דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

חוק ההסדרה / חוק ההסדרה צפוי לעלות היום להצבעת הכנסת בקריאה ראשונה

החוק השנוי במחלוקת, אשר קובע הכשרת מאחזים שהוקמו בסיוע המדינה על קרקע פרטית פלסטינית, יאושר בשני נוסחים, כאשר אחד מהם לא יכלול את עמונה. לפי החלטת בג"ץ, עמונה תפונה עד סוף 2016.

מפגינים מעפרה ועמונה בעד חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מפגינים מעפרה ועמונה בעד חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, היום (רביעי) יובאו 2 נוסחים של חוק ההסדרה להצבעה בוועדת הכנסת המיוחדת. 2 הנוסחים צפויים לעבור ברוב הקואליציה ומאוחר יותר יובאו להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

חוק ההסדרה, המקודם על-ידי מפלגת הבית היהודי, נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים. החוק מובא להצבעת הכנסת בניגוד לעמדת היועצים המשפטיים של הממשלה ושל הכנסת, אשר טוענים כי הוא אינו יכול לעמוד במבחנים חוקתי בסיסי. כנגד החוק מונים המתנגדים שלושה טיעונים מרכזים: הראשון הוא הכשרה של גזל קניין פרטי, השני החלת ריבונות ישראלית בשטחים, באמצעות חקיקה בכנסת ובניגוד לחוק הבינלאומי והשלישי הוא חקיקה חריגה ביותר המבטלת פסיקה חלוטה של בית המשפט.

אתמול סיימה את דיוניה וועדת הכנסת המיוחדת המשותפת לוועדות החוץ והביטחון וחוקה, חוק ומשפט והוחלט כי במקום נוסח אחד של חוק ההסדרה, הוועדה תעביר 2 נוסחים. הדיון הטעון הופסק במהלכו להתייעצות בין היו"ר ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שלאחריה הודיע סלומינסקי כי "הצעת החוק עליה נצביע מחר בבוקר תהיה יצירה מורכבת שהיא גם על דעת היועמ"ש לכנסת ויו"ר הכנסת, לפיה הצעת החוק תוגש בשתי אופציות עם ובלי סעיפים 7, 10 והתוספת, המדברים על עמונה ובימ"ש. המשמעות היא שאנחנו מבקשים מהכנסת אורכה להמשיך ולהכריע".

ח"כ ניסן סלומינסקי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ח"כ ניסן סלומינסקי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הנוסח המלא יכלול את סעיף 7 המבטל הליכי אכיפה, צווים מנהלים ושיפוטיים ופסקי דין נגד מבנים לא חוקים על קרקע פרטית וסעיף 10 המאפשר לכלול את המאחז הלא חוקי עמונה במסגרת החוק על אף שיש נגדו צו פינוי חלוט של בית המשפט העליון.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) קרא בוועדה לתושבי עמונה, כי במידה ויהיה פינוי עליהם לגלות מנהיגות ואחריות כלפי הצעירים שלא ישנו מראות הפינוי משנת 2006 בהם הייתה התנגשות אלימה בין המשטרה למפונים ומפגינים שבאו למחות, "אם חלילה לא נצליח להציל את היישוב, תדאגו שיהיה פינוי בכבוד. גלו מנהיגות מול אותם צעירים כי בשלב מסוים תאבדו שליטה. אף אחד לא ירוויח מפינוי כוחני עם פרשים". דבריו של גליק באים גם על רקע פרסומו של מכתב, מיום שני, החתום ע"י 120 רבנים בהם, מנהיג הימין הקיצוני הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב שמואל אליהו רב העיר צפת, הרב דוד סתיו רב הישוב שהם ויו"ר ארגון רבני צה"ר, הקורא לציבור לעלות ולשהות בעמונה לחיזוק התושבים עד שיחוקק חוק ההסדרה והישוב עמונה ינצל. עוד נכתב ובצורה העשויה להשתמע לשתי פנים כי במידה ויהיה פינוי בעמונה על הציבור להביע "התנגדות נמרצת" אך מוסיפים באמצעות "התנגדות פסיבית וללא אלימות."

מוקדם יותר, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר בחוות דעת האומרת כי במידה וחוק ההסדרה לא יעבור אז יתאפשר פתרון זמני להעתקת תושבי עמונה ל-3 חלקות, הסמוכות למאחז, לגביהן אין תביעת בעלות, בהתבסס על מתווה "נכסי נפקדים". המתווה אומר כי אם ישנה עילה של 'צורך ציבורי דחוף' ניתן לבצע את ההפקעה. עפ"י חוות הדעת הפתרון יהיה תקף ל-8 חודשים בלבד ובמידה וחוק ההסדרה יעבור באחריות משרד הביטחון לפנות את התושבים. להצעת מנדלבליט קמו מתנגדים מימין ומשמאל.

"במקום לסיים את הפגיעה המתמשכת בבעלי הקרקעות הפלסטינים ולפעול כמצופה משומר הסף מספר אחת של ישראל", נמסר מארגון "יש דין", המייצג את בעלי הקרקעות הפלסטינים, "היועמ"ש נכנע ללחצים פוליטיים והסכים ל'פתרון' שפוגע בחוק ובזכויות הקניין של האוכלוסייה המוגנת הפלסטינית ומנוגד לדין הבינלאומי ולמדיניות משרד המשפטים ב-30 השנים האחרונות."

ממטה מאבק עמונה נמסר, "המתווה שמנדלבליט מציע אינו מהווה פתרון עבור תושבי עמונה כלל וכלל. מדובר במתווה מגוחך ומשפיל, של מי שאיננו רואה מול עיניו את עשרות המשפחות ומאות הילדים שבנו כאן מפעל חיים במשך עשרים שנה. איננו חפצים אותם ניתן לזרוק ממקום למקום כל כמה חודשים. לא נעקר מביתנו בהסכמה למקום אחר רק כדי להיזרק שוב מאותו מקום כעבור שמונה חודשים, אל הבלתי נודע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!