דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

דעה / אם המדינה היתה משקיעה בצפון, לא היה צריך לתמרץ רופאים לעבור לשם

ההפקרות של המדינה בצפון לא נובעת מאוזלת יד, אלא ממדיניות מכוונת של צמצום ההוצאה הציבורית. האמונה העיוורת בחוקי השוק קובעת שעורך דין באזור השרון שווה יותר מאחות מיילדת מטבריה

"לא מפחדים מחיזבאללה - מפחדים מהממשלה" הפגנת תושבי ותושבות הצפון אוגוסט 2016  (צילום: דבר ראשון)
"לא מפחדים מחיזבאללה - מפחדים מהממשלה" הפגנת תושבי ותושבות הצפון אוגוסט 2016 (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אם הצפון יהיה טוב לכולם הרופאים יבואו גם

אתמול ביקרו שר האוצר ושר הבריאות בבית החולים פדה פוריה הסמוך לטבריה. הם יצאו משם עם שתי הבטחות יפות – האחת היא כי משרד האוצר, משרד הבריאות ובית החולים יתחלקו בהעברת מכון הדיאליזה למתחם ממוגן, מהלך המוערך ב-15 מליון שקל. המעבר ישפר את תנאיהם של חולי הכליות באזור, ויאפשר להגדיל את מספר עמדות הדיאליזה מ-15 ל-22. בהחלט מדובר במהלך ראוי. אולם מה שמטריד בעניין הוא הצורך להביא את שרי האוצר והבריאות לביקור בטבריה, על מנת לאשר תקציב פעוט כל כך, לפעולה שאמורה להיות שגרתית למדי עבור מערכת הבריאות.

ההחלטה השנייה שפרסם משרד האוצר בעקבות הביקור היא כי השרים סיכמו לבחון חלופות לתוכנית התמריצים לרופאים מומחים בפריפריה שהסתיימה לאחרונה. גם ההחלטה לתמרץ רופאים שיגיעו לפריפריה היא חשובה ומצילת חיים. אם כי לא ממש התקבלה החלטה בעניין אלא התקבלה החלטה שצריך לבחון חלופות "תוך בחינה של התובנות מתכניות קודמות והמקורות התקציביים". ובאמת מדובר בעניין חשוב, ובכל זאת נשארת אחרי החלטה כזו תחושה חמוצה.

למה חמוצה? כי הצורך לשכנע ישראלים, ציונים מטובי בניה ובנותיה של המדינה להגיע לחבל הארץ היפה הזה שבין פדה פוריה לזיו בצפת, על ידי הטבות שהם בבחינת כסף כיס עבור הממשלה, נשען על הנחת המוצא ששם בתל אביב טוב לחיות ופה בצפון לא יכול להיות טוב. בצורך לתמרץ אנשים משכילים עם מקצוע חיוני להגיע צפונה טמונה גם ההשלמה עם כך שמי שיכול לעזוב את הצפון עוזב. שאין מה לחפש פה, אלא אם תקבל הטבה. זה לא שיש בעיה עקרונית עם הטבות ותמריצים לקידום נושאים שהממשלה חפצה בהם, יש בעיה עם הזנחה פושעת של המדינה את הצפון והפקרת התושבים בו בכל תחום בחייהם. בחיינו.

במקום להפוך את הצפון למקום שטוב לחיות בו, שיש בו מערכת חינוך מעולה, מערכת בריאות מעולה, מקומות עבודה איכותיים, מקום שיכול להיות אלטרנטיבה אמיתית ופסטורלית לחיים בגוש דן. מעדיפות ממשלות ישראל לדורותיהן לשלם לאנשים "הטבה", או זיכוי במס על מנת שיהיו מוכנים להסתפק בכמה שנים פחות על פני האדמה. ואם תושבי הצפון מוכנים לחיות כמה שנים פחות מתושבי תל אביב הם בטוח יהיו מוכנים גם להסתפק בחינוך פחות טוב, בשכר ממוצע נמוך יותר במוסדות תרבות דלילים.

תושבי הצפון החליטו להרים קול זעקה על תוכנית רב שנתית בעלות של  18 מיליארד השקלים שהבטיחו להם הפוליטיקאים ונעלמה מהתקציב לשנת 2017-2018. למדינה אין שום בעיה לממן את התוכנית הזו. רק אתמול התבשרנו כי המדינה צברה עודפי גביה ממיסים בסך 6.1 מיליארד שקלים בעשרת החודשים האחרונים, בעזרתם ניתן היה לממן שליש מהתוכנית הרב שנתית שתעיף את הצפון קדימה. רק בתחילת השבוע הראה לנו "ספר התקציב האבוד" כי שורה של סעיפים, בסך חצי מיליארד שקל מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל בשלוש השנים האחרונות, לא נוצלו. ההפקרות של המדינה בצפון לא נובעת מאוזלת יד, אלא ממדיניות מכוונת של צמצום ההוצאה הציבורית. מאמונה עיוורת בחוקי השוק שקובעים כי עורך דין באזור השרון שווה יותר מאחות מילדת מטבריה. יד נעלמה שכזו שלא ניתן להאשימה ואין לה כל צורך לקחת אחריות.

בשורה התחתונה מדובר בשתי החלטות ראויות שבאות לכסות על מדיניות מופקרת ומפקירה. אם הממשלה תשקיע בצפון ותראה עצמה אחראית לחייהם של כל תושביו, היא לא תצטרך לתמרץ רופאים שיהיו מוכנים לבוא לחיות פה. הם יבואו לבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!