דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שריפה

גל השריפות / הושגה שליטה על 16 מוקדי האש שפרצו בשטחי מחוז חוף של המשטרה

חוקרי משטרת ישראל וכיבוי והצלה החלו לחקור את נסיבות האירועים, כלל כיווני החקירה נבדקים, בין היתר, חשד להצתה. ראש הממשלה שוחח עם ראשי הממשלה של יוון וקרואטיה בבקשה לסיוע במטוסי כיבוי.

שריפה באזור לטרון (צילום: מאיר ועקנין  פלאש 90)
שריפה באזור לטרון (צילום: מאיר ועקנין פלאש 90)
מיכל רוזן

עדכון 19:36

הושגה שליטה על השרפה ביישוב גילון. על פי הערכת מצב שהתקיימה בשעה האחרונה, בהשתתפות מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז הצפון במשטרה, חפ"ק מכבי אש ורון שני – ראש המועצה האזורית משגב נראה כי הושגה שליטה באירוע ואין חשש לשינוי כיוון הרוחות, לפחות עד הבוקר. בית אחד בגילון נפגע משמעותית ופרגולה אחת נשרפה. ייתכון שתושבי גילון יוכלו לחזור לבתיהם בשעות הקרובות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס וראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וביקש מהם סיוע במטוסי כיבוי. ראשי הממשלה של יוון וקרואטיה נענו מיד לבקשה והבטיחו לשלוח בהקדם האפשרי מטוסי כיבוי שיסייעו לכיבוי השרפות ברחבי הארץ, זאת לקראת מחר שבו צפויות רוחות עזות שעלולות להרחיב אותן. בביקור שערך ראש הממשלה בצהריים בחפ"ק גל השרפות ליד זיכרון יעקב, הבין רה"מ כי יש צורך במטוסים שיכולים לשאת כמות גדולה יותר של חומרי כיבוי אש.

עדכון 17:36

אחר הצהריים פרצה שריפה באזור משגב בין היישובים שעב וגילון צורית. האש השפשטה לכיוון גילון וכוחות המשטרה פינו את היישוב כולו, הונה כאלף איש.

באזור נטף, הצליחו לוחמי האש לעצור את האש מכיוון מזרח שאיימה על קו הבתים ביישוב, ובשלב זה היישוב לא נמצא בסכנה. בהמלצת כבאות והצלה תושבי המקום חזרו לבתיהם. כעת לוחמי האש מבצעים כיבוי סופי של השריפה למניעת התחדשות האש בשנית.

ארבעה עובדי קבלן נעצרו בחשד למעורבות בשריפה בנטף, ומהמשטרה נמסר כי בין היתר נבדקת האפשרות שרשלנות הובילה לדליקה. הארבעה עבדו בסלילת כביש בסמוך ליישוב נטף בחשד למעורבות בשריפה. מחקירה ראשונית של חוקרי כבאות והצלה מחוז ירושלים, בפיקודו של טפסר משנה משה אלעזרי, נבדק חשד כי הארבעה הדליקו מדורה בהר הרוח הסמוך, וכך החלה השריפה.

עדכון 12:50

שריפה משתוללת באזור הרי ירושלים ליד היישוב נטף. תושבי היישוב פונו מבתיהם, וכך גם מוסדות החינוך הפועלים ביישוב. ארבע מטוסי כיבוי פועלים לכיבוי השרפה. בתיהם של שתי משפחות מהיישוב נפגעו כתוצאה מהשרפה, ומהמשטרה נמסרה כי לא נשקפת סכנה לבתים נוספים ביישוב.

בזכרון יעקב ממשיכה האש, שניצתה מחדש הלילה כתוצאה מהרוחות החזקות, להתפשט. במקום פועלים יותר מ-30 צוותי כיבוי אש בסיוע 12 צוותי כיבוי אש של צה"ל. חלק מהתושבים שחזרו לבתיהם אתמול בלילה פונו שנית בגלל התלקחותה המחודשת של השרפה.

שרפות נוספות ממשיכות גם ליד הישובים דולב, שפרעם ונהריה.

לוחמי אש נחים לאחר שעבדו במהלך הלילה לכבות את השריפה באזור נווה שלום ולטרון (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
לוחמי אש נחים לאחר שעבדו במהלך הלילה לכבות את השריפה באזור נווה שלום ולטרון (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)

עדכון 07:56

לילה ארוך עבר על כוחות הכיבוי וההצלה בזיכרון יעקב לאחר יום בו נאבקו בשרפות במספר מוקדים ברחבי הארץ. הבוקר בשעה שש התקיימה הערכת מצב לשרפה הגדולה בזכרון יעקב, ובסופה נמסר כי תושבי השכונות וילות בחורש, זמרין וגבעת עדן אינם יכולים עוד לחזור לביתם, וכי המשטרה תחסום ותמנע את הכניסות לשכונות אלה למעט לכוחות הכבוי וההצלה. עוד נמסר כי במהלך הלילה גרמה הרוח להתלקחות מהירה ומחודשת במספר מוקדים לוחמי האש ממשיכים בפעולות הכבוי במוקדים המתחדשים, וכן כי הצפי הוא כי בימים הקרובים לא יוכלו לחזור התושבים לבתיהם.

