דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שרפה

גל השריפות - עדכונים חיים / עשרות בתים בחלמיש נשרפו, שלושה נפגעו קשה במעלה אדומים

בדליקה שפרצה בבניין מוגרים במעלה אדומים במהלך הלילה (ש'), נפגעו 12 בני אדם משאיפת עדן. 15 בתים נשפו כליל בחלמיש. 150 לוחמי אש ממשיכים בניסיון להשתלט על השרפה בנטף

מטוס מכבה שריפה שפרצה ביער ליד שמורת הטבע נטף (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מטוס מכבה שריפה שפרצה ביער ליד שמורת הטבע נטף (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

יום שבת, 26.11, 8:45

12 בני אדם נפגעו הלילה (שבת) משאיפת עשן ומחבלות בדליקה שפרצה בבניין מגורים במעלה אדומים. אישה בת 52, צעירה בת 25 וצעיר בן 20 נפגעו באורח קשה משאיפת עשן. תשעה נפגעים נוספים, בהם שני נערים שנחבלו בעת מנוחה מהאש ותינוק בן ארבעה חודשים, פונו לבתי החולים שערי צדק, הדסה עין כרם והדסה הר הצופים שבבירה במצב קל. השריפה כובתה והדיירים כולם חולצו מהבניין.

פרמדיק מד"א יוני הראל, חובש בכיר במד"א יעקב אהרון וחובש מד"א אביב ביתן, שהגיעו לשריפה במעלה אדומים, סיפרו: "ראינו בניין מגורים אפוף עשן סמיך, לא ניתן היה להכנס לחדר המדרגות ואנשים זעקו לעזרה".

"הכבאים שהגיעו עם מנוף וסולמות חילצו אלינו נפגעים משאיפת עשן שהיו מחוסרי הכרה. הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים שכלל החייאה נשימתית ופינינו אותם, תוך המשך טיפול, לבית החולים כשהם מורדמים ומונשמים ומצבם קשה. דיירים נוספים ששאפו עשן טופלו גם הם על ידי הצוותים שלנו שהגיעו בכוחות גדולים למקום", הוסיפו.

מאמצי הכיבוי נמשכו גם סמוך להתנחלות חלמיש שבבנימין, ש-350 המשפחות המתגוררות בו פונו מבתיהן אמש. 15 בתים ביישוב נשרפו כליל ו-25 בתים נוספים נפגעו קשות מהאש. צוותי הכיבוי פועלים גם הבוקר להשתלטות על הלהבות בארבע חזיתות. שני כבאים ושתיים מתושבות היישוב נפגעו באורח קל במהלך האירוע וטופלו במקום. כוחות הכבאות וההצלה מסרו כי שינוי ברוחות העצים את הדליקה, שמסכנת את כלל בתי היישוב.

במקביל, 150 לוחמי אש ממשיכים במאמצים להשתלט על שרפת הענק ביישוב נטף שבהרי ירושלים, שפונה על כל 400 תושביו.

19:50

מטוס הסופרטנקר נחת בנתב"ג. הסופרטנקר מסוגל לפעול גם בחושך ויכול לשאת כ-75 טון של חומרי כיבוי וחומרים מעכבי בעירה. המטוס שהמריא הבוקר מקולורדו הוא מטוס מסוג בואינג 747-400 והוא אינו אותו המטוס שסייע לפני כ-6 שנים באסון הכרמל כיוון שהחברה שהפעילה אותו בזמנו, פשטה את הרגל.

19:19

משטרת ישראל מדווחת שכמליון וחצי ליטר נוזלים הוטלו עד כה מעל מוקדי האש, ע"י המערך האווירי של משטרת ישראל. לפי הודעת המשטרה שוגרו עד כה מטוסי הכיבוי ל-480 גיחות המסתכמות ב- 310 שעות טיסה, במסגרתן הוטלו 1,440,000 ליטר נוזלים, קצף ומעכבי בעירה מעל מוקדי האש וסמוך לצירי התנועה, על מנת לשמור על ציר פינוי והגעת כוחות.

תמונה מהמסוק המשטרתי, בפעילות כעת מעל נטף. (קרדיט: דוברות המשטרה)
תמונה מהמסוק המשטרתי, בפעילות כעת מעל נטף. (קרדיט: דוברות המשטרה)

17:55

השריפה בנטף ממשיכה להתפשט למרות מאמצי הכיבוי. כוחות הביטחון סורקים בשעה זו את הבתים כדי לוודא שכולם פונו מהאזור. חשש גם לחסימה של כביש הגישה ליישוב על ידי האש. האש כבר הגיע למסעדה ובית ביישוב.

