דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקה ישירה

העסקה ישירה / 220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה

בהמשך למתווה כחלון-ניסנקורן לקליטת עובדי הניקיון בבתי החולים הממשלתיים להעסקה ישירה, נקלטו הבוקר בטקס מרגש עובדי הנקיון של בביה"ח רמב"ם. "המסר המרכזי שלנו הוא האדם במרכז"

כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: דבר ראשון)
כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: דבר ראשון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעבור באסל נמיראת מחר באמת הולך להיות יום חדש. תג העובד הנוכחי שלו בבית החולים רמב"ם, מסומן באותיות גדולות במילים "עובד חוץ", לצד החברה "שלג לבן", המבצעת את עבודות הנקיון בבית החולים בקבלנות. באסל עובד בבית החולים כבר 4 שנים ברציפות, לצד אימו , העובדת גם היא בנקיון בית החולים כבר 7 שנים. בהמשך למתווה כחלון-ניסנקורן לקליטת עובדי קבלן, שניהם הולכים להפוך להיות עובדי מדינה, המיוצגים ע"י ועד העובדים.

פרופסור רפי ביאר, מנהל בית החולים, התייחס לשאלת 'דבר ראשון', מדוע מלכתחילה הועסקו העובדים הללו כעובדי חוץ: "הסיבה הייתה שלא היו תקנים מהמדינה לקלוט אותם. אני לא יודע להגיד האם זה לא היה אפשרי לתקן את זה בעבר, אבל מבחינה פרסונלית, כחלון וניסנקורן דחפו את זה. לא מדובר רק בנקיון, יש עוד עובדי קבלן בבית החולים שאנחנו צריכים לטפל בקליטה שלהם. עלי כעסו כשכתבתי שגם עובדי האבטחה בבית החולים צריכים לקבל תמריצים ותנאים טובים יותר".

כ-220 עובדי קבלן המועסקים בתחום הניקיון בקריה הרפואית רמב"ם נקלטו אתמול (רביעי) להעסקה ישירה כעובדי מדינה. טקס הקליטה התקיים במעמד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון, מנהלת חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות ד"ר אורלי ויינשטיין ומנהל הקריה הרפואית רמב"ם פרופ' רפי ביאר.

כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: ערן גילווארג, דוברות ההסתדרות)
כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: ערן גילווארג, דוברות ההסתדרות)

את המאבק לקליטת עובדי הקבלן החלטה ההסתדרות עוד בשנת 2011, כאשר לראשונה הנהיגה שביתה כללית נגד התופעה של העסקה הקבלנית, אף על פי שלא היה מדובר בעובדים החברים בהסתדרות. מעמד עובדי הקבלן הוא כמעט "חסין התאגדות", מפני שמדובר בעובדים חלשים, שקשה להם מאוד לקחת על עצמם את הסיכון שיש במהלך כזה. גם כאשר מהלך ההתאגדות מצליח בקרב עובדי קבלן, המעסיק בפועל יכול לסיים את החוזה ולבחור בקבלן חדש, כאשר כל הזכויות שאולי נצברו לעובדים עם הקבלן הקודם ירדו לטמיון ואיתם גם היציגות הארגונית. במוקד המאבק עמדה מדינת ישראל עצמה, שהיא המעסיקה הגדולה ביותר של עובדי קבלן בישראל. הסיכומים שהושגו ב2011 יושמו בעצלתיים, כאשר רק בשנה האחרונה ניכר מימוש בהיקף משמעותי של קליטת עובדים, בעזרת המתווה עליו הסכימו שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן בשנת 2015.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בטקס כי: "זהו יום מרגש בשבילי כי זמן קצר אחרי הבחירות, ועוד לפני שמונה לשר האוצר, ישבתי כאן בחיפה עם משה כחלון ואמרתי לו שהמטרה המרכזית שלי היא להעביר עובדים מהעסקה קבלנית להעסקה ישירה. בשבילי זאת השלמה של האמונה באיך צריכה להיראות מדינת ישראל –  מדינה שוויונית עם כבוד לאדם העובד. עובדי הניקיון הם בליבה של העשייה במערכת הבריאות והם שותפים חשובים בשמירה על בריאות המטופלים. מהלך זה לא רק מחזיר את הכבוד לעובדים, אלא מחזיר כבוד לכל מערכת הרפואה הציבורית, כבוד למדינה ולחברה הישראלית כולה".

