דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2016 לנשיאות ארה"ב

הסקרים והמציאות / מ"זקוק לנס כדי לזכות" ל"תעשיית הסקרים והניתוחים הפוליטיים צריכה לפשוט את הרגל"

מדינה אחר מדינה התגלו התוצאות המפתיעות: יתרון לטראמפ במישיגן ובויסקונסין. ניצחון לטראמפ בפלורידה ובצפון קרוליינה. כמו כל בחירות, הבחירות בארה"ב הן עניין של דמוגרפיה ושל גיאוגרפיה

בחירות בארה"ב (צילום: סוכנות AP).
בחירות בארה"ב (צילום: סוכנות AP).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ללילה כזה אף אחד לא ציפה. לפני שהחלו לזרום התוצאות, אמר אחד העוזרים הבכירים של טראמפ כי הוא "זקוק לנס כדי לזכות", והסוקרים התווכחו ביניהם האם הסיכויים של קלינטון לנצח הם 98 או 71 אחוזים. נראה היה שהשאלה היחידה שנותרה פתוחה היא שעת ההכרזה על ניצחונה של המועמדת הדמוקרטית. אולם כשהחלו התוצאות לזרום, נראה כי הלילה שאמור היה להסתיים בניצחון סוחף לקלינטון, הופך לאט לאט לסיוט הגדול ביותר שלה.

הקונספציה של ניצחון חלק לקלינטון, שהתחזקה עם עלייתה בסקרים האחרונים, החלה להיסדק כשתוצאות האמת מהמדינות המתנדנדות החלו לזרום לאולפני החדשות. פלורידה, מדינה שהפכה לסמל למדינות המפתח, נעה ונדה בין המועמדים כשלבסוף טראמפ הצליח להשיג בה יתרון קבוע והגיע לניצחון. טראמפ השיג עוד ועוד יתרונות במדינות שנחשבו בטוחות לקלינטון, והחשש כי היא קרובה להפסיד את הבחירות הלך וגבר. "תעשיית הסקרים והניתוחים הפוליטיים צריכה לפשוט את הרגל", נאמר באחד מאולפני החדשות האמריקאים, ובאחרים עלתה ההשוואות הבלתי נמנעות לברקזיט.

מדינה אחר מדינה התגלו התוצאות המפתיעות: יתרון לטראמפ במישיגן ובויסקונסין. ניצחון לטראמפ בפלורידה ובצפון קרוליינה. כמו כל בחירות, הבחירות בארה"ב הן עניין של דמוגרפיה ושל גיאוגרפיה. באולפני הבחירות, חוזרים שוב ושוב למפה שמספרת תמיד את אותו הסיפור: האזורים העירוניים לקלינטון, האזורים הדלילים באוכלוסייה לטראמפ. שטחים אדירים במפות האלקטרוניות באולפני הטלווזיה נצבעו אדום, שטחים קטנים נצבעו בכחול. אבל בשטחים הקטנים, מסבירים לנו הפרשנים, חיים הרבה אנשים. אם מסתכלים מקרוב, ניתן לראות את הקרעים הנפערים בין אלו החיים בריבועים הכחולים ובין האנשים החיים באדומים.

אף אחד לא האמין שלטראמפ נותר סיכוי במירוץ הזה. למרות שלקראת סוף המירוץ התיישר הממסד הרפובליקני והחל לגלות תמיכה רציפה יותר בטראמפ, ג'ורג' בוש הבן, הנשיא הרפובליקני הקודם של ארצות הברית, לא היסס כשהודיע כי הוא החליט שלא להצביע בבחירות האלה. כשקלינטון גייסה לצידה את מיטב הסלבריטאים, הכלכלנים והכוכבים, אמר טראמפ "לי יש רק את עצמי ואת משפחתי". אבל כנראה שהקביעה שאף אחד לא האמין כי טראמפ ינצח היא שקרית. נכון לעכשיו, קיים סיכוי גבוה שרוב אוכלוסיית ארצות הברית האמינה בזה. ואדם אחד ככל הנראה האמין בנצחון באופן בלתי מסוייג: דונלד טראמפ עצמו.

בלי קשר לתוצאה הסופית של הבחירות, בשבועות הקרובים נשמע הרבה ניתוחים ופרשנויות. נשמע על תהליכים תת קרקעיים שמעצבים את המציאות שאנחנו חיים בה, על הגלובליזציה, על סקרים ופרשנים, על התקשרות, על הימין ועל השמאל. דבר אחד בטוח, הלוחות הטקטוניים של המציאות שאנחנו חיים בה זזו. ורבים מאתנו מחזיקים בראשם בתמונה מוטעית מאד של העולם בו אנחנו חיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!