15:45

באזור מעלה החמישה בהרי ירושלים ממשיכה לבעור שריפה גדולה. כעת יש גם חשש שהשריפה תתקדם לכיוון היישוב נטף. צוותי כיבוי רבים הוזעקו למקום כדי למנוע התפשטות של האש ליישובים הסמוכים, בנוסף הוזנקו גם מטוסי הסיוע מחו"ל. כ-30 צוותי אש ו-20 מטוסי כיבוי עושים דרכם אל האזור. תושבי נטף מפונים מבתיהם.

השריפה בהרי ירושלים (צילום: דוברות כב"ה ירושלים)
השריפה בהרי ירושלים (צילום: דוברות כב"ה ירושלים)

13:29

כל תושבי חיפה מורשים לחזור לבתיהם – בכל האזורים תהיה נוכחות מוגברת של שירותי הביטחון וההצלה אשר נשארים בשטח ביממה הקרובה למתן מענה לכל בעיה שתתעורר. על הציבור לגלות ערנות ולנהוג משנה זהירות. יש להקפיד על כללי הזהירות באש ולהודיע במיידית על כל ארוע או חשד למוקדי ההצלה. תושבים שבתיהם נפגעו מתבקשים לפנות למוקד 106 קיימים בשטח 13 בניינים שאותרו כבעייתיים מבחינת בטיחות. למבנים אלו אין להכנס בשום אופן ולהישמע לאנשי האבטחה הנמצאים במקום

13:22

לאחר ש-15 בתים פונו בישוב יעד שבמועצה האזורית משגב בשל שריפה שהתקרבה לישוב, הושגה שליטה על האש והתושבים הורשו לשוב לבתיהם.

12:18

חלק מהחיפאים מורשים לחזור לבתיהם. תושבי השכונות: רמת חן, רמות רמז, רמות בגין, רמות אלון ורמת אלמוגי למעט רחוב אינשטיין שישאר סגור. כוחות הצלה כיבוי ומשטרה ימשיכו לשהות ברחובות לבטחון התושבים

11:42

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן הגיעו לבית מאיר. ארדן: לוחמי האש פעלו בגבורה מול האש במהלך כל הלילה. אני קורא לציבור לא להתקרב לאזור בגלל זיהום אויר גבוה ואסבסט שנשרף באתר.

11:33

השריפה בחרשים: האש עדיין חזקה בפינה הדרום מערבית של הישוב כוחות הכיבוי נאבקים עם האש בפינה הדרומית של היישוב חרשים. תושבים פונו מבתיהם.

11:32

השריפה בבית מאיר: שריפה במעורבות אסבסט; רמת החלקיקים גבוהה מאוד ומסוכנת צוותים של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בשעה זו באתר השריפה במושב בית מאיר שבהרי יהודה. בשריפה יש מעורבות אסבסט בשישה מוקדים שונים לפחות, והאסבסט עדיין מעשן. חשש לבריאות הציבור.

9:29

שריפה פרצה לפני זמן קצר בישוב חרשים. צוותי חירום פועלים במקום. בשל קרבת האש לקו הבתים בחלקו הדרומי של היישוב הוחלט על פינוי התושבים מבתיהם.

9:23

במשטרת ישראל נחקרים בשעה זו 12 אנשים בחשד למעורבות בהצתות. מפכ"ל המשטרה הוציא הנחייה להקים צוות מתכלל באח"מ שיוביל את נושא החקירות בנושא החשדות להצתת השריפות בכל רחבי הארץ.

8:42

מרשות שדות התעופה נמסר כי בואינג 747-400, ה"סופר טנקר", ינחת בנמל התעופה בן גוריון בשעה 18:50. מטוס הכיבוי מסוגל לשאת 75 טון חומר מעכב בעירה.

8:40

מהמשטרה נמסר כי אתמול בלילה נעצר בחור כבן 24, תושב רהט, בחשד שהעלה בדף הפייסבוק שלו, דברי הסתה. החשוד מובא כעת להארכת מעצר בבית המשפט בבאר שבע.

