דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

ראש המוסד בחנוכת מוזיאון אלי כהן: "הוא נתפס בגלל ששידוריו נקלטו על ידי האויב"

דוד ברנע, ביקש להפריך את ההנחה שהמרגל "נתפס בגלל כמות גדולה של שידורים או בגלל לחץ שהופעל עליו מהמטה" | המוזיאון נחנך בהרצליה בהשתתפות אלמנתו של כהן, נשיא המדינה וראש הממשלה המיועד

אלי כהן בסוריה (תמונה באדיבות מוזיאון אלי כהן בהרצליה)
אלי כהן בסוריה (תמונה באדיבות מוזיאון אלי כהן בהרצליה)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המוזיאון הלאומי על שם אלי כהן נחנך היום (שני) בהרצליה, בהשתתפות נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו וראש המוסד, דוד ברנע.

בטקס חניכת המוזיאון, אמר ראש המוסד שכהן לא נתפס בגלל כמות גדולה של שידורים או בגלל לחץ שהופעל עליו מהמטה, "אלא בגלל ששידוריו נקלטו על ידי האויב ואוכנו. מעכשיו זו עובדה מודיעינית". "ידוע שאלי כהן המשיך להחזיק בכיסוי שלו במשך זמן רב אחרי תפיסתו", הוסיף ברנע, "הוא עמד בגב זקוף מול חוקריו ושמר על כבודו ועל כבוד המוסד והמדינה עד לרגעיו האחרונים".

נשיא המדינה ורעייתו במוזיאון הלאומי על שם אלי כהן (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
נשיא המדינה ורעייתו במוזיאון הלאומי על שם אלי כהן (צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)

נשיא המדינה ציין את חשיבותו של המוזיאון: ״בחמישים ושבע השנים שחלפו מאז הועלה לגרדום בדמשק שבסוריה, ב–18 במאי 1965, בתום חודשים של עינויים קשים, היה אלי כהן לאגדה. סמל ומופת ללוחמי הסוד והסתר. לאהבת הארץ, לתעוזה, לגבורה ולהקרבה. והמגדלור שהיה אותו מגדלור ממשיך להאיר באור יקרות ולהתוות דרך לעוד דורות רבים של לוחמות ולוחמים שמוכנים לסכן את נפשם ולעיתים גם לשלם בחייהם כדי שאנחנו נחיה כאן בבטחה ובשקט״.

הנשיא הוסיף ואמר: ״המוזיאון הזה הוא עוד דרך נוספת להבטיח שמורשתו של אלי כהן, האיש שלנו בדמשק, גדול המרגלים, תשרוד לעד. תהא נשמתו של אלי כהן היקר צרורה לעד בנצח ישראל״.

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, אמר בטקס: "אנחנו מנסים בדרכים שונות ומשונות ומגוונות, לפעמים דמיונות, להגיע אל אלי ולהביאו ארצה. הזמן שעובר אינו מרפה את ידנו, אין תאריך תפוגה למחויבות שלנו להשיב את לוחמנו ושבוינו ארצה. זוהי מחויבות נצח. באותה מידה, לא יהיה גבול במערכה נגד דורשי רעתנו. נפעל בעוצמה בלתי מתפשרת בגלוי ובסתר מול מי שמאיימים עלינו בסכנת מוות. דמם בראשם".

אלמנתו של אלי כהן, נדיה כהן, מקבלת את מפתח העיר הרצליה מידי ראש העיר משה פדלון (צילום: דוברות הרצליה)
אלמנתו של אלי כהן, נדיה כהן, מקבלת את מפתח העיר הרצליה מידי ראש העיר משה פדלון (צילום: דוברות הרצליה)

אלי כהן, נולד במצרים להורים יוצאי סוריה. הוא התחנך בבית ספר יהודי ובגימנסיה הצרפתית, ולאחר מכן למד במשך שנתיים הנדסת חשמל, עד שסולק יחד עם סטודנטים יהודים נוספים מקהיר בעקבות מלחמת העצמאות ב-1948.

כהן היה פעיל בתנועת הנוער הציונית במצרים וכמדריך לימד צעירים יהודים עברית ועודד אותם לעלות לישראל. שמו נקשר לחבורת "עסק ביש" (רשת ריגול ישראלית במצרים שנתפשה והוצאה להורג) על ידי הרשויות במצרים משום שדירת המסתור ששימשה את רשת הריגול היתה רשומה על שמו. אמנם אלי לא ידע שחבריו משתמשים בה לצרכי מודיעין, אך בכל זאת הוא נעצר ונחקר על ידי הרשויות. אלי גורש עם יהודים נוספים ממצרים ועלה לישראל ב-1957 , שבע שנים אחרי משפחתו.

תמונתו של אלי כהן בשליחות המוסד (צילום: אוסף התצלומים הלאומי)
תמונתו של אלי כהן בשליחות המוסד (צילום: אוסף התצלומים הלאומי)

כהן גוייס ליחידת המודיעין 188 ב-1960. הוא החל הכשרה אינטנסיבית בת 8 חודשים בה הודרך בתורת הפעילות החשאית. הוא נשלח לפעילות בארגנטינה, שם נרשם בשם כאמל אמין ת'אבת, כמי שנולד בבירות להורים לבנונים.

הוא פעל לראשונה בסוריה במשך חצי שנה בשנת 1962, יצר קשרים חברתיים ומסחריים עם שורה ארוכה של מכרים ששימשו אותו כמקורות מודיעיניים. הוא התבסס בדירה מול מטה המטכ"ל הסורי, ושידר את שידורו הראשון בפברואר 1962. במהלך 6 חודשים כהן שידר 50 מברקים בנושאי מנהלה, מבצעים טכניים, ביטחון אישי וכד.

הוא נתפס על ידי הרשויות בסוריה ב-1965 כתוצאה מפעילות פיקוח ומעקב אחרי שידוריו. הוא נשפט והוצא להורג. המידע המודיעיני שסיפק כלוחם היה כה משמעותי עד שהודגש לא פעם שבפועלו הציל את מדינת ישראל.

פועלו של כהן מזוהה בעיקר עם סיוע בסיכול תכנית הטיית החצבני, בכך הציל את מדינת ישראל מאבדן מקור מים מרכזי, ובביצוע פעולות חשיפה לבסיסי צבא סוריים הפרושים על הגולן ובכך אפשר פגיעה אנושה ביכולת הצבאית ההתקפית הסורית במלחמת ששת הימים.

המוזיאון ממוקם בהרצליה במבנה היסטורי לשימור, ששימש כבניין העירייה הישן, ברח' הנדיב 2. בימים הקרובים יתפרסמו שעות פעילות המוזיאון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!