דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס שדרות לחברה

כנס שדרות לחברה / "לעלייה בשכר המינימום השפעה דרמטית על השיפור במדדי אי השוויון"

כך אמר אתמול (ג') יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכנס שדרות לחברה. צמצום הפערים בחברה היה לנושא המרכזי בכנס. השר גלנט: "לקחנו לקבלנים את השמנת שהם התרגלו לחיות בה והשארנו אותם עם יוגורט, גם עם זה אפשר לחיות"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכנס שדרות (צילום: רוני נחמני).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכנס שדרות (צילום: רוני נחמני).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו מתחילים לראות בנתוני 2015 שיפור במדדי אי השוויון גם בהכנסה וגם בהוצאה. השפעה דרמטית של העלאת שכר המינימום – וצפויה לנו עוד פעימה בינואר ובדצמבר הבא, ואני סבור שזה ימשיך וישפיע", כך אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שנשא דברים בכנס הדגיש את החשיבות של צמצום הפערים הכלכליים בישראל.  לדבריו העלאת שכר המינימום, השכר החציוני והשכר הממוצע במשק צריכים להיות מטרות של הממשלה.

50% מהעניים עובדים (גרפיקה: דבר ראשון).
50% מהעניים עובדים (גרפיקה: דבר ראשון).

ניסנקורן הדגיש כי יש לעודד את המדינה לתשלומי העברה, "נלחמתי עכשיו על הביטוח הסיעודי הקולקטיבי – מדינת ישראל תצטרך להכניס את היד לכיס ולעזור או בביטוח סיעודי ממלכתי, או בכלים לעודד ביטוח סיעודי קולקטיבי ארוך טווח. נצטרך לראות מה עושים עם הקשישים בנושא פנסיית הזיקנה, ואיך אנחנו מעודדים פנסיה יותר מכובדת. פנסיית החובה עלתה עכשיו ל-18.5% בעקבות הסכם שעשינו השנה, וזה לא מספיק. נצטרך בעתיד להעלות אותה עוד" אמר. שתי מטרות נוספות שסימן ניסנקורן הן פיתוח כלים אופרטיביים להתמודדות עם הפערים המגדריים, וקיצור שבוע העבודה העומד בישראל על 43 שעות בשבוע. "זה דבר לא נכון לחברה, לתא המשפחתי, ובסופו של דבר זה פוגע גם בפריון כי יש תוספת שולית פוחתת בשעות עבודה רבות", אמר ניסנקורן.

היבט נוסף שהציב ניסנקורן כיעד לאומי הוא צימצום הפער בין פריפריה למרכז. "השירותים הרפואיים בפריפריה פחות טובים מבמרכז. יש לדוגמא בית חולים משקם אחד בלבד בישראל – בית לוינשטיין. בצפון ובדרום אין בית חולים משקם. יושבים עכשיו על התוכנית לעידוד הפריפריה והצפון – אני חושב, ואמרתי זאת גם לשרי האוצר והבריאות שאחת ההחלטות הכי חשובות שיוכלו לקבל, בעלות לא גבוהה זה להקים בית חולים שיקומי בפוריה – ולייצר עוד תוצרת בנושאים שיקומיים בצפון. זה משנה מצב חברתי" אמר.

"גם עם יוגורט אפשר לחיות"

שר השיכון יואב גלנט (כולנו) תאר בנאומו בכנס את הסיבות להתייקרות הדיור ב-15 השנים האחרונות הן מדיניות ייקור הקרקע על ידי המדינה באמצעות רשות מקרקעי ישראל, ובנוסף – השתלטות קבלנים על קרקעות מבלי לבנות, מתוך ציפיה להמשך עליית מחיר הקרקע. "הקבלנים התרגלו לעשות רווח בלתי סביר על חשבון האזרח".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בכנס שדרות (צילום: אייל וייס).
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בכנס שדרות (צילום: אייל וייס).

גלנט טוען כי מדיניות 'מחיר למשתכן' מציעה פתרון לבעיות אלו. "אם אנחנו משווקים עד סוף 2017 שבעים אלף יחידות דיור, המשמעות היא שלקחנו שבעה מיליארד שקל של תקבולים עתידיים שהמדינה יכלה להכניס מהקרקע ונתנו אותם לאזרחים, כיוון שקבענו מחיר נתון לקרקע. המשמעות השניה היא שקבענו שבהינתן מחיר קרקע מסויים הקבלנים מתחרים על המחיר הסופי לאזרח". לדבריו, מדיניות זו הובילה להוזלה של כ-20-30% ברחבי הארץ. "לקחנו לקבלנים את השמנת שהם חיו בה והשארנו אותם עם יוגורט, אבל גם עם יוגורט אפשר לחיות". אמר גלנט.