8:34

כביש 6 לכיון קריית גת נפתח לתנועה

8:25

תנועת הרכבות לחיפה וממנה פועלת כסדרה

7:45

בעקבות דליקה שפרצה בשני מוקדים, באיזור מחלף כביש 6 סמוך לקרית גת, הופסקה תנועת הרכבות בין באר שבע לקריית גת. הכביש נסגר לסירוגין בהתאם להנחיות כיבוי אש, מוקד אש אחד כובה והושגה שליטה כל במוקד השני.

03:30

כתוצאה מהשריפה עלו באש מספר בתים והישוב פונה מתושביו, לוחמי האש נאבקים בלהבות הענק ומרכזים מאמץ לבלום אותה, השריפה ללא שליטה. תושבי בית מאיר מפונים למרכז לאמנויות ׳יד חריף׳ בקיבוץ צרעה.

02:20

אש סמוך לישוב בית מאיר. סכנה לבתי הישוב – ובשל כך מתחילים לפנות את התושבים. עשרות צוותי כיבוי באזור נאבקים בלהבות ענק על קו הבתים.

01:36

שריפת חורש פרצה בישוב כעביה. אין נפגעים ולא נגרם נזק כאמצעי זהירות שוטרי משטרת ישראל פינו 5 בתים שנמצאים בסמוך לאש. כוחות משטרה וכב"ה נמצאים במקום ופועלים לכיבוי השרפה ושמירה על שלום הציבור.

עדכון 01:03

השריפה בישוב הר חלוץ כובתה (אך עדיין אין שליטה באש), החשמל עדיין מנותק וכ- 6 חצרות של בתים נפגעו. המשטרה מאבטחת את הישוב מביזה.

עדכון 00:43

עיריית חיפה מוסרת כי נכון לשעה זו כל צירי התנועה בעיר פתוחים

עדכון 00:34

עדכון לשריפה בנצרת/אכסאל- הצוותים מונעים התפשטות לכיוון שכונת גבעת ברק בנצרת עלית, כמו כן שריפה יער נוספת בכעביה אשר מסכנת בתים צוותים נשלחו למקום, שריפת קוצים שיכון הפועלים בנצרת ושריפת רכב בעילוט. עד כה נספרו מעל 40 שריפות בשטח תחנה אזורית נצרת מהבוקר.

מדוברות הישוב דולב נמסר כי הושגה שליטה באש בסמוך לישוב, וכי התושבים יכולים לחזור לבתיהם.

עדכון 23:32

שריפה סמוך לישוב דולב. בהמלצת המועצה נתבקשו תושבי הקראוונים להתפנות.
כוחות משטרה וכב"ה פועלים במקום.

עדכון 23:13

שני מוקדי בעירה בוואדי הצפוני של דולב. מדובר בשטח קשה לגישה צוותים יורדים קרקעית לשטח.

עדכון 22:21

שריפה פרצה בין הישוב נחף להר חלוץ. אין נפגעים, כאמצעי זהירות שוטרי משטרת ישראל פינו מספר בתים מכפר נחף והר חלוץ הסמוכים למקום השריפה.

בנוסף שריפת חורש פרצה ביערות מנשה. כביש 6953 ממשמר העמק לרמות מנשה נסגר לתנועה.

עדכון 20:15

מכוחות הכיבוי וההצלה נמסר כי מורגשת רגיעה במוקדי האש המרכזיים באזור חיפה. לצד זאת, מתקבלים דיווחים על מוקדי אש חדשים כתוצאה מהרוח. השרפה מטופלת על ידי 115 צוותי אש שפרושים באזור כולו. עם זאת, מדגישים כוחות הכיבוי כי אין לחזור לבתים שפונו, וזאת מחשש שהאש מהתחדשות האש כתוצאה מהרוח.

עיריית חיפה מודיעה כי בתי הספר וגני הילדים בשכונות שפונו בחיפה לא יפעלו מחר: בי"ס איינשטיין, נופים, אליאנס, פיכמן, רוממה, הבונים, הראלי אחוזה ובית בירם, בתי הספר לחינוך מיוחד בחיפה. ניתן לפנות למוקד 106 של עיריית חיפה.

