דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

אחרי הבחירות / טראמפ לא יהיה, ככל הנראה, הנשיא האנטי-ממסדי לו ציפו תומכיו

הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, הצטייר במהלך מסע הבחירות כמועמד שיילחם בממסד. אך הצוות שמפקח על חילופי הממשל מורכב דווקא מלוביסטים ואנשי מנגנון רפובליקנים.

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)

דונלד טראמפ גרף תשואות פרועות במהלך מסע הבחירות שלו כשהתחייב "לייבש את הביצה" בוושינגטון, אך צוות המעבר של הנשיא הנבחר מאויש בחלקו הגדול על ידי יצורים מאותה ביצה בדיוק: אנשי המנגנון הפדרלי לשעבר, אנשי מכוני מחקר, עורכי דין תאגידיים ולוביסטים של חברות מסחריות.

תרשים ארגוני פנימי של ראשי צוות המעבר שמינה טראמפ מונה יותר משלושים שמות, חלקם מוכרים מאוד בממסד של המפלגה הרפובליקנית. הם מופקדים על גיבוש רשימת המועמדים לקבינט של הנשיא הנבחר, כמו גם על מיפוי צעדי המדיניות העיקריים אותן יפעל הממשל החדש ליישם.

תחומי הידע והמומחיות של חברי הצוות הנוכחי מרמזים על ניסיונות עתידיים להגביל את האפשרות להפלה, לבטל הגנות על צרכנים, להגדיל את ההוצאה הביטחונית ולהקל את הרגולציה בנושאי איכות הסביבה. חברים מרכזיים בצוות של טראמפ הם חסידים של הפרטה נרחבת של תכניות ממשלתיות, כולל הביטחון הסוציאלי.

"סגל הוא מדיניות" אמר לסוכנות הידיעות איי.פי  הפעיל הרפובליקני רון קאופמן, ששירת בבית הלבן תחת הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש.

אנשי צוות המעבר לא ימלאו, בהכרח, תפקיד של ממש בממשל עצמו (אם כי לעתים קרובות זה דווקא קורה). תפקידם להרכיב רשימת מומלצת לאיוש כ-4,000 משרות ממשלתיות ולעבוד מול צוות של הממשל היוצא כדי להכין את השטח לפעולת הממשל החדש בחודשים הראשונים.

"אני לא חושב שאלה שהצביעו עבורו כדי שיטלטל את המערכת, חשבו שהוא הולך פשוט להפריט את הכל" אמר דין בייקר, כלכלן פרוגרסיבי ומייסד המרכז לחקר כלכלה ומדיניות, "הוא מנהל קמפיין פופוליסטי, אנטי- וול סטריט, ואז פונה לאנשי וול סטריט והלוביסטים שלהם".

מצביעי טראמפ מביעים את תמיכתם מחוץ לבניין טראמפ בניו-יורק. צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש90
מצביעי טראמפ מביעים את תמיכתם מחוץ לבניין טראמפ בניו-יורק. צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש90

אלה שמות

מבצע המעבר מאחורי הקלעים מנוהל על ידי רון ניקול, שותף בכיר בחברת הייעוץ העסקית בוסטון גרופ, בה החל המועמד הרפובליקני לנשיאות 2012 , מיט רומני, את הקריירה העסקית שלו. ניקול מפקח על חמישה צוותים שמטרתם לבחון "טרנספורמציה וחדשנות בסוכנויות ממשלתיות".

האחראי על המעבר בעניינים מקומיים הוא קן בלקוול, לשעבר מזכיר המדינה וגזבר המדינה של אוהיו. בלקוול הוא עמית בכיר במועצה לחקר המשפחה, המתנגדת לנישואים חד מיניים ולזכות לבצע הפלה.

מייקל טורי, לוביסט ותיק של התעשייה החקלאית, הופקד על שינוי מחלקת החקלאות. מייק מק'קנה, לוסיט של תעשיית האנרגיה המייצג חברות כימיקלים וחשמל, מוביל את צוות המעבר של מחלקת האנרגיה.

מי שהופקד על מחלקת הפנים הוא דייוויד ברנהארט, עורך דין בכיר במחלקה תחת הנשיא ג'ורג' וו. בוש שמייצג חברות כרייה המעוניינות להשתמש במשאבי טבע באדמות בבעולות פדרלית ובשמורות אינדיאנים. הלוביסט סטיבן הארט, שמתמקד בענייני מס והטבות לעובדים, מוביל את צוות המעבר של מחלקת העבודה.

