דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלום

מדיני / מנהיגי שלוש הדתות: "האלימות הנעשית כביכול בשם אלוהים, היא חילול שמו"

בימים האחרונים נפגשו מנהיגים ישראלים בכירים משלוש הדתות בספרד, ולאחר דיונים ומחלוקות הוציאו קול קורא: "אנו מפצירים במנהיגים הפוליטיים הישראלים והפלסטינים לפעול למען פתרון, אך הדבר אינו מחליף את חובתנו אנו בפני האל ובפני קהילות המאמינים לקדם את השלום"

פסגת השלום הבין דתית בספרד (תמונה באדיבות מרכז מוזאיקה)
פסגת השלום הבין דתית בספרד (תמונה באדיבות מרכז מוזאיקה)
שי ניר

שייח' מייסד גדודי עיז א דין אל קסם, ראש התנועה האיסלמית הדרומית, הרב הראשי ורב העיר רמת גן נפגשים בספרד לעשות שלום. זה אמנם נשמע כמו התחלה של בדיחה, אך למעשה זוהי מציאות אמיתית לגמרי.

בקצה הרחוק של יבשת אירופה בעיר אליקנטה בספרד, קבוצה של מנהיגי דתות וכוהנים מהמרחב הישראלי-פלסטיני, מוסלמים, נוצרים ויהודים נפגשו לפסגת מנהיגים דתיים לשלום. זהו מפגש ייחודי ואולי מעורר תקווה, כשבמזרח התיכון משתוללות מלחמות עקובות מדם ומוטיבציות דתיות מלבות, בין היתר, שנאה וגובות את חייהם של אין ספור קורבנות והופכות מיליונים לפליטי מלחמה. בהודעה הרשמית שהוציאו המנהיגים מהפסגה נכתב, "בימים של הגבהת חומות ומלחמות בין דתות ובתוכן, התכנסה יחד לפסגה היסטורית קבוצה יוצאת דופן של בכירי הרבנים, השייח'ים וראשי העדות הנוצריות מארץ הקודש, ישראלים ופלסטינים."

פסגת השלום הבין דתית בספרד (תמונה באדיבות מרכז מוזאיקה)
פסגת השלום הבין דתית בספרד (תמונה באדיבות מרכז מוזאיקה)

הפסגה אורגנה בחודשים האחרונים על-ידי מרכזי אדם שמושבם ברמאללה, עזה וכפר קאסם ומרכז מוזאיקה שמושבו בירושלים, אשר יחדיו מהווים את 'היוזמה הדתית לשלום'. מובילי מפגש הפסגה הם השייח' עמאד פאלוג'י, ממייסדי גדודי עז א-דין אל קסאם של החמאס ושר לשעבר בממשלה הפלסטינית וח"כ לשעבר הרב מיכאל מלכיאור. לדברי רואי רביצקי (29), מנהל היוזמה הדתית לשלום וממארגני פסגה, מטרתם הייתה להצליח ולכנס מנהיגים שהמפגש בניהם יהיה רחוק מן המובן מאליו, "חלק מהיכולת לשנות את המציאות טמונה גם בשינוי זרמי עומק חברתיים ודתיים שאנשי הדת הבכירים הם המייצגים בניהם", אומר רביצקי.

רביצקי מוסיף כי המאבק על השלום, במשמעותו הפוליטית, נתפס במקומות רבים, כערך חילוני-ליברלי ובשל כך עשוי להחשב על-ידי ציבור דתי כערך המנוגד להשקפתו הדתית. "מטרת הפסגה היא שהדת לא תהווה עוד מכשול לשלום ולפיוס. במקום זאת, קיבלו על עצמם המנהיגים הדתיים לפעול למען פתרון, ולהניע את אלפי התלמידים והצעירים השומעים להם, דור נבוך המצפה לבשורה." נכתב בהודעה הרשמית.

רביצקי מספר כי הפסגה הוכנה ונבנתה במשך חודשים רבים וכללה עבודה פנימית ורוחנית רבה, "הכשרת לבבות איטית במפגשים מצומצמים ודיסקרטיים". בהתרגשות מציין רביצקי שנוצר מפגש בין אנשים שלא האמינו שהם יכולים לשבת יחד, "הם מנהיגים קהילות מגוונות, בכל חלקי הארץ, וחלקם נחשבים לרוב כקיצוניים. אך מתוך אחריותם לעצור הסתה, שפיכות דמים ואי-צדק, העזו לשבת יחד ולהתחיל במסע משותף. המנהיגים הדגישו שאף צד אינו יכול לתלות את תרומתו במה שיעשה האחר, ועל כולם מוטלת החובה לצעוד ראשונים בכיוון השלום".

