דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

בעולם / תכנית המס של דונלד טראמפ עשויה להפר את הבטחותיו

במהלך מסע הבחירות שלו, הבטיח הנשיא הנבחר של ארה"ב להוריד את נטל המס של מעמד הביניים. אך ניתוח של תכניותיו העתידיות מראה שדווקא ההיפך יכול לקרות - מיליוני משפחות במעמד הבינוני ישלמו יותר

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)

תכניותיו של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, יקטינו במעט את שיעורי מס ההכנסה עבור רוב בני מעמד הביניים האמריקני. אך עבור קרוב לשמונה מיליון משפחות – מרביתן חד הוריות – התוצאה תהיה הפוכה. הם ישלמו יותר.

מרבית הזוגות הנשואים להם שלושה ילדים ויותר, ישלמו גם הם מסים גבוהים יותר, כך עולה מניתוח שערך מכון המחקר העצמאי המרכז למדיניות מס. שמשפחות ממעמד הביניים, ככלל, יזכו אמנם להורדת מסים בשיעור של כשני אחוזים, אך ירידה זו מתגמדת מול הצניחה בשיעור של 13.5% ממנה ייהנה האחוזון העשיר ביותר באמריקה.

במהלך מסע הבחירות שלו, הדגיש טראמפ את ההטבות להם ייהנו בני מעמד הביניים כתוצאה מתכניות המס שלו. "הפחתת המס הגדולה ביותר תהיה עבור המעמד הבינוני", נכתב במסמך "חוזה עם הבוחר האמריקני" שפורסם בחודש שעבר.

העלאת המסים שתפגע במשפחות חד הוריות ובמשפחות מרובות ילדים תהיה תוצאה של ביטול שורת הטבות מס, הכלולה בתכניותיו של טראמפ. הטבות אלה מאפשרות כיום לאוכלוסיות אלו להקטין את הכנסתן החייבת במס.

שינויים אחרים שמתכנן הנשיא הנבחר במערכת המס ייטיבו עם המעמד הבינוני ובעלי ההכנסות הנמוכות, אבל לא יהיה בהם די כדי לאזן את הפגיעה שיביאו הצעדים האחרים.

"אם אתה הורה יחיד בעל הכנסה נמוכה או בינונית, אתה עומד להיפגע", אמר בוב וויליאמס, עמית מחקר במרכז למדיניות מס.

בניגוד לתכניותיו השנויות במחלוקת של טראמפ בנושאים כמו הגירה וסחר, תכניות המס שלו עומדות בקו אחד עם המדיניות המסורתית של המפלגה הרפובליקנית. הקיצוץ החד במסים דומה במובנים רבים למדיניות שהנהיגו רונלד רייגן וג'ורג' וו. בוש, והרוב הרפובליקני בקונגרס צפוי לאמץ אותן בחום.

במהלך מסע הבחירות, אמר טראמפ שהורדות המסים שלו – ליחידים ולחברות – תשקם את הכלכלה על ידי הגדלת ההשקעה הפרטית במפעלים וציוד, ותשאיר את הצרכן האמריקני עם יותר כסף פנוי לצריכה. תכניות המס האלה, טען, יסייעו ליצור 25 מיליון משרות בתוך עשור.

אך לילי באטשלדר, עמיתה אורחת במרכז למדיניות מס ולשעבר סגנית ראש המועצה הלאומית לכלכלה של הנשיא ברק אובמה, מעריכה כי כ-7.9 מיליון משפחות עם ילדים ישלמו יותר מסים תחת טראמפ. מתוכן, כ-5.8 מיליון משפחות חד הוריות. חוקרים אחרים, בכללם גם כלכלנים במכון המחקר השמרני קרן המס ובמכון הימני-מרכזי המוסד ליזמה אמריקנית, הסכימו עם מסקנותיה.

יועציו של טראמפ מכחישים את הטענה כי שיעור המס שישלמו בני מעמד הביניים יעלה. סטיבן מילר, היועץ הכלכלי הבכיר של הנשיא הנבחר, אמר שטראמפ ינהיג פטור ממס על תכניות חיסכון לילדים ותקנות נוספות שיאפשרו לחלק מהמשפחות להוריד את שיעור המס שעליהן לשלם. אך הניתוח שערכה באטשלדר, מצא כי אותם צעדים לא יהיו מספיק כדי לאזן את הפגיעה של הצעדים האחרים שיביאו לעליית מסים עבור חלק ממשפחות מעמד הביניים.

באופן כללי יותר, אמר מילר שטראמפ יורה לקונגרס שלא להעלות את המסים לאותן משפחות. "נוריד את המסים שמשלם מעמד הביניים בצורה משמעותית" אמר מילר.

קלי רודריגז, בת 47, מטאמפה שבפלורידה, הצביעה עבור טראמפ והיא אם יחידה שמצהירה לרשויות המס ששניים מארבעת ילדיה תלויים בה (בעלה לשעבר מצהיר על שני הילדים האחרים. היא הרוויחה כ-90 אלף דולר בשנה שעברה, כולל דמי מזונות. לפי הניתוח של באטשלדר, שיעור המס אותו תשלם יעלה, ככל הנראה, תחת שלטונו של טראמפ. "הייתי רוצה שהוא יסביר לי את הדבר הזה", אמרה, "אנשים שמשלמים מסים צריכים להבין את ההיגיון שלהם".

יחד עם זאת, יש להניח שתכנית המס של הנשיא הנבחר תשתנה עוד במשא ומתן עם הקונגרס לפני שתהפוך לחוק. "הסיפור הזה אפילו לא קרוב להגדרה של תכנית סופית", אמר וויליאמס.

כל הניתוחים העצמאיים מראים כי מרבית ההטבות בתכניתו של טראמפ יזרמו לכיוון האמריקנים העשירים ביותר. המחקר של המרכז למדיניות מס מצא כי קרוב לחצי מהורדות המסים שלו ילכו לאחוז הגבוה שיותר של המשתכרים. פחות מרבע מהן יילכו ל-80 האחוזים התחתונים.

טראמפ מציע להוריד את מספר מדרגות המס משבע לשלוש, עם שיעור תשלום של 12%, 25% ו-33%. עבור משלמי המס הגבוה שיותר, תהיה זו ירידה משמעותית מ-39.6 האחוזים אותם הם משלמים כיום. טראמפ מתכוון גם לבטל את מס הירושה, שחל רק על כ-0.2% מהירושות במדינה – אלו השוות מעל 5.45 מיליון דולר.

תכנית המס הזו מגלה את האתגר האמתי של ממשל טראמפ: כיצד להראות לתומכיו במעמד הביניים ובמעמד העובדים סימנים מוחשיים של רווחה כלכלית. בעלי ההכנסות הבינוניות משלמים כבר כעת חלק קטן למדי מכלל הכנסות הממשל הפדרלי ממסים, ביחס לבעלי ההכנסות הגבוהות. עובדה זו מגבילה את היקף הורדות המסים שהוא יכול להציע להם.

מה שצריך להדאיג אותו זה איך להפוך את החיים של תומכיו לטובים יותר, וזה יהיה חייב לכלול עוד הורדות מס עבורם", סיכם ווליאמס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!