סינדי היידן, לוביסטית בכירה עבור אלטריה- חברת האם של יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס, מפקחת על המעבר במחלקה לביטחון המולדת. וג'ף אייזנך, יועץ ולוביסט לעבר שקרא בעבר להסרת הרגולציה על תעשיית הטלקומוניקציה, אחראי על המעבר ברשות התקשורת הפדרלית.

הבטחות מול מינויים

מי שהופקד על גיוס כוח האדם למנהלת הביטחון הסוציאלי הוא מייקל קורבי, לוביסט לשעבר שהוביל את הניסיון של הנשיא ג'ורג' וו. בוש להפריט את מערכת הפנסיה האמריקנית. זאת למרות שאחת מההבטחות של הנשיא הנבחר הייתה להשאיר את הביטחון הסוציאלי חלק הממשלה הפדרלית.

במהלך מסע הבחירות, התחייב טראמפ להוציא עד טריליון דולר בעשר השנים הקרובות על בניית תשתיות. אך מי שנבחרה לפקח על המעבר במחלקת התחבורה היא שירלי יברה, שידועה כחסידה של "שותפויות ציבוריות-פרטיות" בסלילת כבישי אגרה והקמת גשרי אגרה. יברה, בעבר מזכירת התחבורה של וירג'יניה, עובדת כעת כחוקרת מדיניות במכון מחקר ליברטריאני.

אני לא חושב שאלה שהצביעו עבורו כדי שיטלטל את המערכת, חשבו שהוא הולך פשוט להפריט את הכל

התחייבות נוספת של טראמפ הייתה לטפל בכלכלה המקומית, שלטענתו הוגבלה על ידי הסכמי סחר רעים ועוצבה, על ידי וול סטריט והבנקים הגדולים, לפגוע בעובדים האמריקנים. עם זאת, רשימת היועצים שלו מרמזת כל רצון לבטל הרבה מהרפורמות שהוחלו מאז המשבר הכלכלי של 2008, ונראה כי היא מסמנת עניין בהקלת הרגולציה על השוק הפיננסי.

דייוויד מאלפס, האחראי על המעבר במחלקת האוצר, היה הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות בר סטרנס, בשנים שקדמו להתמוטטותו ב-2008. מספר חודשים לפני פרוץ המשבר,  כתב מאלפס טור דעה בוול סטריט ג'ורנל תחת הכותרת "אל תילחצו משוק האשראי".

"שווקי הדיור והחוב הם לא חלק גדול כל כך מכלכלת ארה"ב ולא מייצרים משרות רבות" אמר מאלפס באוגוסט 2007, וניבא המשך צמיחה כלכלית. מאלפס התלונן גם על הלשכה להגנה כלכלית על הצרכן, שיזמה הסנטורית הדמוקרטית ממסצ'וסטס, אליזבת' וורן.

טראמפ התחייב גם לדון מחדש בתנאי הסכם פריז בתחום האקלים שנחתם בדצמבר 2015, בטענה שההגבלה על פליטות גזי חממה פוגעת בתעשיות אמריקניות, כמו כריית פחם. בהתאם, מי שנבחר על ידי טראמפ לפקח על המעבר בסוכנות להגנת הסביבה הוא מיירון אבל מהמכון ליזמות תחרותית, שתמך בעבר בטענות השגויות לפיהן התחממות גלובלית מעשה ידי אדם היא תרמית. אבל קרא בעבר לביטול ההכנות הפדרליות על הסביבה ואמר שאת ההסכמים הבינלאומיים על צמצום פליטות גזי חממה יש "להשליך לפח הזבל של ההיסטוריה".

 מינוי נוסף התואם את הבטחותיו של הנשיא הנבחר הוא זה של דן דימיקו, האחראי על המעבר במשרד נציגי הסחר האמריקני, שתומך במדיניות מכסי המגן לה התחייב טראמפ. סביר להניח שדימיקו, מנכ"ל לשעבר בחברת מתכת אמריקנית וחבר ועד המנהלים של חברת אנרגיה מקומית, ישאף להנהיג מדיניות סחר אגרסיבית הרבה יותר. בספרו מ-2015 הצהיר דימיקו כי ארה"ב נמצאת כבר במלחמת סחר עם סין – והיא בצד המפסיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!