דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
21 שנים לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל

מהומה בכנסת / בנט: "האשמת חצי מדינה", הרצוג: "מוטב לשר החינוך לעשות חשבון נפש"

מליאת הכנסת געשה אתמול, כשנציגי הציבור מימין ומשמאל התקוטטו מעל בימת הנאומים והאשימו אחד את השנייה בהסתה ובאלימות. על הקשר בין ההסתה לרצח עצמו, אין עוררין. בינתיים.

נתניהו נואם בטקס במליאת הכנסת (צילום: מרים אלסטר  פלאש 90)
נתניהו נואם בטקס במליאת הכנסת (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
דוד טברסקי

התלהטות הרוחות במליאת הכנסת לציון יום השנה ה 21 לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין ז"ל, מבהירה כי הפצע הקרוי רצח רבין רחוק מלהגליד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם במליאת הכנסת, והזכיר את הסכנה שבהסתה והתייחס למשמעויות של רצח רבין לחברה הישראלית, "הפצע שפעור אצלכם, בני משפחת רבין, יישאר פעור עד אחרית ימיכם והפצע שפעור בגוף האומה יגליד וישאיר צלקת לדורות. מגדליהו בן אחיקם ליצחק רבין, שני הדברים האלה נשמרים לדורי דורות והתיחום של השיח במדינתו אינו דבר של מה בכך, לא רק בגלל הטכנולוגיה, משום שהמתח בין חופש הביטוי ששמור לכולם לבין הגלישה לפאתי האלימות ולתוכה הוא תחום קשה מאוד להגדרה ולגידור, אף שזה חיוני וחיוני גם בדמוקרטיה לשמר את האיזון" בהמשך הנאום התייחס נתניהו לסכנות הביטחוניות המאיימות על ישראל, ושיבח את שנותיו הרבות של רבין כאיש ביטחון.

במוצאי שבת טען נתניהו בחשבון הפייסבוק שלו שלא היה שותף להסתה נגד רבין, ורמז לכך שהשמאל מאשים אותו ברצח ועושה מכך רווח פוליטי:

זהבה גלאון, ראשת מרצ, תקפה את נתניהו והאשימה אותו בכך שהרוויח מהרצח של רבין, "שמעתי אתמול את ראש הממשלה ואני רוצה להגיד לך, אתה לא הקורבן ברצח רבין. אין אף אחד בעולם שהרוויח מרצח רבין כמוך. אתה חייב את הקיום הפוליטי שלך לרצח. זה לא חדש שאתה מגנה את המעשים שלך בדיעבד ואז מבקש שימחאו לך כפיים. אתה שכללת לאומנות את הלגיטימציה בהעלמת עין שהסתיימה ברצח. רבין נרצח בשל דרכו המדינית, ועל רקע פוליטי, וגם בשל היותו ראש הממשלה הראשון שחתם על הסכם קואליציוני עם הסיעות הערביות. הוא לא הסית נגד הערבים. יש מי שמנסה להשכיח שהיו גורמים ורבנים פונדמנטליסטים קיצוניים שאמרו שממשלה שנסמכת על קולות הבוחרים הערבים אין לה מנדט."

יו"ר המחנה הציוני, בוז'י הרצוג הזכיר את גלי ההסתה שקדמו לרצח רבין, והאשים אותו בכך שגם כיום, תחת הנהגתו, נמשכת ההסתה: "לא בתאונת דרכים מצא יצחק רבין את מותו, גם לא מחלה ארורה לקחה את יצחק, כוח האלימות, רעל הגזענות, שנאה והסתה מעורבים בשתיקה, הם הם שהיו ערוגת הרצח. 'אני נושא עימי את צער השתיקה', אמר המשורר. ואכן, השתיקה, הפניית הפנים להסתה ולשנאה, היא הסכנה הניצבת בפנינו במלוא חומרתה היום. אנחנו כאן היום כי ב-1995 על המרפסת הארורה ההיא באותה כיכר, באותן צעדות עם אותה הסתה והתלהמות, נורו אותן מילים שנמצא הרוצח שהפך אותן לכדורים בגבו של ראש ממשלת ישראל ובגב הדמוקרטיה שלנו. לא התכוונתם אבל גם לא מנעתם. חודשים שנמשך גל הסתה נוראי בכל פינות הארץ, 'בדם ואש את רבין נגרש'.

ההסתה שקדמה לרצח רבין, מתוך הסדרה 'שומרי הסף':

מיד לאחר נאומו של הרצוג התפתח עימות בינו לבין שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. בנט עלה לנאום לאחר הרצוג והאשים אותו בכך שהוא מטיל את האשמה לרצח רבין על מחנה שלם, "אני ראיתי פעם אחר פעם איך הוא עלה לבמה והוא אמר אנחנו נחלוק, אבל יש גבול למחלוקת. פעם אחר פעם, אבל זה לא מפריע לכם כי מה שאתם רוצים זה לבלום להשתיק. הפלת על חצי מדינה את האשמה." חברי הכנסת מהבית היהודי, אורי אוריאל ובצלאל סמוטריץ', יצאו מהמליאה.

הרצוג מצידו לא נשאר חייב, והגיב לשר החינוך: "מוטב לשר החינוך לעשות חשבון נפש עמוק עם עצמו. ההסתה והשנאה כבר מזמן לא מופנים כלפי השמאל אלא ביתר שאת כלפי מנהיגי הימין, שאינם מסכימים עם אידאולוגיית השנאה וההסתה של בנט ונתניהו. כך קרה לבכירי מנהיגי הימין ביניהם: רובי ריבלין שהפך לנשיא עם כפייה וצלב קרס, ישראל כץ, בני בגין וגדעון סער. וכך לאנשי ציבור מוערכים כדוגמת: אילנה דיין, אמנון אברמוביץ׳, מרים נאור, וכמובן יצחק רבין ז״ל. זה כבר מזמן לא ענין של ימין ושמאל. מי שלא מסכים עם בנטניהו – מסומן כבוגד".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס לאלימות הגוברת בחברה הישראלית בין הצדדים, בעיקר ברשתות החברתיות, "כבר אין צורך לקום ולהגיע עד לכיכר העיר, מספיק לשלוף את המכשיר הנייד בכל מקום – ולפגוע בשמו הטוב של אדם בהינף הקלדה. לצערי הרב, הזמן שחלף לא הקהה את האיבה ואת הטלת הרפש ההדדית, אלא שהאמצעים הפכו זמינים יותר, התוכן הפך לבוטה יותר ולכן, לטעמי, למסוכן יותר. כבר לא שוקלים מילים וגם לא את השפעתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!