בגזרת השרפה צפונית לשער הגיא, לוחמי האש הצליחו להשיג כרגע רגיעה מסוימת בעוצמת השרפה סמוך לתחנת הדלק בשער הגיא. בשטח השרפה פועלים כעת 25 צוותי כיבוי ו-90 לוחמי אש, במספר גזרות בשטח השרפה כולל גזרה בפאתי נווה אילן בה פועלים לוחמי האש להגנה על הישוב ומניעת פגיעה בו.

מכוחות הכיבוי וההצלה נמסר כי לוחמי האש ממשיכים בפעולות הכיבוי סביב השעון זה היום השלישי ברציפות, וימשיכו בלחימה באש, עד להשגת שליטה בכל הגזרות, כשמטרת העל שמנחה אותם כל העת, היא הצלת נפש ורכוש של אזרחי ישראל.

פינוי בית הסוהר דמון (צילום: דוברות שב"ס)
פינוי בית הסוהר דמון (צילום: דוברות שב"ס)

עדכון 19:30

ארבעה צוותי כיבוי פועלים בשרפת חורש וצמחייה באזור שועפאט סמוך לחניון הדיפו.
לוחמי האש פועלים לעצירת האש ולמנוע את התפשטותה.

עוד לא הושג שליטה בשרפה בסמוך לכביש מספר 1. קיימת סכנה כי האש תגיע לתחנת דלק אשר נמצאת על הכביש.

מעיריית חיפה נמסר כי בשכונות הבאות לא יהיה חשמל הלילה ולפחות עד מחר בבוקר: רמת חן, רמת ספיר, רמת אלמוגי, רמת בגין, רמת גולדה, חורב, רוממה הישנה והחדשה.

עדכון 18:12

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מסיבת עיתונאים בשטח החפ"ק ואמר כי "יש כאן מאמץ גדול מאד של הכוחות שפועלים מסביב לשעון באזור הזה ובעוד 15 מוקדים ברחבי הארץ. אני רוצה להצדיע למכבי האש, לטייסים מהארץ ומחו"ל לכוחות הביטחון ולאזרחים.

"כל דלקה שנגרמת כתוצאה מהצתה או מהסתה להצתה היא טרור לכל דבר ועניין, ואנחנו נתייחס לכך בהתאם. זו ההנחיה שלי לכוחות הביטחון. אנחנו נתחשבן עם כל מעשה הפקרות. כל מי שינסה או ינסה לשרוף חלקים ממדינת ישראל ייענש על כך בכל החומרה.

"מטוסי הכיבוי מהווים מרכיב קריטי בניסיונות הכיבוי. בגלל זה הקמנו את טייסת הכיבוי לאחר שריפת הכרמל, והיא עושה עבודה מצוינת. בלעדיה אני בטוח שהאש הייתה מגיעה לתוך היישובים.

"מול איתני הטבע מדינות משלבות ידיים. כך הצענו לפני שבועות אחדים את טייסת הכיבוי שלנו לקפריסין. עד חצות הלילה יהיו כאן עוד עשרה מטוסים, לרבות שני מטוסי ענק שהנשיא פוטין שלח. בלילה למטוסי הכיבוי אין יכולות כיבוי. רק לסופר-טאנקר. הנחתי להביא אותו, הוא בדרכו מארצות הברית ויגיע עוד יממה.

"אנחנו לא יודעים כמה זמן המצב הזה ימשך, הצפי למזג האוויר עד יום שלישי.

"רוצה לשבח את חברי השרים שנרתמו מיד, כל אחד בתחומו, בכדי לטפל בבעיות של אזרחים, ועוזרים לתפקוד רצוף של הרשויות. דבר זה יעשה בהמשך גם בתהליך השיקום

"מבקש מאזרחי ישראל לשמור על עירנות גבוהה ולהשמע להוראות גופי החירום. המטרה ראשונה שלנו היא להציל חיים, ועד היום עמדנו בזה. גם בהמשך צריך לעמוד בזה. משטרת ישראל פועלת למנוע ביזה באורח אקטיבי."

שר הפנים אריה דרעי התייחס לטיפול באזרחים שפונו ואמר כי "בדיון שהתקיים שר האוצר אישר הודעתי לכל ראשי הרשויות שנשפה את הרשויות בכל ההוצאות שיש להם בנוגע לפינוי, מזון, כל הוצאה מידית שיש לרשויות. הטיפול הוא כרגע דרך הרשויות המקומיות, בהמשך נציע גם פתרונות כוללים. אתמול אבו גוש אירח את תושבי נטף. אף אחד לא ישאר לבד.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר כי "כיוון שדי ברור שחלק נכבד מהדלקות החלו בהצתה מכוונת ויש כאן תופעה חדשה של טרור מציתים. המפכ"ל הנחה את אגף החקירות והמודיעין להקים צוות מיוחד שכלא אחד מהדלקות תבחן כדי למצות את הדין עם מי שיזם אותה.

