דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופק בוכריס

פרשת אופק בוכריס / אופק בוכריס יודה בבעילה אסורה בהסכמה וביחסי מין עם פקודתו

לאחר שבחודש יולי האחרון הוגש נגד בוכריס כתב אישום בגין 16 עבירות מין אותן ביצע לכאורה בקצינה וחיילת - נראה כי הצדדים יגיעו להסדר טיעון. בארגוני הנשים חוששים כי הסדר הטיעון יעודד נשים שהותקפו מינית שלא להתלונן

אופק בוכריס בבית המשפט הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).
אופק בוכריס בבית המשפט הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).

לאחר שבחודש יולי האחרון הוחלט בפרקליטות הצבאית להגיש כתב אישום כנגד תא"ל אופק בוכריס, בגין 16 עבירות מין הכוללות עבירות של אינוס, מעשה סדום, מעשה מגונה והתנהגות שאינה הולמת, שביצע לכאורה בשתי נשים -חיילת וקצינה, מסתמן כי הסדר טיעון בפרשה.

לפי ההסדר המתגבש יודה בוכריס בקיום מערכת יחסים מינית עם פקודתו ובמקום שלושת מעשי האונס שיוחסו לו – יודה בבעילה אסורה בהסכמה. בוכריס ככל הנראה לא יישלח לכלא, אך יורד בדרגה – לדרגת אלוף משנה. אור הלר, הכתב הצבאי של ערוץ 10, פרסם הבוקר כי המתלוננת המרכזית כלפי בוכריס אינה מתנגדת להסדר הטיעון המוצע.

העבירות המיוחסות לבוכריס קרו בין יולי 2010 לספטמבר 2013. בוכריס, לכאורה, כפה עצמו על שתי המתלוננות מספר פעמים ובמקומות שונים, ביניהם צימר בצפון, בחדרו בבסיס, בלשכתו, ברכבו הצבאי ובביתה של אחת המתלוננות. כתב האישום מדגיש כי המתלוננות לא שיתפו פעולה, קפאו, ובחלק מהמקרים אף דרשו במישירין שיפסיק. בחודש מרץ 2016, נחקר בוכריס בפעם הראשונה בנושא. בתחילת חודש אוגוסט השנה, פרש בוכריס מצה"ל.

"התחושה היא שנשים בצה"ל מופקרות"

עסקת הטיעון המסתמנת הצליחה להכעיס נשים וגברים רבים, הרואים בעסקה הוכחה שעל אף שהרשויות מעודדות נשים להתלונן במערכות הצדק הישראליות, המציאות מוכיחה כי אל להן לעשות זאת. "כוונת הפצ"ר לקדם הליך גישור ועסקת טיעון עם אדם החשוד בעבירות מין חמורות היא לא פחות מיריקה בפרצופן של קורבנות אונס, הטרדות מיניות ועבירות מין ויש לקוות כי יבין זאת ויחזור בו לאלתר. צבא ההגנה לישראל, אליו מתגייסות מיטב בנותינו מחויב לספק סביבה מוגנה וראויה עבורן, ועצם המחשבה שדמות פיקודית בכירה כ"כ תשתמש בדרגותיה על מנת לפגוע בהן היא פשוט בלתי נסבלת". כתבה אמש יו"ר ויצו ישראל גילה אושרת, אשר הביעה לאחרונה ביקורת על התנהלות הפרשה, במכתב חריף לפרקליט הצבאי הראשי.

גם יו"ר נעמת גליה וולוך התבטאה בנושא במסגרת מדור דעה בדקה באתר ynet. וולוך פנתה אל הרמטכ"ל באופן אישי והביעה את דאגתה מהמתרחש בצה"ל בכל הנוגע לסוגיות הקשורות ליחס לנשים בצבא. "התחושה היא שנשים בצה"ל מופקרות", אמרה וולוך, "אתה ממנה רב צבאי עם עבר של אמירות על אונס נשים על ידי חיילים, שותק כשקצינים בכירים מרשים לעצמם לומר דברים משפילים ומבזים על לוחמות בצה"ל, במצב הזה לא מפתיע שכתב אישום חמור על אונס נגד בוכריס מסתיים בקול ענות חלושה." וולוך גם העבירה ביקורת על כך שצה"ל מעדיף לדבריה, לשמור על שמו הטוב של בוכריס, גם במחיר של פגיעה בחיילות המתלוננות ו"העברת מסר שלקצינים הכל מותר והכל נסלח." לבסוף פנתה וולוך אל הרמטכ"ל ואמרה כי היא מצפה ממנו לומר באופן ברור כי צה"ל "לא יסבול ולא יאפשר כל אפליה או פגיעה בנשים ובחיילות, בטח לא כדי להגן על 'שמו הטוב' של בוכריס הנאשם באונס".

תגובה נוספת לעסקת הטיעון, שמשכה תשומת לב ציבורית רבה וגם כמה תגובות נבזיות ותוקפניות, הייתה של השחקנית הישראלית המצליחה גל גדות. גדות הביעה את מורת רוחה ותדהמה מעסקת הטיעון ומכך שבוכריס לא ירצה עונש מאסר. "הייתכן? הוא הואשם ב-17 עבירות מין ולא יירצה מאסר?" שאלה גדות, "העיקר שפרש בזמן מצה״ל, שהפנסיה לא תיפגע. מפקד בכיר בצבא ההגנה של ישראל. איפה הצדק? איך אמורות להרגיש אלה שנפגעו ממנו? איך אמורות להרגיש אחרות שנפגעו מאחרים שרואות איך מערכת הצדק מתפקדת?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!