דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

כלכלה וחברה / כחלון: "הצלחנו לצנן את שוק הדיור - אבל לא מספיק"

כך אמר הבוקר בכנס דה-מרקר. נגידת בנק ישראל קרנית פלוג ושר התחבורה ישראל כץ, שדיברו גם הם בכנס, הצטרפו לכחלון וציירו תמונה ורודה לגבי מצבו ועתידו של המשק הישראלי

שר האוצר כחלון: "הצלחנו לצנן את שוק הדיור אבל לא מספיק" (צילום: אוליביה פיטוסי)
שר האוצר כחלון: "הצלחנו לצנן את שוק הדיור אבל לא מספיק" (צילום: אוליביה פיטוסי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו בתכנית גדולה להקלת רגולציה, מסים, מסי חברות. להוריד מסים למעמד הביניים בשכר בין 8,000 ש"ח ל-16 אלף ש"ח" כך אמר הבוקר (שלישי) שר האוצר משה כחלון בכנס דה מרקר בנושא הגברת הצמיחה במשק.

"המשק צומח, אפשר לאהוב את זה או לא, יש הרבה תירוצים. אנחנו צריכים להגיע לצמיחה של -5%. אבל לאט לאט נגיע לשם" אמר. לדבריו, תפקידו של משרד האוצר הוא לא להתערב במדיניות המשרדים השונים כדי לעודד את הצמיחה אלא לתקצב אותם בלבד. "אנחנו נותנים למשרדים באמת ביד נדיבה, ומקווים שהם יעשו שימוש טוב. התקציבים למשרדים חברתיים עלו בצורה משמעותית" טען, "אני מאמין שיותר רופאים, מורים אחיות זה טוב, כי כשיש שירות ציבורי אנשים מוציאים פחות מכיסם ונהנים יותר מהמסים שלהם" אמר.

כשנשאל על תחזיותיו ביחס להוזלת עלות הדיור, מתח כחלון ביקורת על העיסוק התקשורתי הגורף סביב נושא הדיור בלבד, ואמר שהממשלה פועלת גם בזירות נוספות. "הצלחנו לצנן את שוק הדיור – אבל לא מספיק" אמר. לדבריו, מספר התחלות הבנייה כיום כפול משהיה בשנת 2009. "צריך לפנות גם בביקושים וגם בהיצעים. אנחנו עובדים בכל הכוח. הצטבר מחסור ענק. אני חושב שברגע שנסיים את כל הפעולות שהתחלנו, אנחנו עכשיו אחרי שנה וחודשיים שלושה – ככל שיתקדם הזמן, המשבר הזה ייפתר". כחלון ציין גם הישגים נוספים בשוק הדיור, כגון עליית דירוג האשראי של ישראל, החוב הנמוך, הגרעון הנמוך והאבטלה הנמוכה.

לשאלת עורך דה מרקר, סמי פרץ, מדוע משרד האוצר לא יוצא למאבק מול מערכת הביטחון וההסתדרות, השיב השר כי נעשו שינויים משמעותיים גם במערכת הביטחון, ובכללן פרישתם של כ-4,000 אנשי קבע, שינויים בתנאי השירות ואפשרויות פרישה. עם זאת אמר "גם איש קבע הוא בן אדם. יש לו משפחה גם אם הוא לא יכול להפגין. בסוף אנחנו צריכים צבא חזק, עם הכי טובים. אם לא יהיה צבא חזק לא יהיה סייבר, לא תהיה צמיחה וגם לא יהיו יהודים בעולם". עוד ציין כחלון את הסכם המסגרת הדיפרנציאלי במגזר הציבורי, שחילק את תוספות השכר באופן שיקלי. "גם הוועדים הגדולים שבהתחלה התנגדו התגייסו" הסביר.

הנגידה קוראת לפחית את הרגולציה

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, שדיברה אף היא בכנס, התמקדה בדבריה בנושא הרגולציה וקידום התחרות. "כרגע המשק במצב בסך הכל סביר והמדדים המאקרו כלכליים מצביעים על צמיחה. בעיקר בהשוואה בינלאומית, שוק העבודה במצב טוב. ולכן זה הזמן לטפל בבעיות לטווח הארוך" אמרה.