"בשלב זה יש מספר עצורים בודדים. כרגע אין כוונה מצד המשטרה למסור מידע, כדי לא לפגוע בחקירות עצמן. אנחנו נעמוד על כך שהחקירות ימוצו, ולא רק המציתים אלה גם אלה שהסיתו להצתה."

עדכון 17:16

בעקבות השריפה בחיפה, כ-7,000 איש מנותקים מחשמל. לאחר התייעצות שקיים השר לבטחון הפנים גלעד ארדן יחד עם המפכ"ל ונציבת שב"ס הוחלט להפעיל את הפקודה לפנות את כלא דמון. בבית הסוהר 57 אנשי סגל 307 אסירים, שיפונו לבתי הכלא קישון, צלמון, גלבוע והשרון.

גם בית החולים השיקומי פימן, בו נמצאים כ-42 חולים, יפונה.

משירות כיבוי והצלה נמסר כי הושגה שליטה באש שבצומת סביון. השרפה בסמוך לתחנת הדלק בכביש 1 ממשיכה.

הנחיות התמגנות בעת שריפה (גרפיקה: דבר ראשון).
הנחיות התמגנות בעת שריפה (גרפיקה: דבר ראשון).

עדכון 15:57

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אמר כי "כל אזרח שגר בשכונה שצריכה להתפנות יודע את זה. בשכונות האלה נמצאים מאות שוטרים ומאות מתגברים, ואין מצב שמישהו נמצא בשכונה ואינו יודע שעליו לפנות אותה.

"מי שלא גר בשכונות האלה שיישאר בבית, שלא יחסום את נתיבי התנועה., מי שלא צריך לצאת מהבית ולעזוב את שכונתו שלא יעשה את זה.

"מי שלא הצליח להתפנות, לקחת סדין גדול כדי להבליט את הדירה שממנה צריך עזרה. לא להתקשר לצרכי מידע למוקד 100, כל מי שרוצה מידע שיתקשר למוקד 110.

"אני ער לשמועות בנושא הצתות. אני רוצה להבהיר- לא נפרט איפה אנחנו חושבים שיש הצתה. יש לנו צוות חקירה מיוחד. אני מציע לא לעסוק בכך כרגע, זה משרת את מי שאמור להיחקר. יש גם הצתות, וגם יש הרבה שאינן הצתות". לדבריו יש נעצרו מספר חדשודים בהצתה.

מוקדי השריפה בחיפה (גרפיקה: דבר ראשון).
מוקדי השריפה בחיפה (גרפיקה: דבר ראשון).

אלשיך העריך כי חלק מההצתות על רקע לאומני, וכי הדבר לא קרה באופן מאורגן. לדבריו, "יש עצורים, אני לא רוצה לפרט מעבר לכך".

מפקד מחוז חוף: "להיות קשובים לתקשורת, הכל תלוי במשטר הרוחות ובשינויי הרוח. אנחנו עושים ונעשה הכל כדי לשמור על השכונות הפנויות, לא נאפשר ביזה."

ח"כ איימן אודה (הרשימה המשותפת) קרא "להפסיק עם ההסתה. זה הזמן לשלב ידיים. חיפה היא עיר בה חיים ערבים ויהודים ביחד".

עדכון 15:31

ממד"א נמסר כי עד לשעה זה טיפלו בעיר חיפה 56 נפגעים משאיפת עשן, בהם 1 באופן בינוני והשאר באופן קל. כולם פונו לבתי חולים בעיר חיפה. כ-60 אלף תושבים פונו עד כה מבתיהם.

תנועת הרכבות בין בנימינה וחדרה נפסקה, בעקבות שריפה שפרצה בסמוך למסילה. אלפי נוסעים שהורדו מהרכבת מחכים כעת לפתרון תחבורה חלופי. רכבת ישראל הודיעה כי תספק הסעה חלופית.

מהמשטרה נמסר כי "יש יותר ויותר אינדקציות בנוגע להצתות. אני לא רוצה לצאת בהצהרות שמדובר ברקע לאומני". היא סירבה לפרט לגבי זהות החשודים שנעצרו.

