דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון מפעילי עגורן צריח

בטיחות בעבודה / הוראה לקבלנים: מנופאי לא יבצע הוראה המסכנת את בטיחותו

במכתב השנתי ששלח מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הוא קרא לנקוט זהירות בעת עבודה בגובה. רועי וינשטיין, דובר ארגון מפעילי הצריח: "ש בזה המון ניצחונות קטנים"

עגורן ברוח (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
עגורן ברוח (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מדי שנה מוציא מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לקראת החורף הודעה הקוראת לנקיטת זהירות בעת עבודות בגובה והפעלת עגורנים (מנופים גבוהים) במצבי מזג אוויר מסכני חיים. השנה, במכתב אשר נשלח לקבלנים ולמפקחי הבטיחות, נוספה פסקה המחדדת כי ההחלטה האם ניתן להפעיל את העגורן במזג אויר קשה תתקבל על ידי מפעיל העגורן (העגורנאי). "אם קבע העגורנאי כי יש סיכון בהפעלת העגורן – אזי אין להפעילו עד לשיפור במזג האוויר וקביעה אחרת מצידו של העגורנאי. העגורנאי מחויב שלא לבצע הוראה המסכנת את בטיחותו של העגורן, ויש להישמע לעגורנאי בכל הקשור לבטיחות הפעלתו של העגורן במזג אוויר סוער, כפי שצפוי לפקוד אותנו במהלך התקופה הקרובה".

"מבחינה חוקית אין בזה חידוש, אבל הרבה אנשים לא היו מודעים לחוק" אומר רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח. "עצם העובדה שיש הכרה לא רק בחוק היבש אלא גם באנשים שעומדים מאחורי מימוש האכיפה של החוק – שם הבשורה בעצם". לדבריו, לראשונה פורסם מכתב שמסביר באופן ברור מי הם הגורמים המוסמכים לקבוע ברגע האמת. "זה גם נשלח בצורה אקטיבית לקבלנים, ועכשיו זה מגובה גם מהמוסד לבטיחות וגיהות, אז זה אולי מסמן התחלה של שיתוף פעולה בין הגורמים השונים שמתחילים לגבות האחד את הפעולה של השני. יש בזה המון ניצחונות קטנים במכתב הקטן הזה".
לדבריו השינוי מורגש בשטח – "כשמסתכלים מגובה 170 מטר, אני לא רואה מנופים עובדים. רק כמה נמוכים שנמצאים מאחורי בניין ומרשים לעצמם לעבוד. לעשרות מנופאים, ואני בכללם, פתאום מתקשר מנהל העבודה ואומר: 'אתה לא זז בשביל אף אחד, אתה לא עושה כלום. יש עכשיו רוחות'. מתקשר לראות שאני שומר על עצמי, על המנוף ועל הבטיחות, ולא לשאול 'למה המנוף לא עובד'. זו לא היתה התחושה בשנה שעברה".

בפברואר בשנה שעברה התפוצצה בתקשורת פרשת פיטוריה של קטי קרקולוב, מנופאית אשר סירבה לעלות למנוף באתר בניה באשקלון בשל הרוחות החזקות. "כשהמקרה של קטי התפוצץ התחושה היתה של 'מה חדש'? ועכשיו גם המנופאים החדשים מרגישים שמשהו השתנה בענף, שיש את הפיקוח הזה ושחברות הבניה נכנסו צעד אחד עמוק יותר לתוך הנושא, וזה לא משנה מאיזה מוטיבציה ומניע זה מגיע – זה שומר על כולנו" אומר ויינשטיין.

בקואליציה למאבק בתאונות בניין בירכו על הדגשת סמכותם של העגורנאים לעצור את עבודת המנוף על רקע סיכוני מזג אוויר, והוסיפו כי הם מקווים כי הנחיות אלה ייושמו בקפדנות על ידי החברות הקבלניות ומפקחי המנהל, ויבטיחו חורף בטוח ומוגן לעובדי הבניין. כמו כן הדגישו כי אין להסתפק בהמתנה לדיווחי העגורנאים וכי יש לנקוט גישה אקטיבית של בדיקות יזומות בשטח. מדיניות שכזו דורשת כמובן את להרחיב את כוח האדם העומד לרשות המינהל.

הדיאלוג שנוצר בין ארגון מפעילי עגורן צריח לבין מינהל הבטיחות והבריאות הניב הישגים נוספים לאחרונה. באוקטובר השנה שלח רן כהן, מנהל בכיר בתחום הבטיחות במינהל, מכתב לארגון מפעילי עגורן צריח ובו נוהל חדש לטיפול בסוגיות בטיחותיות בהפעלת המנוף, על פיהן יוכל המינהל להורות על עצירת העבודה במנוף באמצעות שיחה טלפונית עם עגורנאי אשר ידווח על ליקויים המסכנים את המשך הפעלת העגורן, מהם מתעלם מנהל העבודה בניגוד לעמדתו. המכתב נשלח בתגובה לפניות הארגון. רק לפני שלושה חודשים חשף 'דבר ראשון' את פרשת פיטוריו של המנופאי אחמד חמאיסה שסירב לעבוד על מנוף שבו נתגלו ליקויי בטיחות, וייתכן שהנוהל החדש יוכל למנוע הישנות מקרים דומים.

בספטמבר הקרוב יפתח קורס בודקים מוסמכים לעגורני צריח, לאחר שבשנים האחרונות נותרו חמישה בודקים מוסמכים בלבד בכל רחבי הארץ. כמו כן קבע המינהל הוראות חדשות בדבר ייבוא עגורנים לישראל שמטרתן להצעיר את גיל העגורנים בארץ. במהלך השנה הקרובה יוחלפו רישיונות הנייר של מפעילי העגורנים בתעודות מגנטיות, במטרה למנוע את מגיפת הזיופים בענף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!