירוע לציון 'יום העלייה' שנערך בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "אני אולי לא צדיק כמו שר הפנים, אבל אני שומר שבת והולך לבית כנסת אורתודוכסי. ואני אומר בבירור שאיני מוותר על אף יהודי ועל אף עולה. אני אומר לכל היהודים, בלי הבדל, שאני רוצה אותם ואת תפילותיהם ואת הרבנים שלהם כאן בישראל. יש כאן מקום לכולנו, וצריך לומר לכל היהודים שתומכים בנו בחו"ל ורוצים לעלות, שהם רצויים ומקובלים עלינו".

במהלך הטקס בבנייני האומה, אמר ראש הממשלה: "העליות בדור האחרון מצטרפות כמובן לעליות הקודמות, בראשן העלייה הגדולה בשנות ה- 50. גם אז קלטה החברה בישראל, הוותיקים כאן קלטו מאות אלפי עולים. הם הגיעו חסרי כל מאירופה העשנה, מתימן, מעיראק, ממרוקו, מחלקים אחרים של צפון אפריקה. האוכלוסייה היהודית ב- 1948 יותר מאשר הכפילה את עצמה, הרבה יותר, והנתון הזה הוא מדהים."

"בעבר הרגישו מיליוני יהודים בעולם שהקרקע נעה מתחת לרגליהם, שהם נתונים בסכנה." אמר ראש הממשלה, "היום קהילות שלמות פתוחות לקלוט מסר ציוני חדש שקשור בעוצמתה של מדינת ישראל. אני חוזר ואומר, פעם באו כי היה להם רע לחיות שם, והיום הם באים כי טוב לחיות פה, וכי זוהי הארץ שלנו, של כל אחד ואחת מכם.

"ערכיה של מדינת היהודים הדמוקרטיים, כוחנו הצבאי, כוחנו הכלכלי, הדבקות שלנו בקדמה, החדשנות הטכנולוגית והמדעית – כל אלה מושכים לישראל מאות עולים שכל אחד ואחת מהם תורמים לחיזוק אותם ערכים ואותם כוחות.

"מאתיופיה, מאמריקה הלטינית, מאסיה – מכל היבשות. הם מבינים שבישראל מתחולל היום שינוי כביר, הם רואים את היציבות ואת השגשוג, והם שואפים גם בגלל זה לקשור את גורלם בגורלנו. כשאתם מסתכלים היום על העולם, ואני אומר את זה לכל יהודי ויהודיה באשר הם, אני אומר להם: בואו לישראל כי זה הבית שלכם, אבל בואו לישראל כדי שתשפרו את מצבכם; כדי שתחיו במדינה מתקדמת, משגשגת, חזקה, שיש לה עתיד מזהיר. והם רוצים להיות חלק מסיפור ההצלחה הישראלי.

"בזכות מי? בזכות שרשרת הדורות, שרשרת העולים שהגיעו הנה במאה השנים האחרונות. ולעולים הוותיקים ולעולים החדשים אני אומר דבר אחד: עלו והצליחו, פשוטו כמשמעו. תודה רבה לכם וחג שמח לכם."

שרת העלייה והקליטה, ח"כ סופה לנדבר אמרה כי "זו הפעם הראשונה שמצוין בארץ, באופן רשמי וממלכתי, יום לציון העלייה לארץ ישראל. כל אותם עולים, מהעלייה הראשונה, מבצע משה, והעולים החדשים, מרכיבים את קיבוץ הגלויות שנקרא מדינת ישראל. מדי שנה מגיעים עשרות אלפי עולים לארץ ישראל ובוחרים לבנות כאן, בארץ אבותינו, את ביתם. מטרתו של משרד העלייה והקליטה היא לוודא כי אכן המדינה עושה הכל על מנת להמשיך את העלייה, וכמובן, שהקליטה תהיה טובה כמה שיותר".

זאק, הקבוצה וחברים ביום העלייה " הגעתי תוך שבועיים עם ויזה של הסוכנות היהודית והצטרפתי לחיות עם קבוצה של חברה בגילי שגם עלו לארץ במסגרת התנועה" (תמונה באדיבות המצולמים).
זאק, הקבוצה וחברים ביום העלייה " הגעתי תוך שבועיים עם ויזה של הסוכנות היהודית והצטרפתי לחיות עם קבוצה של חברה בגילי שגם עלו לארץ במסגרת התנועה" (תמונה באדיבות המצולמים).

לקראת ראש השנה, ראיינו ל'דבר ראשון' עולים חדשים, בינהם זאק שעלה מארה"ב, ושאלנו אותו מה הוא מאחל לעצמו. "אני רוצה להיות יותר גדול, יותר פעיל ויותר יוזם. אני מקווה גם שאני ארגיש יותר בנוח עם המבטא שלי." אמר זאק בכנות, "בעיקר שאתבייש פחות ופחות שיש לי מבטא. בושה ביחס למבטא זה אחד הסימנים של חולשת הציונות שלנו. לא עבר הרבה זמן מאז שהיה לנו ראש ממשלה שהיה לו מבטא ואם אנחנו בשלב שבו מבטא זה עניין לבושה – זה סימן לא טוב לחברה שלנו. ואני אישית, צריך להילחם עם הדבר הזה בתוככי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!