דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח סיעודי

אל תשליכני / משבר הביטוח הקבוצתי יעלה לדיון בוועדת הכספים

כך הוחלט אתמול (ד') במליאת הכנסת. זאת בעקבות הצעה לסדר של ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), שאמר: "מדינת ישראל בגדה במיליון מבוטחי הביטוח הסיעודי הקולקטיבי ואמרה להם 'אני לא מגינה עליכם'".

חבר הכנסת נחמן שי (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
חבר הכנסת נחמן שי (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

אחרי הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי במשק בגין משבר הביטוח הקבוצתי, עלה הנושא גם בכנסת. אתמול (רביעי) דנה המליאה בהצעה לסדר שהעלה ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) תחת הכותרת "הפקרתם של 200,000 גמלאים ללא גב סיעודי", והחליטה להעביר את הנושא לדיון בוועדת הכספים.

"אתמול הודיעה ההסתדרות החדשה על כך שהיא תפתח בשביתה בעוד 14 יום בנושא הביטוח הסיעודי. הגיעו מים עד נפש. הגיעו הדברים עד כדי פיצוץ" אמר שי בפתח דבריו, "ההסתדרות איננה ממהרת להכריז סכסוכי עבודה ולא להשבית את המשק, אבל בעניין הזה, שמדינת ישראל בגדה במיליון מבוטחי הביטוח הסיעודי הקולקטיבי וזרקה אותם – לכלבים? זרקה אותם, הרחיקה אותם, אמרה להם: אני לא מגינה עליכם, אתם, לכו לדרככם, החזקים ישרדו והחלשים לא יהיו. הלוא זאת בעצם המדיניות החברתית של ממשלת ישראל – רק החזקים יכולים לשרוד פה, ומי שאין לו אמצעים לא יוכל".

"בשביל ארבעים בתים בעמונה היום כל הכנסת הזאת גועשת; בשביל 200,000, 250,000 קשישים שזורקים אותם כמו כלבים לרחוב כבר כמה שנים אף אחד פה לא מניף אצבע"

שי חזר על הטענות שהשמיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, לפיהן מציע משרד האוצר ל-200 אלף העובדים מעל גיל 60, שנותרו ללא כיסוי ביטוחי אחרי ביטולן של התכניות הקבוצתיות, לשלם בין 40,000 ל-100,000 ש"ח על מנת להצטרף לביטוחי קופות החולים. והאשים את הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר דורית סלניג'ר בכך ש"קרעה את רשת הביטחון" של אותם עובדים והוסיף כי "הלוא היא לא שומרת הסף של האזרחים, היא שומרת על חברות הביטוח, שהרוויחו מיליארדים בשנים הטובות, מכל מיני תכניות ביטוח, גם מהביטוח הזה".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שהגיש הצעת חוק שתחייב את חברות הביטוח להמשיך את ההסדרים הקבוצתיים לתקופת ביניים עד חקיקת ביטוח סיעודי ממלכתי, כינה את המשבר "פרצופה של המדינה".

"בשביל ארבעים בתים בעמונה היום כל הכנסת הזאת גועשת; בשביל 200,000, 250,000 קשישים שזורקים אותם כמו כלבים לרחוב כבר כמה שנים אף אחד פה לא מניף אצבע", טען.

איציק שמולי. צילום: פלאש 90.
"אף אחד לא מניף אצבע", ח"כ איציק שמולי. צילום: פלאש 90.

שמולי התייחס אף הוא להצעת האוצר. "אני ראיתי את ההצעה הזאת" אמר שמולי, "אולי האוצר – או שהוא חושב שהציבור מטומטם, או שהוא חושב שהציבור הוא פראייר, כי אחרי שבגלל הרשלנות הפושעת של האוצר, שנתן למכור ביטוחים כאלה, שלא היו שווים את הפוליסה שהם היו כתובים עליה, כי בכל רגע נתון חברת הביטוח יכולה היי

תה לבטל את הפוליסה – עכשיו באים עם הצעה חדשה, שהקשישים הסיעודיים ישלמו 40,000 שקל תשלום חד-פעמי, וככה בין המילים שמעתי גם – בשנתיים הראשונות, אם קורה לך אירוע סיעודי – אין ביטוח. כאילו תשלם 40,000 שקל, נפלת שנתיים ראשונות – אין ביטוח".

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, שהשיב לדברים בשם משרד האוצר, אמר בפתח דבריו כי השר ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון החדשה בראשות דורית סלינגר מתכננים מהפכה בביטוח הסיעוד למבוגרים בישראל. וכי גובשה במשרד תכנית שתספק מענה לקושי של מבוגרים לרכוש ביטוח סיעודי במחיר סביר. לדבריו, מתכנן האוצר לייסד ביטוח סיעודי חדש לעובדים מבוגרים שתנאיו ייקבעו על ידי המדינה והוא ייצא למכרז בין חברות הביטוח.

עוד הוסיף כי לפי הערכת רשות הביטוח, תעמוד הפרמיה החודשית לבני 60 בין 165 ש"ח ל-190 ש"ח, ובגיל 67 תעלה לגובה של 210 ש"ח-257 ש"ח. עם זאת, אישר כהן כי תועלה האפשרות לרכוש את הביטוח בסכום חד-פעמי של כ-40-30 אלף ש"ח. אותו יהיה אפשר לשלם מתוך החיסכון בקופת הגמל או בקרן הפנסיה – מכיוון שתינתן הזכות למשוך את הכסף מהחיסכון הפנסיוני למטרה הזאת בלבד בפטור ממס.

"שערורייה בולטת במיוחד"

לצד הדיון בביטול הביטוחים הקבוצתיים, העלה ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) גם את נושא הביטוח הסיעודי האישי. "ניסיתם לבדוק איך מקבלים סיעוד מכוח ביטוח סיעודי? איזה תנאים בלתי אפשריים מציבים בפני אנשים כדי לקבל את המינימום?" פתח חנין, "והתוצאה היא תוצאה בלתי אפשרית. התוצאה היא תוצאה של הפקרת הקשישים, הקשישות, האנשים שנמצאים במורד הזיקנה, אנשים שכל ימי חייהם היו אנשים עצמאיים ופעילים ותורמים, והנה, החברה מפקירה אותם, הממשלה מפקירה אותם. ועמיתי חברי הכנסת, צריך להגיד בצער, גם הכנסת מפקירה אותם".

"אנשים שכל ימי חייהם היו אנשים עצמאיים ופעילים ותורמים, והנה, החברה מפקירה אותם, הממשלה מפקירה אותם וגם הכנסת מפקירה אותם"

חנין ציין כי היה מעודד מדבריו של שר הבריאות יעקב ליצמן, על הכללת הביטוח הסיעודי הממלכתי כבר בתקציב הקרוב. אולם לדבריו "אני קורא בתשומת לב גם את חוק התקציב, גם את חוק ההסדרים, ואני לא מוצא את הסעיף הקואליציוני הזה שהבטיחו לנו אותו".

"אני מברך את ההסתדרות על זה שהיא יצאה לסכסוך עבודה אני חושב שהציבור צריך למחות, הציבור צריך להשמיע את קולו" סיכם, "הממשלה הזו ממשלה אטומה, ורק צעקה ציבורית עצומה תגרום לה לשמוע משהו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!