דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ממשל טראמפ / סטיבן מנוצ'ין הוא המועמד לתפקיד מזכיר האוצר של ארה"ב

מנוצ'ין, שהיה מנהל הכספים של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ במהלך מסע הבחירות, החל את דרכו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס ומאז עשה דרך ארוכה בשווקים הפיננסיים. האם חוסר הניסיון בתפקידים ציבוריים יהיה לו למכשול?

סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר הנבחר של טראמפ (צילום: סוכנות AP)
סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר הנבחר של טראמפ (צילום: סוכנות AP)

לסטיבן מנוצ'ין, מי שצפוי להיבחר על ידי דונלד טראמפ לתפקיד מזכיר האוצר ה-77 של ארצות הברית, היסטוריה ארוכה ומצליחה של תפקידים בכירים בשוק הפיננסי והיסטוריה קצרה יותר, אבל משמעותית, בתפקיד שהכניס אותו למעגל הקרוב של הנשיא הנבחר: ראש מערכת הכספים של מסע הבחירות.

כשמנוצ'ין, בן 53, נבחר על ידי טראמפ כמנהל הכספים הארצי בחודש מאי האחרון, הוא אמר לסוכנות הידיעות איי.פי, כי הוא והמועמד חברים כבר 15 שנים. במהלך תפקידו כמנהל הכספי, התקרב מנוצ'ין לחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר – יועץ בכיר לנשיא הנבחר – ועבד עם השניים על ארגון אירועי גיוס כספים.

אם יאושר על ידי הסנאט, ילך מנוצ'ין בדרכם של שני מזכירי אוצר קודמים – רוברט רובין, שכיהן בממשל קלינטון, והנרי פולסון, שכיהן תחת ג'ורג' וו. בוש – שהיו בעלי ניסיון עשיר בוול סטריט, אחרי שנות עבודה רבות בבנק ההשקעות גולדמן זקס.

אך בניגוד לרובין ופולסון, ובניגוד לשני מזכירי האוצר של אובמה – טימותי גייטנר וג'ייקוב לו – מנוצ'ין ייכנס לתפקיד ללא כל ניסיון ציבורי,מה עשוי להתברר כמכשול כשייאלץ לנווט את דרכו בסבך הפוליטי של וושינגטון.

מוול סטריט לבית הלבן

אחרי סיום לימודיו בייל ב-1985, עבד מנוצ'ין 17 שנים בגולדמן זקס. אביו, רוברט מנוצ'ין, עבד גם הוא בבנק ההשקעות, ואף היה לשותף בבנק  ואחראי על הסחר במניות. מנוצ'ין הבן צבר את הונו בגולדמן זאקס, ועזב את הבנק ב-2002. הוא עבד, לתקופה קצרה, בסורוס ניהול קרנות, קרן גידור בניהולו של ג'ורג' סורוס, לפני שפנה להקמת חברת ההשקעות העצמאית דְּיוּן ניהול הון.

מנוצ'ין היה גם למשקיע בולט בהוליווד, שם סייע במימון מספר סרטים, כולל שובר הקופות מ-2009 אווטאר.

כמזכיר האוצר, יהיה מנוצ'ין הדובר הכלכלי הראשי של הממשל, ויהיה איש קשר לא רק לוול סטריט אלא גם למשקיעים גלובליים, תפקיד מרכזי בהתחשב בבעלות הזרה על אגרות ממשלתיות בשווי טריליוני דולרים. בנוסף, הוא יהיה אחראי על גיוס תמיכת הקונגרס בתכנית הכלכלית של הממשל החדש.

אך אפילו לפני שמועמדותו הוכרזה באופן רשמי, הותקף מנוצ'ין בשל קשריו לוול סטריט. "קשה לחשוב על מועמד שמגלם טוב יותר את תאוות הבצע של וול סטריט משותף לשעבר בגולדמן זאקס"  נכתב בהודעה של איגוד עובדי הטלקומוניקציה האמריקני, "מינויו של מנוצ'ין במזכיר האוצר יהיה סטירה בפרצופם של מיוני משפחות עובדות שיהיו לקרבנות של הכלכלה שינהיג".

שאלת המדיניות

במהלך מסע הבחירות, התלונן טראמפ על חוק דוד-פרנק שהועבר ב-2010 כתגובה למשבר הפיננסי של 2008, והידק את הרגולציה על השווקים הפיננסיים כדי למנוע משבר נוסף. המועמד כינה את הגדלת הרגולציה על הבנקים "אסון".

בראיון שהעניק לרשת הטלוויזיה האמריקנית CNBC בחודש יולי האחרון, אמר מנוצ'ין כי "צריך לבחון" את חוק דוד-פרנק, אך לא פירט מה יהיו השינויים שהיה רוצה לראות. בראיון שהעניק אתמול, לאותה הרשת, אמר מנוצ'ין כי הממשל הנכנס מעוניין "להוריד את החלקים בדוד-פראנק שמונעים מבנקים להעניק הלוואות, וזו נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו מבחינת רגולציה".

במהלך אותו ראיון, אמר מנוצ'ין כי לדעתו שיעור הריבית הנמוך של ארה"ב לא יחזיק מעמד זמן רב. "בסופו של דבר תהיה לנו ריבית גבוהה יותר, וזה משהו שהמדינה הזו תצטרך להתמודד איתו".

לדברי פרשנים, שנותיו של מנוצ'ין בוול סטריט וניסיונו כמנהל חברת השקעות הם שקרצו לטראמפ, אף הוא איש עסקים ללא כל ניסיון ציבורי. "מר מנוצ'ין הוא אדם מאוד מצליח, והוא מוכר מאוד בחוגים הפיננסיים כאן", אמר סאנג וון זוהן, פרופסור לכלכלה אוניברסיטת קליפורניה סטייט , איי התעלה.

יחד עם זאת טען זוהן, בדומה לכלכלנים אחרים, שהיעדר הניסיון של מנוצ'ין במגזר הציבורי עשוי להתגלות כחיסרון משמעותי בבואו לגייס את תמיכת הקונגרס בתכניות כלכליות שונות.

"אנשים שבאים מוול סטריט מגלים די מהר שהם לא יכולים פשוט להחליט על משהו ושזה יקרה" אמר סטנלי קולאנדר, שהיה במשך שנים רבות איש סגל בוועדות התקציב של הסנאט ובית הנבחרים ומכהן כיום כסגן נשיא בחברת יחסי הציבור והייעוץ האסטרטגי קורוויס תקשורת, "זה לא כמו להיות מנכ"ל, מעורבת בתפקיד הזה הרבה יותר פשרנות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!