דיווחים על מוקדי שריפות נוספים באזור עפולה, חיפה, בין נס ציונה לראשון לציון, באזור הרכבת במודיעין, קריית ביאלעק, יערות המנשה.

שריפת בניין ברחוב ד'יזראלי בחיפה (צילום: דבר ראשון).
שריפת בניין ברחוב ד'יזראלי בחיפה (צילום: דבר ראשון).

עדכון 14:25

הקבינט הביטחוני- מדיני יתכנס הערב, וזאת על רקע החשד הגובר שמאחורי חלק גדול מהדלקות עומדות הצתות מכוונות.

המשטרה קוראת גם לתושבי שכונת דניה להתפנות באופן מיידי מהאזור. הציבור מתבקש לא להגיע לאזור רוממה החדשה, הצוללת דר, רמות ספיר, נאות פרס וחמדה.

צירי התנועה הסגורים בחיפה: דרך פיק"א, דרך פרוייד מכביש 4 לכיוון מרכז חורב, דרך אבא חושי מדליית הכרמל לאוניברסיטה, שדרות חנקין מכיוון נווה שאנן לכרמל.

דיווחים על שרפות במוקדים נוספים, בהם מערב ראשון לציון, קריית ביאליק.

עדכון 13:28

השכונות מהם יש להתפנות בעיר חיפה: רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה, נאות פרס. מרכזים הפתוחים לטובת תושבים שפונו: רח' צהל 16 ק. אליעזר, רח' לבונה 5 כבביר, בית יד לבנים, הירקון 48, מתנס בת גלים, עליה 45, אולם ספורט דינור, קליבנוב 20, אודיטוריום, שד הנשיא 127.

דובר שירותי הכבאות בחיפה אמר לערוץ 2 כי "אנחנו במצב מלחמה", והוסיף כי המצב לא טוב והאש אינה בשליטה. בשב"ס הודיעו כי הם נערכים לפינוי שני בתי כלא.

30 אנשים נפגעו עד כה באזור חיפה משאיפת עשן ופונו לקבלת טיפול.

שריפה באיזור רוממה בחיפה (צילום: דבר ראשון).
שריפה באיזור רוממה בחיפה (צילום: דבר ראשון).

בעקבות השריפה בחיפה, כוחות הביטחון פינו את מקבץ הדיור לקשישים עולים אשר בשכונת רוממה בו גרים 228 קשישים. העולים פונו למרכז הקונגרסים בתחתית העיר בעוד כוחות של פיקוד העורף עברו חדר חדר ובדקו כי אף קשיש לא נשאר מאחור.

עדכון 12:00

שריפה פרצה בסמוך לשכונות רוממה וספיר בעיר חיפה. תושבי רבים בשתי השכונות פונו מבתיהם. שתי נשים פונו לבית החולים רמב"ם במצב קל בעקבות שאיפת עשן. אישה בת 60 שנפגעה באורח קל משאיפת עשן פונתה לבית החולים כרמל. כוחות רבים זורמים לאזור, והוקם בעיר חפ"ק מקומי באולם ספורט ברוממה.

כוחות כיבוי וההצלה במקום נאבקים בלהבות, וכן במקביל מסייעים בפינוי תושבי השכונות מביתם.

על פי הנחיות המשטרה תושבי השכונות הבאות מתבקשים להתפנות באופן מיידי: גבעת אורנים רוממה מרכז חורב רמת חן, רמת ספיר, מתבקשים לפנות מיידית את בתיהם. על התושבים להתפנות למרכזי הפינוי שנפתחו: בית יד לבנים ברח הירקון ומתנ"ס בת גלים.

עשן מעל נחל שיח בחיפה (צילום: דבר ראשון).
עשן מעל נחל שיח בחיפה (צילום: דבר ראשון).

בישוב טלמון ממשיכות הלהבות. על פי כוחות הכיבוי וההצלה שפועלים במקום, שני בתי קומתיים שנמצאים בשטח היישוב בוערים וקיימת סכנת קריסה. גן הילדים ביישוב פונה.

במקביל, ממשיכות השריפות בין יובלים לאשחר במשגב, יער לאום אל פאחם, בסמוך למודיעין, אזור זיכרון יעקב, נטף, ועוד עשרות מוקדים נוספים ברחבי הארץ.