לטענת פלוג, הבטחת צמיחה קבועה ובת קיימא בישראל מחייבת טיפול בשורת נושאים בעלי עלות תקציבית גבוהה – כגון שיפור ההון האנושי והתשתיות. "אנחנו בשלבים אחרים של אישור התקציב שנותן להם מענה חלקי בלבד. מה שלא דורש תקציבים אלא רק נחישות זה נושא הרגולציה וקידום התחרות" אמרה והדגישה כי זה נושא חשוב מאוד על מנת למצות את אפשרויות הצמיחה של המשק.

"אפשר לייצר הרבה יותר אם נפחית את הרגולציה העודפת, וגם השפעה לטווח הארוך כי סביבה רגולטורית יותר ידידותית תעודד להשקיע כאן" כאן אמרה. לדבריה מאז שנת 2007 הידרדרה ישראל מהמקום ה-26 במדד Doing Business למקום ה-52 הלא מחמיא. "לאו דווקא כי הרגולציה נהייתה גרועה יותר, אלא כי אחרים שיפרו יותר מהר", הסבירה.

בתחומים של פתיחת עסקים, סחר בינלאומי, היתרי בניה ורישום נכסים ישראל נמצאת, דבריה, רחוק ממצב בו עסקים יכולים לפעול בצורה סבירה. "אנחנו מיישמים רפורמות על פי ה-OECD, ובערך בקצב של מדינות אחרות בתחומים הללו. אבל כמובן שאם נמשיך באותו קצב – לא נסגור את הפער כי יש לנו המון לאן להתקדם", אמרה.

שר התחבורה קורא לתחרות אמתית

גם שר התחבורה, ישראל כץ,  לקח חלק בכנס היום. כץ אמר כי בעבר הזהירו אותו מפני סלילת מסילת הרכבת לשדרות, נתיבות ואופקים, בטענה שלא יהיה ביקוש לקווי רכבת אלה. "העובדות הן שבשדרות נוסעים למעלה מ-61 אלף איש, בנתיבות למעלה מ-50 אלף. עשרות אלפי נוסעים נוסעים בתחנות הללו. סביב תחנת הרכבת בשדרות, למרות המיקום הלעומתי מול עזה – מוקמים קניונים, שטחי מסחר, ויחידות דיור" אמר כץ, והוסיף כי לשיפור בתשתיות השפעה גם על שוק הדיור. לדבריו, עפולה הייתה העיר עם עליית ערך הנדל"ן הגבוה ביותר בישראל לפני שנה בשיעור של 7.5%, "ברגע שראו שהתחנה נבנית, עוד לפני סיום המסילה – אנשים באו. הרצל אמר שלא הנוסעים מביאים את הרכבת, אלא הרכבת מביאה את הנוסעים".

שר התחבורה ישראל כץ בכנס דה-מרקר (צילום: אוליביה פיטוסי)
שר התחבורה ישראל כץ בכנס דה-מרקר (צילום: אוליביה פיטוסי)

כץ ציין כי הוא לא רואה בעיה בהבאת חברות זרות לביצוע פרויקטים גדולים בישראל. לדבריו הדבר לא פוגע בחברות הישראליות, אלא פותח פתח לשיתופי פעולה אפשריים. "קידמתי רפורמה של בניית נמלים חדשים באשדוד וחיפה, וזה לא מופיע בתקציב המדינה, זה מגיוס הון והשקעות זרות. יש כבר זכיינים – חברה סינית ענקית שתפעיל בחיפה נמל שיתחרה בנמל חיפה, וחברה הולנדית שתפעיל את הנמל החדש באשדוד", סיפר. במקביל ציין את העמקת הרציפים בנמלים הקיימים במטרה לאפשר לאניות גדולות לעגון בהן.  "רפורמה אמתית זה לתת גם לגוף המתחרה אפשרות להתחרות. אני בעד תחרות בכל מחיר", סיכם כץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!