דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבי ניסנקורן

הביטוח הסיעודי / ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללי במשק

בית נבחרי ההסתדרות אישר היום (ג') סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי. יו"ר ההסתדרות: "אם לא תהיה ברירה, יהיה מאבק ויהיה מאבק קשה". לסכסוך הצטרפו גם ההסתדרות הרפואית, ארגון המורים, הסתדרות המורים והפועל המזרחי

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי, נובמבר 2016 (צילום: דניאל בר און, דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי, נובמבר 2016 (צילום: דניאל בר און, דוברות ההסתדרות)

"אנו מחפשים את הפתרון, לא את המאבק. אנו מכריזים על הסכסוך כי אילצו אותנו לעשות סכסוך. לא נתנו לנו פתרון והביאו אותנו לשוקת שבורה" כך אמר היום (שלישי) בנאומו יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בישיבה של בית נבחרי ההסתדרות, שאישרה לפני זמן קצר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז סכסוך עבודה כללי במשק (צילום: דניאל בר און, דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז סכסוך עבודה כללי במשק (צילום: דניאל בר און, דוברות ההסתדרות)

"הם גרמו לסכסוך – אנחנו מחפשים את הפתרון. אם לא תהיה ברירה – יהיה מאבק ויהיה מאבק קשה" הוסיף ניסנקורן, "עדיין יש לי תקווה, כי אני יודע ששר האוצר הוא אדם חברתי ואני יודע ששר הבריאות זה בנפשו. יש לי תקווה שביחד נייצר פתרון אבל שלא יתבלבלו שם בפקידות האוצר. אם יש שם אטימות, ולצערי יש, ואם נראה שהם מנסים לייצר איזשהו קיר – אנחנו ננפץ את הקיר הזה כמו שניפצנו אותו בפעמים קודמות".

בישיבה השתתפו גם יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ארגון המורים רן ארז, ונציגויות הסתדרות המורים והפועל מזרחי. ארבעת הארגונים הודיעו כי יצרפו אף הם לסכסוך העבודה הכללי.

 

"כולנו אזרחים שמשלמים מסים, אוהבים את המדינה, הולכים לצבא ומאמינים בחיים במדינה. ומה אנחנו צריכים שהמדינה תיתן לנו? את המינימום לקיום בכבוד ולשוויון הזדמנויות. צריך לזכור במה המדינה ובמה החברה שלנו נמדדות? דווקא בחלשים. דווקא שם צריך לראות שהחבל לא נפרם – שם נמדדת העצמה או החולשה שלנו" אמר ניסנקורן, "ומה הדברים שכל אחד מאיתנו צריך – ולא משנה מה הדעה הפוליטית – חינוך שוויוני עם הזדמנות לפריפריה, בריאות שוויונית ציבורית לפריפריה ולמרכז, ביטחון, ושירותי רווחה –  זה המינימום! אם המדינה לא משתתפת בבריאות, בחינוך ובביטחון ולא עוזרת למי שצריך את שירותי הרווחה –  אז במה היא כן משתתפת? בזה צריך להתמקד".

"אנו מכריזים על הסכסוך כי אילצו אותנו לעשות סכסוך. לא נתנו לנו פתרון והביאו אותנו לשוקת שבורה"

פרופ' ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, נשא אף הוא דברים בישיבה. "אנחנו היום מעלים דרגה של מאבק על העתיד של רוב העובדים במדינת ישראל, עתיד שחייב להיות נטול דאגות גם לבריאות וגם לכיס כמה שניתן" אמר, "לצערנו המגמה בחברה לפרק אנשים לפרק קבוצות להביא למצב של כל אחד לגורלו – ודווקא במצב שהוא חולה יותר שהוא מבוגר יותר – שהוא יפתור את הבעיות שלו ושהקבוצה או הארגון לא יוכלו לעזור לו. אנחנו נגד המגמה הזו, אנחנו מאמינים בערבות הדדית – של כל החברים בארגון ובגלל זה ההסתדרות הרפואית מכריזה היום על סכסוך עבודה כעבור שבועיים אם הדברים לא יסתדרו רופאים יצטרכו להשבית את מערכת הבריאות".

