דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

סערת עמונה / בתום יום סוער: ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק ההסדרה

לאחר פיצוץ בישיבת סיעות הקואליציה, אישרה ועדת השרים את החוק שנועד למנוע את פינוי עמונה. הדבר נעשה בניגוד לעמדתו של ראש הממשלה, המעוניין לדחות את ההצבעה על החוק בשל התנגדות היועץ המשפטי. החוק יעמוד למבחן ראשון כבר במליאת הכנסת ברביעי.

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (ראשון) פה אחד את החוק המסדיר באופן חלקי את מעמדם של יישובים שנבנו בסיוע המדיני. החוק, שצפוי להיתקל בהתנגדויות משפטיות חריפות, מקשה על פינוי יישובים שהמדינה סייעה בהקמתם על קרקעות שנויות במחלוקת.

למרות התנגדותו של ראש הממשלה, הצביעו בעד החוק חמישה שרים מהליכוד:  גילה גמליאל, יובל שטייניץ, מירי רגב, זאב אלקין ואופיר אקוניס. איילת שקד ואורי אריאל מהבית היהודי, שדחפו לאישור החוק, הצביעו גם הם בעד ההצעה.

חוק ההסדרה שעבר בוועדת השרים בגרסתו המרוככת, קובע כי המדינה לא תפנה יישובים שהייתה מעורבת בהקמתם. עוד קובע החוק כי במידה ואכן יפונו הישובים, תפצה המדינה את התושבים באופן מלא ותעניק להם קרקעות חלופיות. בנוסף, קובע החוק כי כל תושב המפונה מביתו יוכל לפנות לערכאה משפטית ולפעול נגד הפינוי. יש לציין כי החוק אינו קובע בסוגיית הבעלות על הקרקע, אלא מתייחס לסוגיית הפינוי בלבד, ומטרתו להקשות על פינוי יישובים שהממשלה לקחה חלק בהקמתם, אך נמצאים על קרקעות שהבעלות עליהם שנויה במחלוקת.

הסערה סביב החוק החלה אתמול כבר בישיבת הממשלה, בו הודיעה סיעת הבית היהודי על כוונתה להעלות את חוק ההסדרה להצבעה בוועדת השרים. זאת לאחר שביום חמישי, במהלך פגישה עם השרים נפתלי בנט, איילת שקד ואביגדור ליברמן, ביקש ראש הממשלה לדחות את ההצבעה. נתניהו חזר על דברים אלה גם בישיבת שרי הליכוד שהתכנסה לאחר מכן. היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי אינו יכול לתמוך בחוק שאושר, וכי הוא אינו חוקתי ולא יזכה לגיבוי משפטי בינלאומי.

"כל כך ילדותי וחסר אחריות".נתניהו ובנט (צילום: אמיל סלמן \ פלאש 90)
"כל כך ילדותי וחסר אחריות".נתניהו ובנט (צילום: אמיל סלמן \ פלאש 90)

"אני מבקש לומר משהו בנושא עמונה, להסיר את מסך הערפול, ולהבהיר את המצב לאשורו" אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, "לפני כשבועיים הגישה הממשלה בקשה לדחות בחצי שנה את ביצוע פסק הדין לפינוי עמונה. הבקשה הזאת הוגשה על דעת כל ראשי מפלגות הקואליציה. היועץ המשפטי לממשלה אומר באופן ברור שהעלאת חוק ההסדרה לפני קבלת תשובת בג"צ, יכולה לפגוע קשות – ואכן הוא באמת נפגע קשות – בסיכויי הדחייה. ומנגד, יש גם זמן אחרון להעלאת החוק על מנת שיעבור בזמן, למקרה שהדחייה לא תתקבל".

מאוחר יותר קרא בנט לראש הממשלה להצביע בעד אישור החוק, אולם נתניהו תקף אותו ואמר כי "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

הנוסח האחרון של החוק גובש בשבועות האחרונים וקובע כי הפקעת קרקעות פרטיות שעליהן נבנו התנחלויות או מאחזים תיושם, לא לצמיתות אלא רק עד להגעה להסדר קבע מדיני. בבית היהודי קיוו כי יצליחו לעקוף באמצעות הנוסח החדש את הביקורת המשפטית, אך לפי ההערכה, גם ההצעה המתוקנת לא מרפאת את הפגמים המשפטיים והיועץ המשפטי לממשלה מתנגד גם לה.

החוק יובא ביום רביעי להצבעה במליאת הכנסת. על פי רוב, חוקים שמאושרים בוועדת השרים לחקיקה מאושרים באופן אוטומטי על ידי הקואליציה. עם זאת, העובדה כי ראש הממשלה התנגד נחרצות לחוק, עלולה להביא למצב הוא הוא ינסה לפעול בניגוד לוועדת השרים לחקיקה, ולהפיל את הצעת החוק במליאה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!