דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לא נגד ההנהלה – יחד איתה

"לא נגד ההנהלה – יחד איתה". כך כתבה רק לפני כמה חודשים מאיה צרפתי, ממובילות ההתאגדות בחברת הביטוח "הראל" (הטור התפרסם באתר "סלונה"). הכותרת הזאת, על כל המשמעויות שבה, לקחה אותי שנתיים אחורה, לתחילת המאבק שלנו.

ממש בתחילת המאבק הדגשנו שאיננו נגד ההנהלה ושהועד הוקם בגלל בעיות ברמת האדמיניסטרציה בחברה. את המסר הזה – we come in peace – חזרנו ואמרנו וגם יישמנו לאורך כל התהליך: כאשר 40% מהעובדים חתמו תוך יומיים וגם כאשר ניסו לפגוע בי ובחבריי באופן אישי. מאז ועד היום, אנחנו עומדים על זה – אנחנו לא נגד ההנהלה. אגב, זה די מובן מאליו בעיניי אבל מתברר שהתאגדות נתפסת כמהלך לעומתי, שבא לפרק ולקלקל.

לא עזר לנו דבר. הסברנו שבגרמניה, חברת סאפ עובדת עם ועד כבר שמונה שנים. סיפרנו גם על האיגודים השבדים שהביאו לפריחה הן של החברות שם והן של העובדים. ראינו לנגד עינינו סיפור אהבה שממש יחזק את העובדים ואת החברה בו זמנית. אנחנו יכולים לעשות מזה משהו מדהים, וכל הזמן חזרתי ואמרתי שאני מת להיות שבדי.

היו שטענו שאני מיליטנט ואני חזרתי להנהלה ואמרתי – בוא נהיה שבדים. כל כך קיוויתי ורציתי שיהיה פה משהו אחר כי סאפ כמו הראל היא חברה מצוינת. יש בה כבר 14 ועדים, אז מה יעשה עוד ועד אחד קטן בישראל?!

הקולות נגד ההתארגנות בארץ הם נורא רועשים אבל נובעים מפחד, בורות ותחושת בגידה. אין בהם שום היגיון. לגבי ההייטק, יש את הקולות שטענו בלהט שההתארגנות תביא להפסקת העבודה בארץ. רק שבפועל, למה העבודה לא נפסקה באף לא אחד מהאתרים האחרים של החברה שבה התארגנו העובדים? יש 14 כאלה, רק כדי שנבין. למעשה מנסים להפחיד אותנו ולמנוע את ההתאגדויות.

סאפ היא חברה אירופאית ובאירופה התאגדות זה דבר פשוט, סטנדרטי. לא מלחמות כמו בארץ. החברות המאוגדות הן גם חברות שלא תוכלו להגיד עליהן שהן בינוניות אלא אם תתחילו להגיד לי עכשיו ש-BMW זה רכב בינוני וכך כל המוצרים הגרמנים. נתתי כדוגמה את BMW כי שם ביקרתי באופן אישי, במפעל המדהים שלהם בלייפצינג. המפעל החדש ביותר של BMW בעולם שבו מייצרים את ה- i8 ואת ה i3 עם שלדות הקרבון ועוד דגמים נוספים. ופס הייצור הוא כל כך מתקדם ומדהים שהוא בעצם עובר ממש בתוך המשרדים ומעל חדר האוכל ואתה יכול לראות רכבים בהרכבה עוברים מעליך. אז גם מפעל זה מאוגד וכשאתה מדבר עם העובדים אתה מבין מה זו התאגדות גרמנית. אמנם בלייפצינג היא קצת פחות חזקה כי זה מזרח גרמניה לשעבר אבל אין מה להשוות למה שקורה בארץ.

ריטואל ההפחדות הוא לא חדש. גם כשהוקמה ההתאגדות בסאפ בגרמניה ב-2006, מייסד החברה איים שיעביר את כל הפיתוח לארה"ב כדי להילחם בהתאגדות. אתם חושבים שזה מה שקרה? ממש לא. גרמניה עדיין וכנראה לעד תהיה המרכז הגדול ביותר של סאפ בעולם למרות ואולי גם בזכות ההתארגנות.

לצערי הזמן חלף ובאחת הפגישות אמרתי להנהלה שהחלום שלי היה להיות שבדי ולהתנהל כמו האיגודים השבדים אבל כנראה שזה יישאר בגדר חלום, כי גם הצד השני אינו שבדי כלל וכלל אלא ישראלי שגדל בארץ, שירת בצבא וחי לפי השיטה הנהוגה במחוזותינו לצערי: על החרב.

אסור גם להתבלבל, כי הנהלות תמיד אומרות בעיקר בהקשר של הקמת ועד: אנחנו פה כדי לדאוג לעובדים. זה משפט נחמד אבל בואו נודה על האמת – מטרתה של ההנהלה היא למקסם את הרווח ולהוציא כמה שיותר מהעובדים וזה בסדר. זו עבודתם המקצועית. הועד תפקידו לדאוג לעובדים. בניגוד לתחזיות הקודרות, הוועד לא רוצה לכרות את הענף שעליו הוא יושב ולכן לא יגזים ויעשה זאת על חשבון החברה, אבל היי, אפשר להקטין טיפה את שורת הרווח כדי לעזור לעובדים.
הראל וסאפ נתפסות כחברות מצוינות בתחומן ובכל זאת מה הפשע הגדול כשעובד רוצה להסדיר את תנאיו בהסכם?! האם יש מעסיק שיעשה זאת ללא הסכם קיבוצי?! השוק משתנה כל הזמן וזה משפיע על החברה ועל עובדיה. הכל טוב בעולם העבודה כשהכל טוב ומה יקרה ביום סגריר ראשון? יום בו המדינה תעביר איזו רפורמה שתשפיע בצורה קשה על ענף הביטוח ותאלץ את הנהלת הראל לפטר. היא תפטר. גם עם ועד של שנת 2016 היא כנראה תפטר, אבל תעשה זאת בצורה מדודה, שקולה, אחראית.

כי הועד שמורכב מטובי האנשים שצמחו בחברה, תפקידו הוא לייצר איזונים ובלמים. גוף דמוקרטי נבחר שמייצר שיווי משקל מול הנהלה ממונה לא נבחרת. גוף שמורכב מן העובדים, אלו שמייצרים את הכסף לחברה, אלו ששותים קפה עם חבריהם ומכירים את כל הסיפורים והענייניים ואם חס וחלילה לא יתנו ערך לחבריהם, פשוט לא יבחרו שוב. לעומת ההנהלה שבדר"כ עסוקה לרצות רק כלפי מעלה וכך הם יכולים לשמר את כיסאותיהם לנצח נצחים ואף אחד לא יזיז אותם משם.

בעולם הגלובלי שלנו, רק ועד יכול להתדיין עם ההנהלה הגלובלית ולאתגר אותה לגבי זכויות העובדים. הנהלה יכולה לעשות זאת אם תבחר, אם היא חזקה ואם היא מוכנה לקחת סיכונים. לא תמיד ההנהלה מורכבת מאנשים חזקים שמוכנים לקחת סיכונים מה שמחזק עוד יותר את הצורך בוועד משמעותי.אז אנחנו ממש לא נגד ההנהלה, אבל מסתבר שהם נגדנו וחבל כי
We come in peace

הטור של מאיה בסלונה http://saloona.co.il/histadruthadasha/?p=317

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!