אידלמן הוסיף כי "הרופאים נאלצים להשבית את מערכת הבריאות מכיוון שאין לנו דרך אחרת לדאוג גם לרופאים וגם לחולים – אינטרסים של הרופאים ואינטרסים של הרופאים הם זהים ואחד מהדברים הכי חשובים כדי שהרופא יוכל לתת טיפול ואנחנו מדברים על מצב שהרופאים במדינת ישראל הולכים ומזדקנים אנחנו נמצאים במקום אחרון במדינות ה- OECD במספר רופאים מתחת לגיל 45 ביחס לכלל הרופאים ואם לרופאים לא תהיה אפשרות לטל בחולים גם כשהם זקוקים לעזרה החולים יסבלו אנחנו מכריזים על סכסוך עבודה ואנחנו נילחם יחד".

כזכור, המחלוקת הניצבת בבסיס הסכסוך נעוצה בכוונת משרד האוצר להכריז על ביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים, צעד שייצור מצב בו, לטענת ההסתדרות, רבבות אזרחים ישראלים, המבוטחים בביטוח הסיעודי במסגרת יחסי עבודה, ייפלטו מההסדרים הביטוחיים הקיימים ויישארו באחת ללא כיסוי הולם.

על כך אמר ניסנקורן, כי "מה שהכי מעצבן והכי מרתיח זה שבמקום שפקידי האוצר ישבו יומם ולילה ויהיו אלה שיוזמים פתרונות אמתיים, הם מבטלים את הביטוחים הקולקטיביים. מיליון איש לא ישנים היום בלילה כי חברות הביטוח שולחות להם הודעה בגלל משרד האוצר, שעוד חודש וחצי אין להם ביטוחים. מיליון איש!".

בין העילות לסכסוך שאושר היום: הפקרת הנושא הסיעודי במדינת ישראל, תוך הותרת ציבור הולך וגדל הנזקק לשירותים סיעודיים ללא מענה באופן שיותיר ציבורים חלשים, מבוגרים ונזקקים במצוקה קשה תוך פגיעה בכבודם ובבריאותם; ביטול ביטוחים סיעודיים קולקטיביים, המהווים חלק מתנאי רווחה המוקנים לעובדים במסגרת יחסי עבודה, תוך הותרת המבוטחים כיום בביטוחים ללא כיסוי כלל או עם כיסוי חלקי ודרישת ההסתדרות, ארגון העובדים הגדול במשק, להסדרה מוסכמת של הסוגיה – ללא פגיעה בגמלאים ובשאריהם ובציבור העובדים המבוטחים בביטוח סיעודי קולקטיבי והסדרת הנושא הסיעודי.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הגיב להכרזת ההסתדרות ואמר כי "בניגוד להתחייבויות המפורשות שנתן השר כחלון, משרד האוצר דחף את מבוטחי הסיעוד למלתעות של חברות הביטוח שפשוט זרקו אותם מהפוליסות והשאירו אותם ללא כיסוי. אין ספק שזו ההונאה הכי גדולה שהייתה כאן, ועוד בחסות המדינה, עם למעלה מ- 1.2 מיליון ישראלים שנפלו קרבן. אני מברך על כוונת ההסתדרות לצאת למאבק עד כדי השבתה כללית. הגיע הזמן שהמדינה תתחיל להגן על מבוטחי הסיעוד במקום לדאוג לאינטרסים של חברות הביטוח שחגגו על חשבונם".  שמולי הוסיף כי "הפתרון היחידי האפשרי הוא אימוץ הצעת החוק שלי שתחייב את חברות הביטוח להמשיך את ההסדרים הקבוצתיים לתקופת ביניים ובהמשך להכניס כבר לתוקף את הצעתי לביטוח סיעודי ממלכתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!