שר האוצר, משה כחלון אמר בטקס: "אני חיפאי, אישתי ושלושת ילדיי נולדו כאן, אנחנו חלק מרמב"ם ורמב"ם חלק מאיתנו. לפני כשנה באתי לכאן לבקר חבר ולחדר ההשתלות נכנסה עובדת וסיפרה לי אילו תנאים אין לה. באותה שנייה היינו רק בתחילת המשא ומתן וידעתי שמצפה לנו תהליך ארוך ומורכב, אבל כבר אז הבטחתי לאותה עובדת שהנושא הזה ישתנה. היום עובדת זו יושבת מולי בקהל ואני מתרגש להיות במעמד שאני יכול לעמוד מולה ולהגיד קיימנו. מהלך הקליטה להעסקה ישירה הוא כל כך נכון וכל כך צודק, שנשארת רק שאלה אחת: למה זה לא קרה עד עכשיו? כנראה, חיכו לנו. החזרנו היום לעובדים את מה שלקחו מהם – את מה שמגיע להם. זה ההישג הגדול שלנו וזו הגאווה שלנו. אני רואה זכות גדולה לעמוד פה מולכם ולהיות שותף במהלך הזה".

מנהלת חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, ד"ר אורלי ויינשטיין: "בתור מי ששימשה שנים רבות כרופאה וחברת הנהלה בבית חולים, אני יכולה להעיד על החשיבות של עובדי הניקיון במערכת. צוות הניקיון עבד לצידנו יד ביד, ותכניות שלמות של מניעת זיהומים בבתי החולים מבוססות היום על מלאכתם החשובה. עובדים אלו הם חלק אינטגרלי מצוות בית החולים ואני שמחה על המהלך המבורך הזה ומודה לכל השותפים המעורבים".

מנהל הקריה הרפואית רמב"ם, פרופ' רפי ביאר: "בשנה האחרונה עשינו דיונים ארוכים סביב המסרים שמעבירים כאן בביה"ח והמסר המרכזי שלנו הוא האדם במרכז. רמב"ם הוא המעסיק הגדול בצפון וכולם כאן עוסקים בהצלת חיים. כל אחד ואחת מעובדי בית החולים מציל חיים ומכאן החשיבות הגדולה של המהלך שבוצע היום ושיעזור לשמור על מקומה של הקריה הרפואית רמב"ם כבית חולים מוביל, חדשני ופורץ דרך".

העובדים ברמב"ם הצטרפו למאות עובדים שנקלטו כבר להעסקה ישירה בבתי החולים אסף הרופא, פדה-פוריה, שער מנשה, ברזילי והלל יפה, וכן בשירותי בריאות כללית, ולאלפי עובדים נוספים שנקלטו וממשיכים להיקלט במסגרת יישום ההסכם לצמצום תופעת עובדי הקבלן.

על פי מתווה ניסנקורן-כחלון, בעתיד הקרוב תושלם קליטתם של 1,500 עובדי הקבלן המועסקים בתחום הניקיון בבתי החולים הממשלתיים והעירוניים. ביה"ח הבא שבו צפויים עובדי הקבלן להיקלט להעסקה ישירה הוא איכילוב בת"א. כמו כן, בארבע השנים הקרובות צפויים להיקלט להעסקה ישירה עוד כ-5,000 עובדי קרנות מחקרים בבתי החולים שעוסקים במתן שירות הכלול בסל הבריאות.

בטקס קליטת העובדים שנערך ברמב"ם השתתפו גם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, מנהל אגף בכיר (מערכת הבריאות) מנציבות שירות המדינה יוני דוקן, יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה רפי מסט, סמנכ"ל הקריה הרפואית רמב"ם ניסים חיים ויו"ר ועד העובדים בביה"ח רמב"ם חיה סספורטס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!