דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / עשרות אלפי עובדים יצאו לרחובות בדרישה להעלאת שכר המינימום

המאבק להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה ציין אתמול (ד') ארבע שנים. "אף עובד משרה מלאה לא צריך להסתמך על תלושי מזון או סיוע ציבורי - רק כדי לשלם את החשבונות הבסיסיים"

הפגנות Fight For 15 בניו יורק, 29 בנובמבר 2016 (צילום: סוכנות AP)
הפגנות Fight For 15 בניו יורק, 29 בנובמבר 2016 (צילום: סוכנות AP)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי מפגינים, ב-340 ערים ברחבי ארצות הברית, צעדו אתמול (רביעי), בהפגנה של תנועת "נאבקים למען 15" (Fight for 15), שקוראת להעלאת שכר המינימום בארה"ב ל-15 דולר לשעה. המפגינים צעקו וקראו קריאות מחאה ובמספר מוקדים נרשמו הפרות סדר. מאות משתתפים נעצרו על ידי המשטרה.

ריצ'ארד אייקר, עובד ניקיון במקדונלד'ס בעיר קנזס, השתתף בכמה מאירועי המחאה אתמול. "התנועה הזאת היא בשביל כולם" אמר לגרדיאן הבריטי, "אנחנו לבנים, שחורים, היספנים. התנועה הזאת מאמינה שאף עובד משרה מלאה לא צריך להסתמך על תלושי מזון או סיוע ציבורי – רק כדי לשלם את החשבונות הבסיסיים".

בין הססמאות והשלטים שהניפו המוחים ברחבי ארה"ב היו מסרים רבים. בהם, מלבד הדרישה לשכר מינימום של 15 דולר לשעה גם תביעה להכרה בזכות ההתאגדות, דרישה להפסקת הירי בשחורים בידי השוטרים, מחאה כנגד הכוונה לגרש מהגרים בלתי חוקיים והתנגדות לביטול ביטוח הבריאות הממלכתי במתכונתו הקיימת.

בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא, והתבטאויותיו במהלך הקמפיין כנגד מהגרים, שחורים, ונשים, בנוסף לעמדותיו הסותרות ביחס לשכר מינימום, יחד עם הדיווחים על היות מנכ"ל לשעבר של חברת מזון מהיר גדולה מועמד לתפקיד שר העבודה האמריקאי הוציאו את העובדים העניים לרחובות ליום של מחאה. המחאה הבהירה שמאבקם לשכר שתואם את רמת החיים לא הסתיים.

התנועה שהתחילה סביב איגוד עובדי מקדונלד'ס, ציינה אתמול ארבע שנים של פעילות תחת הכותרת Fight for 15, ומונה כיום כמיליון עובדים מהמזון מהיר, עובדי רווחה, מטפלים סיעודיים, עובדי שדות התעופה, תחנות דלק, חנויות נוחות, נהגי אובר, ועוד קבוצות עובדים מנוצלות בשכר מינימום.

איגוד נותני השירות הבינלאומי (SEIU) החל בקמפיין להעלאת שכר מינימום ולהכרה בהתאגדות העובדים במקדונלד'ס בסוף 2011. האיגוד צירף אל המאבק קבוצות שונות. המשותף לכל העובדים והעובדות: עבודה קשה מחד, וחוסר יכולת "לגמור את החודש" מאידך. ההפצה של הקמפיין וההצטרפות ההמונית התבצעה דרך הנהגת עובדים מקומית וחבירה לתנועות מקומיות כמו "Black Lives Matter" (חיי שחורים חשובים) . שכר המינימום הפדרלי בארה"ב עומד על 7.25 דולר אך כל מדינה יכולה לקבוע שכר גבוה מזה בחוק שלה.

