דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכנית הצפון

תקציב המדינה / הגיע הזמן שתושבי הצפון יכירו בזה - הם לא מעניינים אף אחד כשהגבול שקט

אמש צוין יום הגליל בכנסת; למזלה של הממשלה, התושבות והתושבי של הצפון אוהבים את ישראל ומוכנים לשלם מחירים כבדים עבור ההתיישבות בפריפריה. אבל כשאתם צריכים לנסוע עם הילד שלוש שעות למרכז בשביל בדיקה רפואית, האוויר והנוף כבר פחות רומנטיים

הפגנת 'שינוי כיוון' בצומת כח 25/8 (צילום: דבר ראשון)
הפגנת 'שינוי כיוון' בצומת כח 25/8 (צילום: דבר ראשון)
מיכל רוזן

אתמול (יום שלישי) התקיים יום הגליל בכנסת זו הפעם הראשונה. 200 תושבי הגליל הגיעו לציין את היום ולהעביר את המסר, כפי שתאר רון-אל תשובה, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת תל חי: "אנחנו רוצים שתעשו כל מה שאתם יכולים כדי לאפשר לנו להישאר בצפון. אנחנו במלחמה על הזכויות הבסיסיות שלנו, ואני אומר לראשי הרשויות אנחנו פה אתכם ואם צריך להילחם ולהאבק אנחנו איתכם. לא ניהיה מוכנים לעוד הבטחות בלי מעשים".

השר לפיתוח הנגב הגליל והפריפריה, אריה מכלוף דרעי (ש"ס) הבטיח, "התוכנית מחכה לתקצוב, זה הדבר היחידי שנשאר. אני מקווה שבשבוע הקרוב, נוכל להביא את התוכנית להחלטת ממשלה". אל דבריו של דרעי הצטרף השר נפתלי בנט שהצהיר כי ללא תוכנית צפון הבית היהודי לא תצביע בעד תקציב המדינה.

יום הגליל בכנסת (צילום: יח״צ לב הגליל).
יום הגליל בכנסת (צילום: יח״צ לב הגליל).

אופיר שיק, מנכ"ל 'לב בגליל' התייחס לעלות של 'תכנית הצפון', 18 מיליארד הפרוסים על חמש שנים, לעומת עודפי הגביה ותת הביצוע של משרדי הממשלה העומדים על יותר מ-20 מיליארד שקלים בשלושת השנים האחרונות: "לצערי האוצר עושה הרבה מאוד שרירים בנושא הזה, בוועדת המנכ"לים ובעיקר ראשי הרשויות מלכה ובוחבוט מכניסים את זה שוב ושוב". שיק הנמיך ציפיות, ביחס למימוש ההבטחות של הפוליטיקאים: "אני לא יודע מי זרק לאורך הדרך את המספר 18 מליארד, אולי בתוכנית רב שנתית נגיע ל-14 מליארד, אבל בתקציב הדו שנתי הקרוב, אם זה יהיה בין מיליארד לשני מליארד, אני חושב שזו תהיה הצלחה".

אתמול בכנסת ניכר היה כי בכל הנוגע ל'תכנית הצפון' ישנה הסכמה מימין ומשמאל. חדרי הוועדות היו מלאים עד אפס מקום, ובכל אחת מארבעת הוועדות שעסקו בתקצוב הצפון הבהירו שאת הצפון לא יפקירו. ח"כ איל בן ראובן (מחנ"צ), יו"ר שדולת הגליל בכנסת אמר כי, "היעד הערכי של היום הוא שהצעירים יחזרו לצפון. אם לא נטפל במהירות בתושבי הצפון האזור ימשיך להתדרדר". וחברו לשדולה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר, "יום הגליל בכנסת זה יום חשוב אבל לא בדיבורים עסקינן. ביחד עם חבריי יו"רי השדולה אני מתכוון לדרוש מראש הממשלה להכניס את תוכנית הגליל כבר לתקציב הנוכחי".

באירוע המרכזי באודיטוריום הכנסת התרגשו כלל הנוכחים בזמן שדיברה מרגלית זינאתי, בת 86, התושבת היהודיה האחרונה בישוב פקיעין. היא בירכה ברכת כהנים ואיחלה לנוכחים אושר ואריכות ימים ושלא ישכחו את הצפון. כשהתפרצו צעירים ותושבים לדבריו של דרעי שהבטיח כי תוכנית צפון תכלל בתקציב 2017-2018, היה ברור כי הצפונים שבעו טפיחות על שכם ומילים ריקות.

חקלאות בגליל (צילום: קובי גדעון פלאש 90)
חקלאות בגליל (צילום: קובי גדעון פלאש 90)

בריאות – חיים פחות, מוותרים על שירותים רפואיים

בוועדת הבריאות והרווחה בכנסת הוצג דוח הוועדה לשיפור שירותי הרפואה במחוז הצפון, בראשות פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. הדוח מצביע על תוחלת חיים נמוכה יותר בצפון לעומת הממוצע הארצי (78.1 שנים בגברים ו-82.2 בנשים, לעומת 80.1 ו-84.1 בהתאמה), וכן 1.6 רופאים לאלף נפש בצפון לעומת 3.45 בממוצע ארצי, ו-1.5 מיטות אשפוז ל-1,000 נפש לעומת 2 בארצי. בין המלצות הוועדה כוללות תוספת 30 מיליון שקלים לפרוייקטים בפסיכיאטריה בצפון, תקציב לקיצור תורים, איחוד בתי החולים בנצרת, עדיפות לצפון בנוסחת הקפיטציה, תוספת 180 מיטות בשנתיים הקרובות ועוד. מירי יציב, מקיבוץ 'כפר סאלד' בגליל העליון, סיפרה בדיון: "לבני היתה בעיה רפואית שדרשה טיפול במשך חמש שנים. כל בדיקה דרשה נסיעה של שלוש שעות למרכז הארץ. הוצאנו 36 אלף שקל רק על נסיעות, לא כולל תשלומים לכביש 6. אם הילד חולה בלילה, אין רופא זמין שיראה אותו. אנחנו בצפון מוציאים המון כסף מהכיס שלנו כדי שהילדים שלנו פשוט יחיו". מרגנית אופיר מקיבוץ כברי: "אני פשוט ויתרתי על טיפולים שהילד צריך. בעלי ואני עובדים במשרה מלאה ואין לנו אפשרות. זאת הזנחה, והיא מלווה בהמון רגשות אשם. אני לא מוכנה להיות מקבצת נדבות של שירותי בריאות".

