דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכלכלן הראשי

כלכלה / הכלכלן הראשי: "קצב הצמיחה הנוכחי אינו בהכרח בר קיימא"

בסקירתו השבועית, מזהיר הכלכלן הראשי במשרד האוצר כי השיפור במגמת הצמיחה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה היה תוצאה של גורמים זמניים. האם מאחורי העלייה האחרונה מסתתר בעצם מיתון?

מכולות בנמל אשדוד (צילום: פלאש 90)
מכולות בנמל אשדוד (צילום: פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

"הנתונים לגבי הרכב הצמיחה בשנת 2016, עלולים להצביע על כך שקצב הצמיחה הנוכחי אינו בהכרח בר קיימא", כך נכתב בסקירתו השבועית של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום (ראשון). על פי הסקירה, השיפור במגמת הצמיחה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 היה תוצאה של גורמים בעלי אופי זמני. הניתוח שביצע אגף הכלכלן הראשי העלה כי הגידול החד במכירת רכבים ושדרוג מפעל אינטל הטו את נתוני הצמיחה כלפי מעלה. ההאטה שהתחילה להירשם במכירת הרכבים ואופיה הזמני של ההשקעה המבוצעת באינטל, עשויים להביא לכך שברבעון הבא ובשנה הבאה נראה צמיחה נמוכה באופן משמעותי.

האומדן הראשון לנתוני הצמיחה ברבעון השלישי של השנה עומד על 3.2%, זאת בהמשך לעדכון הצמיחה לרבעון השני שהעלה אותה לרמה של 4.9%. מדובר בנתונים גבוהים מהתחזיות של תחילת השנה. פילוח רכיבי הצמיחה מעיד על האטה בצמיחת הצריכה הפרטית – שהייתה קטר הצמיחה של המשק בארבעת הרבעונים הקודמים. ברבעון הקודם עמדה הצמיחה בצריכה הפרטית על 9.3% ואילו ברבעון הנוכחי, צנחה ל-2.9%. אחד הגורמים לירידה בצריכה הפרטית היה הירידה ברכישת רכבים.

הניתוח של הכלכלן הראשי מקבל משנה תוקף כשמביטים בנתוני הייצוא שהמשיכו לרשום צמיחה שלילית של 10.4% ברבעון השלישי, אחרי שני רבעונים בהם הייתה הצמיחה השלילית גבוהה אף יותר. הגידול החריג בצריכה הפרטית בשני הרבעונים הראשונים והגידול החריג בהשקעות בנכסים קבועים כיסו למעשה על הצניחה בייצוא.

ההערכות המבוטאות בסקירה לא זרות לראשי האוצר. הנחות המוצא בבניית תקציב 2018-2017, כללו צפי להאטה בצמיחה ולהאטה בהכנסות המדינה ממסים. כדי להתמודד עם הנחות מוצא אלו, החליטו במשרד האוצר להעביר חלק מההוצאות של 2017 ל-2016, שנה בה עלה שיעור גביית המסים על הציפיות.

שר האוצר משה כחלון צריך להתייחס בכובד ראש לסקירה זו של הכלכלן הראשי. אם אכן מדובר במיתון סמוי המסתתר מאחורי עליות נקודתיות וזמניות, המשק הישראלי נמצא בבעיה. הוא דליל במחוללי צמיחה אמינים וברי קיימא. ראשי התעשייה מלינים על מצבה המתדרדר של התעשייה הישראלית כבר למעלה משנה. יו"ר התאחדות התעשיינים הזהיר מוקדם יותר השנה כי קריסת התעשייה הישראלית תביא לעלייה חדה באבטלה ותכניס את המשק למיתון.

ההתמודדות של משרד האוצר עם התחזיות מעידה על כך שבאוצר פועלים כדי להכיל את ההאטה תוך שמירה על גרעון נמוך במקום למנוע אותה גם במחיר של הגדלת הגרעון. בתקציב המדינה לשנים 2018-2017 שהגיש משרד האוצר יש מחסור משמעותי בתכניות ליצירת מחוללי צמיחה כבדים וארוכי טווח למשק. ראשי המשרד מדברים על הגדלת ההוצאה האזרחית וההשקעה בתשתיות תחבורה אזרחיות, עם זאת לאור השחיקה המצטברת של השנים האחרונות בהוצאה הציבורית מדובר במעט מידי ומאוחר מידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!