דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גל השריפות

גל השרפות / 30 חשודים בהצתות נמצאים כעת במעצר. המפכ"ל: "נחקור בצורה מסודרת"

חלקם הגדול של העצורים הם ערבים ישראלים החשודים בהצתה או בהסתה להצתה, אך גם שלושה יהודים נעצרו בחשד שהסיתו ברשת. אתמול נעצרו שישה נערים מהיישוב ג'דיידה-מכר בחשד להצתה

עצור באזיקים (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90).
עצור באזיקים (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

נראה שגל השרפות הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל בתולדותיה קרוב לסיומו, אך השאלה על חלקן של ההצתות המכוונות על רקע לאומי בתוכו, הולך ללוות אותנו לפחות בתקופה הקרובה.

על פי דיווחי המשטרה, מאז תחילת גל השרפות, 36 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בהצתות, חלקם כבר שוחררו. אמש (ראשון) נעצרו שישה תושבי היישוב ג'דידה-מכר, נערים בני 17, בחשד להצתת שריפה ביער אחיהוד. צוותי משטרה שהוזעקו למקום הבחינו בשישה מגיעים מכיוון מוקד השרפה. מטוסי כיבוי שהוזנקו לאזור כיבו את האש טרם התפשטה. ל-23 עצורים נוספים האריכו את המעצר.

להבדיל מחברי כנסת רבים ורבות אשר קבעו נחרצות כי מדובר ב'טרור הצתות', 'אינתיפדאש' ואפילו 'פרעות תשע"ז' – בחר מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להתבטא בצורה זהירה יותר. במהלך סיור שעשה בישוב חלמיש אתמול (ראשון) אמר אלשיך כי הוא לא יודע להגיד כמה מתוך עשרות השרפות, הן באמת אקט של טרור. אלשיך הוסיף כי, "אין ספק שמנקודת זמן מסוימת שבה הנושא עלה לכותרות זה הפך להיות גל, כי כל אחד ראה כמה זה קל ופשוט וגם את זה צריך לקחת בחשבון ואני מניח שבאירועים הראשונים היו יותר אירועי רשלנות, והיותר מתקדמים כבר הפך להצתות מכוונות, אבל אנחנו חוקרים את הדברים בצורה מסודרת."

בתוך כל הסערה נעצרו שלושה יהודים בחדש להסתה ברשת. תושב גני תקווה בן 37, נעצר במוצ"ש באשמת עבירות של הסתה לאלימות, לאחר שקרא "לשרוף כפרים של ערבים" בדף הפייסבוק שלו. אמש שוחרר האיש לביתו בתנאים מגבילים.

אנס אבו דעאבס, עיתונאי ופעיל חברתי מרהט, נעצר ביום חמישי בחשד להסתה בגלל שני פוסטים שפרסם בפייסבוק על גל השרפות. לאחר שנעצר למספר ימים, שוחרר אבו דעאבס למעצר בית של חמישה ימים  בערבות של 15 אלף ש"ח ונאסר עליו לגלוש בפייסבוק במשך שבועיים. על פי טענתו, המשטרה תרגמה את הפוסט שהעלה בצורה שגויה, וכי הוא עצמו התכוון במילותיו לכתוב דברים סאטירים על המצב.

בתוך כך פנה ח"כ באסל גטאס מהרשימה המשותפת ליועץ המשפטי וביקש לחקור את ההסתות כנגד ערבים. "לצערי הרב ולתדהמתי הרשתות החברתיות שורצות קריאות הסתה גזעניות נגד ערבים וקריאה והסתה לנקיטת פעולה של הצתת ושריפת יישובים ערבים", אמר ח"כ גטאס בפנייתו, "ובעוד שכבוד השר לביטחון פנים כבר ביום הראשון לשריפות הורה למשטרה לעקוב אחרי הרשתות החברתיות ולחקור ולעצור מיד מסיתים ערבים, לא שמעתי התייחסות דומה של השר למסיתים גזעניים הממלאים את הרשת מצד שני".

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) ביקרה בעמוד הפייסבוק שלה את עמדת הממשלה, לדבריה, "אני לא יודעת אם מדובר בהצתות או לא. אני לא חוקרת שב"כ ולא חוקרת שרפות. אבל בפעם האחרונה שבדקתי, גם נתניהו לא." מיכאלי הוסיפה, "מנהיגות אחראית מבררת קודם את העובדות, לא מנצלת את הפחד לטובתה הפוליטית."

נזכיר כי לחקירת הממשלה שנערכת בימים אלו על ידי כוחות הביטחון ישנה השפעה משמעותית על הפיצוי הכלכלי לו יזכו התושבים שרכושם נפגע. אם גל השרפות יוכר כאירוע טרור, הממשלה תישא בעלות הנזקים, במידה ולא, חברות הביטוח יצטרכו לשלם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!