דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

עבודה מסוכנת / בהוראת השר כץ: יוטלו קנסות על קבלנים באתרי בנייה לא בטוחים

עוד הודיע שר העבודה והרווחה כי יגדל מספר פקחי הבטיחות, העומד כיום על 17 בלבד: "ניצור מערך הרתעה משמעותי, מפני הרשלנות שחוגגת בתחום הבטיחות בענף הבנייה"

אתר בנייה לאחר תאונה. ארכיון. (צילום: איחוד הצלה כרמל)
אתר בנייה לאחר תאונה. ארכיון. (צילום: איחוד הצלה כרמל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על פי הוראה חדשה של שר העבודה והרווחה חיים כץ, יוטלו עיצומים כספיים בגובה של עד 35,740 ש"ח על קבלן אתר בניה בו יימצאו כשלים בטיחותיים. ההוראה מטילה גם אחריות אישית על מנכ"לי חברות הבניה, שבמידה ולא יתקנו את הפרות הבטיחות שנמצאו באתריהם, ייקנסו ברבע מהסכום שהוטל על החברה המבצעת. ענף הבניין נחשב לענף העבודה המסוכן בישראל וגובה מדי שנה למעלה מ-30 הרוגים ומאות פצועים בתאונות עבודה.

״אנחנו ניצור מערך הרתעה משמעותי, מפני הרשלנות שחוגגת בתחום הבטיחות בענף הבנייה" אמר השר כץ והתחייב – "נתגבר דרמטית את תקני כוח האדם שאחראי על האכיפה ולא נהסס להטיל עיצומים כספיים בכל מקרה שבו קבלן לא יקפיד על התקנות״.

חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית גיבש את הצו להגברת האכיפה בתחום הבטיחות בענף הבניה בהוראת השר. כעת, לאחד שיאשר משרד המשפטים את הנוסח, יתקין השר גם תקנות לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, שיאושרו בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. מדובר למעשה ביישום של מסקנות ועדת אדם שבחנה את תחום הבטיחות בענף הבנייה וקבעה כי לשיפור הבטיחות יש להטיל קנסות בגין הפרות של הוראות החוק לבטיחות בעבודה ותקנותיו.

העיצום הכספי נחשב לאמצעי אכיפה יעיל ומהיר והוא מיועד להוות סנקציה קלה יחסית להפעלה בידי הרשות המנהלית. העיצומים הכספיים יחולו על אתרי בנייה שלא ימלאו אחר תקנות הבטיחות במשטחי עבודה ובגובה, בציוד ובדיקות, בהפעלת עגורנים, בחפירות והריסות ובארגון וניהול בטיחות. בין התקנות: החובה להתקין פיגומים ומערכת טפסות תקינים ומתאימים, באופן שיימנע התמוטטות או נפילת חפצים או אנשים; חובה לבדיקת הטפסות טרם יציקה; מינוי ממונה על הבטיחות באתר העבודה; חובת ההדרכה לעובדים ואספקת ציוד המגן הנדרש; הפעלת עגורנים בידי מפעילים מוסמכים בלבד ועוד.

נציגי הקואליציה למאבק בתאונות בניין בירכו על הכוונה להעמיד סנקציות משפטיות לרשות מפקחי המנהל. יחד עם זאת הדגישו כי יישום החלטה זו באופן אפקטיבי יחייב את הרחבת כוח האדם של מפקחי המנהל, העומד כיום על 17 מפקחים על ענף הבניין בלבד. כמו כן הדגישו כי יש להקצות למפקחי המנהל רכבים לשם ביצוע עבודתם, רכבים אשר לדבריהם נתקבלו כבר מזמן כל האישורים הדרושים להקצאתם. "הקואליציה פנתה לשר חיים כץ לפני כשלושה שבועות ברשימת דרישות מפורטות בעניינים אלו ואחרים, בבקשה כי יפעל כמתחייב על פי חוק למימוש זכותם של עובדי הבניין ללחיים ולביטחון, בטרם פנייה בנושא לבג"צ והיא ממתינה לתשובתו" מסרו.

בתחילת אוגוסט הועבר תיק העבודה ומנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בתוכו ממשרד הכלכלה אל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!