במקביל המשיכה האש ביישוב דולב, שם מסר מפקד גזרת בנימין במהלך הלילה כי האש חצתה את הכביש ועברה את גדר הישוב וכי מבנה סמוך החל לבעור. מבנים נוספים ביישוב נמצאים בסכנה, וכוחות כיבוי נשלחו למקום מתחנות המחוז וממחוזות סמוכים.

שריפות רבות פרצו אתמול ברחבי הארץ בעקבות מזג האוויר שכלל יובש ורוחות מזרחיות עזות. כתוצאה מגל השריפות בתים נשרפו, בתי החולים קלטו נפגעים שפונו על ידי מד"א, שכונות ומפעלים פונו, כבישים נסגרו, רכבת ישראל התגייסה לסיוע בפינוי התושבים. במהלך הלילה רק התחזקו הרוחות והקשו על מאמצי הכיבוי. "ברגעים אלה משתוללות שרפות ענק ברחבי הארץ, שתיים מהן בזכרון יעקב ובעתלית, ישובים הסמוכים למוקד השריפה הגדולה בכרמל שהתרחשה לפני 6 שנים בדיוק בתקופה זו של השנה ובה נספו 44 איש, ביניהם בעלי תנ״צ ליאור בוקר ז"ל" אמרה אתמול במהלך היום ח"כ נאוה בוקר, יו"ר ועדת המשנה לכבאות והצלה סגנית יו"ר הכנסת.

שריפה בזכרון יעקב. צילום: כיבוי והצלה חוף
שריפה בזכרון יעקב. צילום: כיבוי והצלה חוף
שריפה בזכרון יעקב. צילום: כיבוי והצלה חוף
שריפה בזכרון יעקב. צילום: כיבוי והצלה חוף

בשל תחזית מזג האוויר לפיה ימשכו תנאי קיצון גם בימים הקרובים, מ״מ נציב הכבאות וההצלה האריך עד ליום ששי כולל את הצו האוסר על הדלקת אש עד לקו הגאוגרפי של כביש 25 בדרום. לאור הנסיבות הורה ממלא מקום הנציב טפסר בכיר שמעון בן נר על מעבר לעבודה במתכונת חירום דהיינו משמרות של 24/24, ביטול חופשות וכן אושר גיוס של כבאים מפיקוד העורף. כמו כן לאור התגברות השרפות והצפי להמשך מזג אוויר קיצוני, בהערכת מצב שקיים מנכ"ל מד"א אלי בין, הוחלט להעלות את רמת הכוננות במרחב שרון לרמה ג' שהיא הגבוה ביותר ובשאר המרחבים יעברו לפעול ברמת כוננות ב'.

בזכרון יעקב נפגעו מהאש 12 בתים בשכונת גבעת עדן. סך הכל 23 פצועים פונו לבית החולים הלל יפה מתוכם 4 ילדים שטופלו בחדר מיון ילדים ושוחררו, בגילאי 10 ימים, 3.5 חודשים, 8 ו- 10.  15 אזרחים כולם במצב קל. 3 אושפזו וכל השאר שוחררו. ועוד 4 אנשי כוחות החילוץ שטופלו במיון במצב קל. כ-205 לוחמי אש נמצאים בשטח ומחולקים לגזרות עבודה ונלחמים באש.

בשעות הערב התקיימה הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מפקד מחוז החוף ניצב עמוס יעקב פיקוד המחוז ונציגי כוחות ההצלה כיבוי והצלה פקע"ר, חברת החשמל וראש הרשות המקומית שסקרו בפני השר את הפעולות שבוצעו על ידי כלל כוחות ההצלה לרבות פעולות הפינוי וקליטת התושבים שפונו במתנ"ס המקומי. השר ארדן ציין לשבח את שיתוף הפעולה בין כלל כוחות ההצלה שחברו ופעלו להצלת חיים ומניעת פגיעה בנפש וכן הנחה את כלל הכוחות להיערכות להמשך עפ"י הערכות המצב. בהערכת המצב אמר השר: "לפני שש שנים ביקרתי צפונה מכאן בשריפה בכרמל, הייתי אז השר להגנת הסביבה, רואים הבדל ענק בין אז להיום ולשמחתי הופקו מירב הלקחים".

(צילום: דוברות כב״ה).
(צילום: דוברות כב״ה).
(צילום: דוברות משטרת ישראל).
(צילום: דוברות משטרת ישראל).