מקרב היהודים משתתפים הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב רצון ערוסי רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב אבי גיסר רב היישוב עפרה וראש מועצת החינוך הממ"ד, הרב דוד מנחם ועוד. מקרב המוסלמים משתתפים, ד"ר עזאת ג'רידת מירדן, מזכ"ל ועידת ירושלים של איגוד המדינות האסלאמיות, ד"ר מחמוד הבאש מרמאללה, ראש מערכת בתי הדין השרעיים, שייח' חמאד אבו דעבאס, ראש התנועה האסלאמית הדרומית בישראל וסגנו שייח' ספות פריג' ועוד. מקרב המשתתפים הנוצרים, ג'ורג' בקוני, הארכיבישוף המלכיתי, תימוטאוס מרגריטיס, המטרופוליטן היווני-אורתודוכסי ווויליאם שומאלי, הבישוף הלטיני של ירושלים. גם שרי החוץ והמשפטים של ממשלת ספרד, לקחו חלק.

פסגת השלום הבין דתית בספרד (תמונה באדיבות מרכז מוזאיקה)
פסגת השלום הבין דתית בספרד (תמונה באדיבות מרכז מוזאיקה)

רביצקי מוסיף כי ארבעה שייח'ים משכם ומירושלים נעדרים מהפסגה, מאחר שלא קיבלו אישור יציאה מהארץ. ממשלת ספרד אירחה את הפסגה והשייח' פאלוג'י אמר, "אנחנו נפגשים בספרד כיוון שכעת, בנסיבות האלה, ארצנו צרה מכדי להכיל אותנו יחד, אך אנחנו נפגשים כאן כדי שתרחב, ונוכל להיפגש בהמשך גם בירושלים, גם ברמאללה וגם בעזה".

רביצקי מספר שלאחר ימים של דיונים מרגשים ומעוררי השראה מחד ולא פשוטים מאידך וכמה לילות ללא שינה, נכתבה הצהרה משותפת למנהיגים ובנוסף גובשה תכנית פעולה להמשך, שתכלול בין השאר הרחבת השורות ומאמצים חינוכיים. בהצהרה מביעים אנשי הדת את מחוייבותם לשלום, ואת אחריות העמים היהודי והפלסטיני לגורל המשותף ואת אחריותן של הדתות להתקיים בשלום ומתוך חיים של כבוד הדדי מתוך צדק ובטחון "ברוח דבר ה' ביד נביאיו".

המנהיגים מדגישים את מחוייבותן של הדתות לערך קדושת החיים, "שלוש הדתות מכבדות את ערך קדושת החיים, ואנו קוראים ליישמו בחיי היום-יום בארצנו", וקוראים, "לפתרון מחלוקות בדרך של משא ומתן ולא של אלימות. האלימות הנעשית כביכול בשם אלוהים היא חילול שמו, עוול כלפי הברואים בדמותו, וביזויה של האמונה. האמצעי הראוי לפתרון הסכסוך והמחלוקת הוא במשא ומתן ובהידברות בלבד."

כנגד ליבוי השנאה, הנעשית בין היתר על ידי מנהיגים פוליטים ומנהיגי דת, מצהירים בפסגה הבין דתית כי, "על כתפי המנהיגות הדתית מוטלת אחריות מיוחדת לתרום להשגת השלום המיוחל. אנו מפצירים במנהיגים הפוליטיים הישראלים והפלסטינים לפעול למען פתרון, אך הדבר אינו מחליף את חובתנו אנו בפני האל ובפני קהילות המאמינים לקדם את השלום, להתפלל עליו ולחתור אליו ללא לאות".

בחזרתו לארץ סיכם רביצקי כי מהפסגה אף משתתף לא חזר אדיש וכי כולם חוו טלטלה מעוצמתו ויחודיותו וחזרו מספרד מחוזקים בדרכם. לשאלת 'דבר ראשון' השיב רביצקי כי פסגת נשים דתיות מנהיגות, אמורה אף היא להתקיים בקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!