"האמריקאים מאוחדים סביב הרצון לעתיד טוב יותר עבור ילדינו, וסביב כלכלה שתתאים לכולם, לא רק לאלה שנמצאים למעלה" שתפה בטי דאגלס, עובדת מקדונלד'ס מסנט לואיס, מיסורי שמקבלת שכר של 7.90 דולר לשעה לאחר שמונה שנים בתפקיד. גם דאגלס שבתה עבור 15 דולר לשעה והכרה בהתאגדות. "אנחנו גם מוחים נגד הפוליטיקה של הפלגנות שקורעת את אמריקה לגזרים של גזע, דת, מוצא אתני ומגדר. ואנחנו לא ניסוג עד שהכלכלה תתוקן עבור כל העובדים ונזכה לצדק עבור כל האנשים באומה שלנו".

תעשיית המזון המהיר פורחת על גבם של העובדים

פריחתה של תעשיית המזון המהיר בארצות הברית באה על חשבונם של העובדים בשכר מינימום שהיא מעסיקה. ב-2015 ההכנסות של התעשייה בארה"ב עמדו על 200 מיליארד דולר, בהשוואה לשישה מיליארד דולר ב-1970.

בארה"ב פועלות יותר מ-200 אלף מסעדות מזון מהיר, המעסיקות למעלה מארבעה מיליון עובדים. ב-2015 לבדה נוספו לענף 200 אלף עובדים חדשים. המשכורות המשולמות בענף לא הולמות את יוקר המחיה בארה"ב, והעובדים בו הם עובדים עניים.

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, עובדי המזון המהיר עולים למשלם המסים האמריקני כמעט שבעה מיליארד דולר בהוצאות רווחה בכל שנה ו-52% מהם מקבלים סוג כלשהו של סעד מהמדינה, בהשוואה ל-25% מכוח העבודה הכללי.

רוצים שינוי

קארל לימן, מאגד עובדים ב-SEIU, תיאר מוקדם יותר השנה את החלטת לפעול מתוך הבנה שהמצב של האיגודים המקצועיים בארה"ב, במיוחד בתחום השירותים, הוא להיות או לחדול. אין אפשרות בסדר גודל של אמריקה לאגד סניף סניף, ועל כן נבחרה אסטרטגיה של יצירת תנועת התעוררות שתזיז את המציאות העגומה של העובדים. מקדונלד'ס נבחרה כמטרה מרכזית בארה"ב, גם מפני שהמונח "McJobs", שהחל בתיאור לעבודה ברשת, הפך להיות זהה עם עבודה בשכר נמוך, במשמרות, בלי הכשרה וללא התאגדות עובדים.

לאחר ארבע שנות מאבק, נראה שלתנועה מספר הישגים משמעותיים. בניו יורק, וושינגטון הבירה, סיאטל, סן פרנסיסקו וניו ג'רזי התבצעו שינויי חקיקה משמעותיים שיעלו את שכר המינימום בהדרגה ל 15 דולר. על פי לימן, 18 מיליון עובדים קיבלו העלאה במשכורת בגובה שבין 20% ל-30%.

לטענת לימן, השינוי האמתי הוא זה של השיח הציבורי. "פעם כולם חשבו שאנחנו מטורפים כשאמרנו שאנחנו מבקשים 15 דולר לשעת עבודה, היום 15 דולר הפכה לדרישת השכר הסטנדרטית. השתנתה צורת החשיבה".

ואולי ההצלחה האמתית היא התנועה האדירה שסוחפת את אמריקה. תנועת התנגדות. האמריקאים אמרו כי נמאס להם. תחילת ההפגנות של נאבקים למען ה-15 בניו יורק היו ההפגנות הראשונות של עובדי המזון המהיר במאה שנים האחרונות. העובדים התחילו לראות שאין התקדמות בחייהם והם רק נהיים עניים יותר. הבחירה של טראמפ לנשיא ארה"ב ואמירותיו הפוגעניות עוררו את גלי המחאות השונים ונאבקים למען ה-15 הוא בדיוק האוכלוסיות הנפגעות. שחורים, מהגרים, עובדי שכר מינימום שלא שורדים את החודש, עובדי משמרות ללא הכשרה מקצועית כלל. מקג'ובס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!