עד כה, שבעת אלפים זוגות זכו בהגרלות על דירות ועד סוף השנה צפויים המספר להגיע לעשרת אלפים, ועד סוף השנה הבאה – 30 אלף, אומר שר השיכון. "2018 תהיה שנה של בניה מאסיבית בכל רחבי הארץ ו 2019-2020 הם שנים של איכלוסים מאסיביים. האם הדבר הזה יתן פיתרון מלא לבעיות – איני יודע. יש מאפייני מאקרו שאינם בשליטתי כמו מצב הריבית והצמיחה. אבל צד ההיצעים מעולם לא נראה יותר טוב מכפי שהוא כעת והוא ילך וישתפר".

"כשנכנסתי לתפקיד בדקתי את הנתונים – במדינת ישראל יש 150 אלף משפחות שמקבלות סיוע כדי לגמור את החודש בדמות של סיוע במשכנתא, למעלה ממיליארד וחצי שקלים בשנה. עבורן התוספת של 1,000-3,000 שקל זה מה שמאפשר להן לדאוג לאוכל, ללבוש ולפעמים לחינוך לילדים שלהם". מהצד השני אמר גלנט כי איתרו 600 דירות שעמדו ריקות 10-30 שנה ברחבי הארץ. "שיפצנו אותן והכנסנו אליהן משפחות" אמר גלנט. מלבד זאת אמר כי בעוד שבין 2013 לכניסת הממשלה באמצע 2015 רכש המשרד שש דירות דיור ציבורי חדשות בלבד. בשנה וחצי האחרונות נרכשו לדבריו למעלה מ-900 דירות. "היתה פה קרן דיור ציבורי, היה בה 3.3 מיליארד שקל. כשנכנסתי לתפקיד היה בה 700 מליון. שאלתי לאן נעלם הכסף? מבקר המדינה יבדוק – זה לא הלך על רכש דיור ציבורי".

"חברה נמדדת ביכולת שלה לסייע לחוליה החלשה", הוסיף גלנט. "בהקשר הזה אני אומר לכם, שלא משנה כמה נמוך יהיה מחיר הדיור וכמה תוכניות מחיר למשתכן נעשה – לעולם יהיו במדינת ישראל אנשים שאין להם, אנשים שאנחנו תובעים מהם לשלם מע"מ ולגייס את הילדים שלהם לצה"ל. ואי אפשר לא לדאוג להם – למדינה יש מספיק. צריך לראות איך מי שלמעלה דואג למי שלמטה, איך אנחנו מצמצמים את הפער, ודואגים למי שנמצא בשכבות החלשות".

ח"כ איימן עודה (צילום: רוני נחמני).
ח"כ איימן עודה (צילום: רוני נחמני).

"יש כסף מיותר והוא צריך להגיע לנו, לאינטרסים האמיתיים שלנו"

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן אודה אמר כי האינטרסים העמוקים של שני העמים בישראל, יהודים והערבים, הם משותפים ברובם. "זה טוב ליהודים בנגב לחיות ליד אנשים בלי חשמל, מים וחינוך"? שאל, ואמר כי כשממשלת רבין, עם שר הפנים אריה דרעי הכירה בכפרים הבילתי מוכרים בצפון, היתה לכך משמעות עצומה לפיתוח האיזורים והחברה בישראל. "כולם מבינים שעוד אישה ערביה עובדת ומשלמת מיסים זה טוב, ואם היא לא עובדת ומקבלת קצבאות זה רע לכולם. יש כסף מיותר והוא צריך להגיע לנו, לאינטרסים האמיתיים שלנו".

יו"ר מר"צ ח"כ זהבה גלאון בירכה את שר האוצר משה כחלון ואת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני על התגייסותם לטובת הסדרת פיצויים לכלל נפגעי השריפות בשבוע שעבר, אך הדגישה כי הגיע הזמן להפסיק ולייבש את השירותים הציבוריים בישראל, "את הכסף שהמדינה חסכה על מערך הכבאות, היא תשלם על הפיצויים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!