עוד הוסיף ארדן כי "הנקודה העיקרית היא שיש לנו ביומיים הקרובים מזג אויר אופטימלי להתפשטות של שריפות, לכן כל הכוחות ברשות המשטרה נערכים בכל הזירות. אני מנצל את ההזדמנות לקרוא לציבור לערנות מוגברת מה קורה באזור שלהם, להזעיק את הכוחות מוקדם ככל שניתן ולדווח על כל תחילת שריפה, אני מקווה שנסיים את השבוע הזה בשלום וללא נפגעים".

במהלך הלילה התושבים התבקשו שלא לשוב לבתיהם ,לאפשר את פעולת כוחות הכיבוי ולהשמע להנחיות המשטרה. המשטרה נוכחת בשטח תגברה כוחותיה ופועלת למניעת  ביזה באזורים שפונו. מפכ״ל המשטרה רנ״צ רוני אלשיך אמר: "אנחנו פועלים על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם ולשמור על הרכוש. חשוב שהאזרחים שפונו מבתיהם ידעו שבכך נמנע סיכון חיים מיותר ושהמשטרה נמצאת בשטח בכדי למנוע ביזה ברכוש. אין סיבה לדאוג ולהגיע חלילה לאזורי סכנה וחשוב להמשיך ולהישמע להנחיות של המשטרה ושל הרשות אשר מסייעת לנו כל העת״.

חברת החשמל פועלת משעות הערב לחיבורם מחדש של כ-200  בתי האב. מוסדות החינוך בשכונות שפונו (וילות בחורש,   גבעת עדן,שכונת זמרין) יפעלו במתכונת שנקבעה ופורסמה ע"י הרשות המקומית.

שריפה נוספת פרצה אתמול בבוקר בסמוך למבני מגורים ברחוב הזית בעתלית. השריפה איימה באופן ממשי על בית ספר סמוך אשר כ-200 מתלמידיו פונו בשלום, ובנוסף על בתי מגורים ומבנים נוספים. לוחמי האש הצליחו לבלום את השריפה ולמנוע מהאש המשתוללת מלכלות את המבנים. תשעה צוותים של לוחמי האש פעלו במקום.

באזור התעשייה בנשר שריפת חורש נוספת בשעות הצהרים הובילה לפינויים של שלושה מפעלים סמוכים. עקב העשן הסמיך כתוצאה מהשריפה התבקשו התושבים לסגור חלונות, להגיף תריסים ולסגור מזגנים. הנהגים באזור נשר התבקשו אף הם לסגור חלונות ומזגנים ברכביהם לצאת מהאזור  ולהשמע להנחיות המשטרה וכב"ה.

שריפה באיזור הכרמל (צילום: דוברות מד״א).
שריפה באיזור הכרמל (צילום: דוברות מד״א).
שריפה ביער לטרון הלילה (צילום: דוברות כב״ה ירושלים).
שריפה ביער לטרון הלילה (צילום: דוברות כב״ה ירושלים).

בשעות הבוקר המוקדמות ביער חדרה לוחמי האש בלמו שריפה אשר איימה על אולם אירועים הממוקם בסמוך וכן בכיבוי שריפת מבנה מסחרי בשדרות ההסתדרות בחיפה. רשף מרזוק חמוד מסר כי המבנה בער כליל ונגרם לו נזק כבד. בשתי השריפות לא דווח על נפגעים.

בערב התלקחה שריפת קוצים ומטעי זיתים סמוך לישוב כליל אשר בגליל. שישה צוותי כיבוי מתחנה אזורית זבולון בפיקודו של מפקד המשמרת רשף שיה ישראל פועלים במקום. שריפה נוספת פרצה ביער קרית אתא ובכוחות קטנים הצליחו לוחמי האש להשתלט עליה.

במהלך אתמול הצליחו עשרות כבאים הצליחו לבלום את התפשטות האש בשריפה גדולה שהשתוללה מאז שלשום בלילה (שני) באזור לטרון.  מאות תושבי היישוב נווה שלום שבאזור פונו מבתיהם על-ידי כבאים ושוטרים בשל שריפת חורש שפרצה באזור. הדליקה שפרצה בערה שעות ארוכות, ו-60 צוותים ו-140 כבאים פעלו במקום. אין נפגעים. באחד ממוקדי האש ביער נמצאו נרגילות, ונבדק חשד שרשלנות של מטיילים היא זו שהובילה לשריפה הגדולה.

הנחיות לציבור הנוגעות לבטיחות באש:

יש להמנע מלהדליק מנגלים בשטחים פתוחים.

יש להמנע מהשלכת בדלי סיגריות ולוודא כיבוי מוחלט.

ממומלץ להיערך מראש עם אמצעי כיבוי זמינים דוגמאת מטפים ולהציבם בכיוון היציאה וללמוד את הוראות ההפעלה מבעוד מועד.

יש לתכנן מראש דרכי מילוט ולוודא שהם פנויים למעבר.

בזמן שריפה יש לנתק מקורות גז וחשמל.

אין לנסות לכבות שריפה שמקורה במוצר חשמלי באמצעות מים.

להתקשר מייד לכב"ה בטלפון 102 או למוקדי 100  של משטרת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!