דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

בעולם / לפחות 50 הרוגים בפיגוע התאבדות של דאעש באפגניסטן

מחבל מתאבד פוצץ עצמו במסגד של בני המיעוט האתני הנרדף הזארה בקאבול; דאעש לקחו אחריות על הפיגוע. בין ההרוגים והפצועים הרבים אותרו גם ילדים

עובדי עיריה מפנים נעלי קורבנות מפיגוע ההתאבדות במסגד בקאבול, אפגניסטן (צילום: סוכנות AP).
עובדי עיריה מפנים נעלי קורבנות מפיגוע ההתאבדות במסגד בקאבול, אפגניסטן (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

מחבל מתאבד פוצץ עצמו הבוקר (שני) במסגד שיעי של בני המיעוט האתני הזארה בקאבול, בירת אפגניסטן. בפיגוע ההתאבדות עליו דאעש לקחו אחריות, נהרגו לפחות 50 בני אדם ו-100 נוספים נפצעו. בין ההורגים ישנם ילדים. משרד הפנים של אפגניסטן דיווח כי מחבל מתאבד פוצץ את עצמו במסגד "בקיר אל-עולום" שבמערב קאבול. פרידון אוביידי, קצין במשטרה המקומית, אמר כי המחבל הגיע ברגל ופוצץ את חגורת הנפץ שלו בתוך קהל המתפללים. דאעש פרסם הודעה בה טען כי הרג ופצע יותר מ-200 בני אדם.

זאת לאחר שבשבוע שעבר פוצץ עצמו מחבל מתאבד של דאעש סמוך לכלי רכב ממשלתי בקאבול. באירוע נהרגו 6 בני אדם ו-11 נפצעו. הרשויות במדינה מסרו כי שני סוכנים בשירות החשאי של אפגניסטן היו בין ההרוגים.

הזארה הוא עם מוסלמי-שיעי של כמה מיליונים החיים באפגניסטאן (קרוב ל-3 מיליון), איראן (כמיליון) ופקיסטאן (כחצי מיליון). שפתם של ההאזרה קרובה לשפה הפרסית. מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש. ההזארה נרדפים בידי הטאליבן ודאעש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באירן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים. בעשור האחרון, מאז פלישתם של צבא ארה"ב וכוחות נאטו לאפגניסטאן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטאן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטאן.

לפני ארבעה חודשים, פוצצו עצמם פעילי דאעש בלב הפגנה של בני הזארה. בפיגוע נרצחו 80 בני אדם ו-231 נוספים נפצעו.

מפת השליטה באפגניסטן גרפיקה: דבר ראשון
מפת השליטה באפגניסטן גרפיקה: דבר ראשון

בשנת 2012 נשלחו פעילי דאעש מסוריה לאפגניסטאן ופקיסטן במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה. באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאעש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטאן (חלקם לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאעש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאעש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאעש באפגניסטאן ופקיסטאן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאעש את צבא אפגניסטאן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות ומעשי טבח נגד אזרחיהן השיעים של המדינות. בשנתיים האחרונות דאעש רצחו לפחות 240 אזרחים באפגניסטן, מרביתם בני הזארה שיעים, ועוד כ-250 אזרחים בפקיסטן.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!