טורקיה פנתה לישראל והציעה לשלוח מטוס כיבוי גדול. ישראל נענתה להצעה. רה"מ נתניהו אומר כי הוא מעריך את ההצעה והסיוע מצד ממשלת טורקיה.

המדינות ששולחות מטוסים: יוון, איטליה, קרואטיה, רוסיה, קפריסין וטורקיה. סה״כ 10 מטוסים.

עדכון 07:57

גל השרפות שהחל ביום שלישי, המשיך להשתולל גם הלילה (חמישי). השרפה באזור היישוב נטף, שאתמול אחר הצהריים נראה היה כי הושגה עליה שליטה, התחזקה בשל הרוחות והיא מתקרבת לכביש 1 וליישוב נווה אילן.

40 צוותי כיבוי פועלים כעת בחזית האש הגדולה. לוחמי האש נלחמו כל הלילה בלהבות הענק בתוך היער בהגנה על חוות הר הרוח, נווה אילן, כביש 1, ומתקנים חיוניים של חברת חשמל, וחברת מקורות. לוחמי האש, בפיקודו של מפקד בית שמש טפסר ראובן יצחק, הצליחו לבלום את האש סביב מקומות אלה.

בעקבות שינוי כיוון הרוח, האש דילגה והתקרבה מאוד אל הישוב נווה אילן, ולוחמי האש נאבקים לבלום אותה בטרם תגיע לישוב.

מטוס לנסות לכבות שריפה שפרצה ביער ליד שמורת הטבע נטף (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מטוס מנסה לכבות שריפה שפרצה סמוך לנטף (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

שרפה נוספת פרצה סמוך לכביש 443 – מחסום מכבים,"דילגה" לכיוון מערב וממשיכה להתפשט לכיוון המרכז המסחרי "מודיעין סנטר" בעיר מודיעין. כביש 443 נסגר לתנועה.

שישה צוותי כיבוי פועלים במקום ושני מסוקי כיבוי נמצאים בדרכם למקום. בהנחיית כיבוי והצלה הונחו התושבים ברח' מגדל דוד,משמר איילון וכליל החורש להסתגר בבתיהם.

במקביל, פרצה שרפה סמוך להתנחלות טלמון שבבנימין, המונה 300 משפחות, והוחלט על פינוי קו הבתים הראשון של היישוב. טרם הושגה שליטה על האש ועד כה פונו 60 משפחות מהיישוב, ו-13 משפחות נוספות מהיישוב הסמוך דולב הסמוכה. 21 צוותים ובהם 55 כבאים ומתנדבים פועלים להשתלטות על הלהבות. בהערכת מצב נמסר על רצועת אש גדולה העולה מהוואדי לעבר היישוב, לאזור בית הספר ושורת הבתים והקרוואנים.

הערכת מצב ביישוב גילון (צילום: כב"ה צפון).
הערכת מצב ביישוב גילון (צילום: כב"ה צפון).

הכוחות ממשיכים לפעול גם לכיבוי סופי של השרפה שפרצה אתמול באזור משגב. עד כה הושגה שליטה חלקית על האש, אך 250 המשפחות של היישוב גילון, שפונו מבתיהם, טרם הורשו לשוב אליו. שני בתים נפגעו מהלהבות ביישוב ובתום הערכת מצב הוחלט לחסום את הגישה למקום.

מאז אתמול בבוקר נרשמו 220 שרפות, מתוכם 189 בשטחים פתוחים, ועל פי ההערכות גם היום צפויים לפרוץ שרפות במוקדים שונים בשל תנאי מזג האוויר החריגים.

אתמול נעצרו ארבעה עובדי קבלן בחשד למעורבות בשרפה בנטף, ומהמשטרה נמסר כי בין היתר נבדקת האפשרות שרשלנות הובילה לדליקה. כמו כן, חייל המשרת במוצב נווה יאיר שבבנימין, שפונה אתמול עקב שרפת קוצים, מסר כי ייתכן שסיגריה בוערת שזרק באזור הובילה לדליקה. בצה"ל בודקים את דברי החייל ומשתפים פעולה עם שירותי הכבאות וההצלה בחקירת נסיבות האירוע. השרפה כובתה כעבור שעה קלה והחיילים שבו לבסיסם

כבאית בפעולה (צילום: כב"ה צפון).
כבאית בפעולה (צילום: כב"ה צפון).

