דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוסיקה

פרידה / המוסיקאי ליאונרד כהן נפטר בגיל 82

הזמר היהודי-קנדי בעל קול הבריטון שר בין השאר את הלהיטים הבלתי נשכחים "הללויה", "סוזן" ו-"ציפור על תיל". הוא נודע גם כמשורר, סופר ולתקופה גם נזיר בודהיסטי

ליאונרד כהן בהופעה בדנמרק (צילום: Takahiro Kyono,Flickr).
ליאונרד כהן בהופעה בדנמרק (צילום: Takahiro Kyono,Flickr).

המוסיקאי היהודי-קנדי ליאונרד כהן נפטר הלילה (חמישי) בגיל 82. כהן היה סופר, משורר, מוזיקאי, מלחין וזמר. עמוד הפייסבוק הרשמי שלו הודיע על מותו ושהלווייה תתקיים במועד מאוחר יותר בלוס אנג'לס. לא נמסרו פרטים נוספים על נסיבות מותו. כהן הותיר אחריו את שני ילדיו – בנו אדם וביתו לורקה.

הזמר בעל קול הבריטון שר בין השאר את הלהיטים הבלתי נשכחים "הללויה", "סוזן" ו-"ציפור על תיל". הוא נודע גם כמשורר, סופר ולתקופה גם נזיר בודהיסטי. כהן זכה למעריצים ברחבי העולם וביניהם מוסיקאים רבים כגון בוב דילן וחברי להקת R.E.M. פועלו זיכה אותו בעיטור "מסדר קנדה". גם בשנות השמונים לחייו הוא נשאר פופולרי מאוד, כשקולו העמוק צלל לטונים נמוכים יותר. הוא הופיע ברחבי העולם בדיוק כפי שעשה בעבר, ואף הוציא אלבום חדש רק בחודש שעבר.

כהן נולד בשנת 1934 במונטריאול במחוז קוויבק שבקנדה למשפחה יהודית ממוצא פולני וליטאי ממעמד הביניים. אביו, נתן, היה חייט ובעל חנות בגדים, ונפטר כשכהן היה בן 9. על חינוכו הופקד סבו מצד אמו מאשה, הרב שלמה זלמן קלוניצקי. בגיל העשרה הקים כהן את להקתו הראשונה, "The Buckskin Boys", שניגנה בעיקר שירי פולק אמריקאיים. הוא החל לכתוב שירה בזמן לימודיו באוניברסיטה ופרסם שני ספרי שירה שזכו להצלחה בקנדה, כשהוא מודרך על ידי אחד מגדולי המשוררים הקנדים בתקופתו, אירווינג לייטון. לאחר סיום לימודיו עבר להתגורר באי הידרה שביוון ופירסם קובץ שירה נוסף ואת ספריו הראשונים – "המשחק הכי אהוב" ו"מפסידנים יפים" שראו אור גם בעברית.

ב-1967 עבר כהן להתגורר בארצות הברית והחל לעסוק במוסיקה. שירו "סוזן" הפך ללהיט, ובאותה שנה יצא גם אלבומו הראשון "שירים של לאונרד כהן", שלא זכה להצלחה מסחרית גדולה בארצות הברית אך הפך ללהיט במדינות אירופה ובקרב חובבי מוסיקת פולק. במהלך שנות השבעים הוציא כהן חמישה אלבומים נוספים.

במהלך מלחמת יום כיפור ב-1973, הגיע כהן לישראל למשך חודשיים, והופיע בפני חיילים במוצבים בחצי האי סיני. האלבום New Skin for the Old Ceremony שהקליט לאחר המלחמה הושפע מחוויותיו, למשל בשיר Who by Fire ("מי באש") המבוסס על קטע מתוך הפיוט של הימים הנוראים "ונתנה תוקף" וכן בשירים There Is a War ו-Lover Lover Lover (שנכתב במהלך סדרת הופעות בחזית הקרבות, כשהוא מלווה על ידי מתי כספי).

בשנת 1984 הוציא כהן את האלבום Various Positions, הכולל בתוכו את השיר "הללויה", שזכה לגרסאות כיסוי רבות. קולומביה-רקורדס סירבו להוציא אלבום זה בארצות הברית בשל מידת הפופולריות המעטה לה זכה כהן במדינה. אך שנה לאחר מכן הוציא כהן אלבום נוסף בעיבודים מודרניים יותר, שזכה להצלחה הגדולה ביותר מאז אלבומו הראשון – I'm Your Man. האלבום כלל את אחד השירים המוכרים ביותר שלו – First We Take Manhattan.

בשנת 1994 החליט כהן לפרוש מחייו כאמן מצליח ועבר להתגורר במנזר בודיהסיטי בסמוך לקליפורניה ואף הוסמך כנזיר. לאחר חמש שנים עזב את המנזר. הוא חזר להוציא אלבומים אך רק בשנת 2006 הופיע מחדש באירוע ציבורי, כשהשיק ספר שירה וציורים שהוציא בשם "ספר הכמיהה". ב-2008 יצא לסיבוב הופעות עולמי שכלל בין השאר גם הופעה בפני 50 אלף צופים באצטדיון רמת גן. בשנותיו האחרונות הוציא כהן אלבומים נוספים ואף יצא לסיבוב הופעות ברחבי העולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!