דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פגיעה בהתארגנות

חברה ועבודה / המוסד הסיעודי בית בלב ישלם להסתדרות 300 אלף שקלים

זאת בגין פגיעה בהתארגנות עובדיו בהסתדרות. בפסק הדין הדין שניתן אמש (א'), כתב השופט דורי ספיבק כי "יש מקום להחמיר עם מעסיקים הנתפסים בהפרות בוטות של זכותם היסודית של עובדיהם להתארגן"

מערכת בתי המשפט (צילום: Brian Turner, ויקימדיה)
מערכת בתי המשפט (צילום: Brian Turner, ויקימדיה)

מרכז הרפואי-השיקומי בית בלב בע"מ בבת ים, חלק מרשת הדיור המוגן בית בלב, ישלם להסתדרות פיצוי בגובה 300 אלף שקל בגין פעילות אסורה שנועדה לסכל את ההתארגנות של עובדיו, כך קבע אמש (ראשון) השופט דורי ספיבק מבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

בפסק הדין מתח בית הדין ביקורת חריפה על השיטות האגרסיביות והלחץ האינטנסיבי שהפעילה הנהלת המרכז השיקומי על העובדים במטרה למנוע ולפרק את ההתארגנות במוסד. במסכת ההפרות המפורטות בפסק הדין, בולטת פעולה שיטתית של ההנהלה שהנחתה את הדרגים הניהוליים הזוטרים, להפעיל לחץ על העובדים שהצטרפו להתארגנות לחזור בהם, ולמנוע מעובדים נוספים להצטרף להתארגנות. לרבות הפצת מסרונים ובהם "מסרי אזהרה" נגד ההתארגנות שנשלחו על ידי מספר מנהלות בדרגי ביניים למספר גדול של עובדים, לרבות העובדים הכפופים להן. פסק הדין התייחס גם למקרים "שבהם הוכנסו העובדים אחד אחד למשרדי האחיות האחראיות עליהם כדי לחתום על טפסי ביטול ההצטרפות".

פסק הדין קבע כי פעולות אלה נעשו כולן בהנחיה מלמעלה, "על פי אותה רוח מפקד, ועל כן יש לראות את כל אלה, במקשה אחת, כהפרות בוטות של זכות העובדים להתארגנות". בית הדין פסק גם כי אופן התנהלות ההנהלה מול יו"ר ועד הפעולה וחברת ועד נוספת, מהווה התנכלות והפליה על רקע היותן פעילות מרכזיות בהתארגנות.

לגבי גובה הפיצוי שנקבע – 300 אלף שקל, נכתב בפסק הדין כי: "על אף העובדה המצערת, שאף שחלפו עברו קרוב לארבע שנים מאז ניתן פסק דינו פורץ הדרך של בית הדין הארצי בעניין פלאפון, שבו נקבעה הלכה פסוקה שאין ברורה ממנה לפיה "על המעסיק להרחיק עצמו מהתערבות בהתארגנות עובדים בכל שלב משלביה", עדיין רבים הם המקרים שבהם מעסיקים רואים דרור לעצמם לפעול בדרכים שונות, לעתים בוטות, לשם סיכול ההתארגנות".

השופט ספיבק הדגיש כי כיום, שבע שנים לאחר חקיקת התיקון לחוק הסכמים קיבוציים שהסמיך את בית הדין לפסוק פיצויים על הפרת זכות ההתארגנות, וקרוב לארבע שנים לאחר שניתן פסק דין פלאפון, "יש מקום להחמיר עם מעסיקים הנתפסים בהפרות בוטות של זכותם היסודית של עובדיהם להתארגן".

השופט התייחס לשיקול נוסף בקביעת גובה הפיצוי, הקשור לתחום פעילותה של רשת "בית בלב". לנוכח העובדה כי מדובר בחברה שמתמקדת במתן שירותים רפואיים למטופלים סיעודיים, צוין כי סכום הפיצוי שנקבע נמוך יותר ממה שהיה נקבע, בנסיבות זהות לחלוטין, לתאגיד מסחרי גדול. "עם זאת" ציין השופט "הפחתת שיעור הפיצויים צריכה להיות מידתית" ויש להביא בחשבון כי המעסיקה במקרה הנדון אינה עמותה קטנה בעלת תקציב מצומצם אלא חברה פרטית לא קטנה המפעילה רשת של לא פחות מ-11 מרכזים ומועסקים בה כ-1,300 עובדים, ותקציבה בהתאם. לצד הקנס שהושת על "בית בלב", בית הדין גם הורה להנהלת המוסד לחדול מכל אמירה שהיא ומכל פנייה לעובדים בנוגע להתארגנות.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך על פסק הדין וציין כי "אף מעסיק במדינת ישראל לא עומד מעל החוק או מעל עובדיו ואף פגיעה בחרות ההתארגנות איננה ראויה למחילה. כשם שכל מעסיק יודע היום שאסור לו לשלם מתחת לשכר המינימום או להלין את שכר עובדיו, כך אסור לעבור על סדר היום כשיש ניסיון לכרסם בזכות העובדים להתארגנות. מדובר בפגיעה חמורה בזכות יסוד חוקתית ובזמן שמעסיקים רבים כבר הפנימו עובדה זו במכלול הנורמות שמסדירות את מערכת היחסים עם עובדיהם, אנו עדיין פוגשים מעסיקים שמנסים לעקם את החוק ולסכל את ההתארגנות בשיטות בזויות וראויות לגינוי". ניסנקורן ציין גם כי "בית הדין הנכבד הביע שוב את נחרצותו באשר לחשיבות ההגנה על זכות העובדים להתארגנות וסימן לכל מעסיק שמעוניין לבחון את גבולות החוק, כי הפרה של זכות זו היא פגיעה שנושאת בצידה מחיר כבד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!