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול לפנות ערב בטלפון עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס וראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וביקש מהם סיוע במטוסי כיבוי. ראשי הממשלה של יוון וקוראטיה נענו מיד לבקשה והבטיחו לשלוח בהקדם האפשרי מטוסי כיבוי שיסייעו לכיבוי השריפות ברחבי הארץ, וזאת לקראת יום בו צפויות רוחות עזות שעלולות להרחיב את השריפות. בביקור שערך ראש הממשלה בצהריים בחפ"ק גל השריפות ליד זיכרון יעקב, הבין רה"מ כי יש צורך במטוסים שיכולים לשאת כמות גדולה יותר של חומרי כיבוי אש.

סנ״צ אתי מאירסון מפקדת תחנת המשטרה בזכרון יעקב אמרה במהלך הערכת המצב שהתקיימה אתמול (שלישי) במחוז חוף בעקבות אירוע השריפה באזור: "בשנת 2010 נספתה נצ״מ אהובה תומר ז״ל ואני הייתי סגניתה. הייתי עדה להתנהלות אחרת. היום אנחנו במקום אחר לגמרי ואני שמחה שהצלחנו למנוע פגיעה בחיי אדם. לקחנו את התובנות, בעיקר המבצעיות, והפכנו את הטיפול באירוע הזה למוצלח״ בהמשך דבריה הרחיבה סנ״צ מאירסון על התרשמותה משיתוף הפעולה של כלל הגורמים בשריפה בזכרון יעקב: ״המאמץ המשותף של כולנו כולל שיתופי פעולה חשובים מאוד בכל השלבים עם הרשות המקומית וגורמי ההצלה. עבודה מסודרת ומאוד מתוקתקת שלמרות הנזק לרכוש מנעה פגיעה בחיי אדם. שיתוף הפעולה הזה הוא שהוביל אותנו להצלחה בהתמודדות עם האירוע עד כה ולהצלת חיים״.

בזכרון יעקב השיגו לוחמי האש שליטה מלאה בשריפה שנמשכה משעות הצהריים ביום שני ועד לשעות הערב המוקדמות אתמול . שמונה צוותי לוחמי אש ימשיכו לשמור על כונננות ברחבי הישוב, יסיירו בתוואי השריפה ויפעלו למתן תגובה מיידית לכל התפתחות. לצורך הטיפול בשריפה פעלו בשיאה 68 צוותים ו-205 לוחמי אש על הקרקע, וזאת בנוסף לעשרה מטוסי כיבוי. תא שטח גדול נשרף וקצב התפשטות השריפה היה מהיר מאוד, בעיקר עקב רוחות עזות אשר הגיעו למהירות של כ-50 קמ"ש וזאת בשילוב לחות נמוכה 13%. כ-12 בתים ניזוקו משמעותית, אך מספר גדול בהרבה ניצל הודות למאבק העיקש של לוחמי האש. בשורה התחתונה, לפי כוחות הכיבוי וההצלה במחוז חוף, לא היו נפגעים בנפש על אף העובדה שהאש השתוללה בעוצמה ולמשך זמן רב במתחם מיושב – וזה ההישג הגדול ביותר.

זיו דשא, ראש מועצת זכרון יעקב ומנהלת מחלקת החינוך שמחו מאוד להודיע כי מחר יחזרו הלימודים לסדרם בבי"ס החורש. זאת לאור הנחיות פיקוד העורף לחזור לשגרת חיים בשכונת גבעת עדן ווילות בחורש. צוות מחלקת החינוך והגורמים המוסמכים וידאו לאחר השלמת כל האישורים הנדרשים כי ניתן ללמוד בבטחה בבית ספר. אבות הבית וחברת הניקיון יחד איתנו, הכינו את בית ספר החורש והוא ערוך ומוכן לקליטת התלמידים, לשמחתנו מבני בית הספר לא ניזוקו. משפחות הזקוקות לכל סיוע ועזרה אנו לרשותכם.

ממחוז חוף של המשטרה נמסר אתמול בערב כי לאחר שהושגה שליטה על 16 מוקדי האש שפרצו בשטחי המחוז, פועלים חוקרי משטרת ישראל וכב"ה לחקור את נסיבות האירועים. כלל כיווני החקירה נבדקים, בין היתר, חשד להצתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!