ראש עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט סיפר: "שר הבריאות אמר לי שהוא לא מתכוון להוציא לפועל את מסקנות ועדת גרוטו. אתם, חברי הכנסת, יכולים להחליט שלא תצביעו בעד תקציב המדינה אם לא תהיה תכנית אסטרטגית מלאה למען הגליל. בושה וחרפה איך שהמדינה מזלזלת באוכלוסייה בצפון, איך נראים בתי החולים. כמו אורוות. אף אחד פה לא עושה לי טובה, חוק הבריאות מחייב שוויון". ראש עיריית צפת, אילן שוחט הצטרף לקריאה ואמר: "המדינה הודיעה לבית הספר לרפואה בצפת שהיא לא תעביר 150 מיליון שקלים הדרושים לו. אנחנו עומדים לאבד אותו".

תעסוקה: "הפריפריה מחזקת את המרכז"

הדיון בוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי עסק בעבודה ואבטלה. ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) אמרה בנושא זה כי: "קיים אבסורד שהפריפריה מחזקת את המרכז, כי בגלל מחסור במקומות עבודה אנשים עוברים לעבוד במרכז במקום להישאר בפריפריה. בקרב הנשים הערביות הבעיה חמורה אף יותר. צריך לשקול מחדש את המיליונים המושקעים בהכשרה מקצועית". אורי שיינין, רפרנט תחום תעסוקה באגף התקציבים באוצר, אמר כי יש צורך בתקצוב דיפרנציאלי של היישובים בצפון. "אנחנו בוחנים את נושא מענק הצפון, כך שמעבר לקו מסוים וצפונה המענק יהיה גבוה יותר". לדבריו, ללא אישור תכנית החומש לצפון, או ללא תקצוב נפרד של תכנית לעידוד תעסוקה בצפון – הדברים לא ייצאו לפועל.

בסיום הדיון אמר היו"ר ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כי הוועדה תפעל בנחישות ליישום תכנית החומש ולהכללתה בתקציב הדו שנתי הקרוב. כמו כן, הוועדה תפעל לקדם תהליך של סדר עדיפויות שווה מבחינה לאומית לתעסוקה, תוך שימת דגש שהעדיפות תכוון לפי מצב סוציו-אקונומי נמוך ועל פי אזורי אבטלה. "הוועדה דורשת מהממשלה לאשר את תכנית החומש לצפון, או לתקצב בנפרד את התכנית לעידוד תעסוקה. הוועדה תפנה לממשלה בדרישה לכלול בתכנית הלאומית לגליל גם את משרדי הבריאות, החינוך, התיירות והתרבות. הוועדה גם קוראת לשר האוצר לבחון הסדרת הטבות מיסוי על מקורות תעסוקה באמצעות קביעת משקלים נכונים בין מדדים שונים: מדד פריפריאליות, מדד חברתי-כלכלי ומדדים נוספים."

בוועדת הכלכלה דנו בנושא תעסוקת החסר בצפון ולאחר דיון ארוך, סיכם היו"ר איתן כבל (המחנ"צ), "צריך להתמקד בטיפול בתשתיות, תעסוקה ובריאות. בכוונת הוועדה לזמן את השרים האחראים שיפרסו בפנינו את התוכניות שלהם לטיפול בנושאים הללו, ויציגו יעדים, לוחות זמנים ותקציבים".

שדה התעופה מחניים (צילום: YM, מתוך ויקימדיה)
שדה התעופה מחניים (צילום: YM, מתוך ויקימדיה)

הרחבת שדה"ת ברמת דוד: "אינני יודע לדבר על מספרים"

בוועדת החוץ וביטחון דנו כיצד מתקציב הביטחון ניתן יהיה לקדם את הגליל. שלושה כיוונים מרכזיים שעלו בה הם: העברת בית הספר הטכני ממפרץ חיפה לכרמיאל, העברת מש"א – מרכז לשיקום ואחזקה של צה"ל מתל השומר לצפון, והקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג ברמת דוד. שני הראשונים הם מהלכים אשר יביאו משרות רבות בצפון והשלישי, הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג לא רק שיביא משרות, יכול לסייע בהגעת תיירות מכל העולם לצפון.

בתגובה לשאילתה של יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) השיב אלי מורגנשטרן מאגף התקציבים באוצר, "נושא שדה התעופה ברמת דוד מקודם במספר ערוצים וכולם מנסים לעשות את המיטב לקידום מהיר. נושא התקצוב של מעבר המש"א והטכני נמצא במסגרת דיוני התקציב של תכנית הצפון שצפויה להיחתם בימים הקרובים, אך היות שאני לא האחראי עליה, אינני יודע לדבר על מספרים או היכן תופיע בתקציב ובאיזה אופן". הוועדה סיכמה להמשיך לעקוב ולוודא את התקדמות העתקת המש"א וביה"ס הטכני, וכן אחר לוח הזמנים להחלטת ועדת איתור המיקום לשדה התעופה ברמת דוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!