דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

צומת עמונה / בנט: אין שום סיכום על עמונה, החוק יעלה להצבעה כמתוכנן

בנט אמר את הדברים על רקע שמועות כי מתגבש הסדר שיחליף את חוק ההסדרה שצפוי לעלות להצבעה ביום שני הקרוב. יו"ר הקואליציה דוד ביטן על תושבי עמונה: "אין שום פתרון שהם יישארו בבתים שמה"

חברי הכנסת גלעד ארדן, נפתלי בנט ודוד ביטן בעת הדיון על חוק ההסדרה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
חברי הכנסת גלעד ארדן, נפתלי בנט ודוד ביטן בעת הדיון על חוק ההסדרה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

"אין שום סיכום לגבי הסדרת ההתיישבות ביו״ש ובעמונה. אנו מצפים שחוק ההסדרה יעבור במלואו ביום שני כמתחייב מההסכם הקואליציוני." כך כתב אתמול (שבת) בחשבון הטוויטר שלו שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, בתגובה לפרסומים שונים כי חוק ההסדרה עשוי שלא לעלות להצבעה השבוע בכנסת תחת הסדרים מוצעים אחרים לפתרון משבר עמונה.

נכון לשעה זו, מתוכנן חוק ההסדרה לעלות להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום שני הקרוב, וזאת לאחר שהדיון נדחה מיום רביעי האחרון בשל החשש שסיעת כולנו תתנגד להצעה והחוק לא יעבור. יחד עם חוק ההסדרה נדחו גם הצעות חוק נוספות שיזמה הקואליציה, מחשש לשבירת המשמעת הקואליציונית.

חוק ההסדרה, המקודם על-ידי מפלגת הבית היהודי, נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים. החוק מובא להצבעת הכנסת בניגוד לעמדת היועצים המשפטיים של הממשלה ושל הכנסת, אשר טוענים כי הוא אינו יכול לעמוד במבחן חוקתי בסיסי. כנגד החוק מונים המתנגדים שלושה טיעונים מרכזים: הראשון הוא הכשרה של גזל קניין פרטי, השני החלת ריבונות ישראלית בשטחים, באמצעות חקיקה בכנסת ובניגוד לחוק הבינלאומי והשלישי הוא חקיקה חריגה ביותר המבטלת פסיקה חלוטה של בית המשפט.

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

בשבוע שעבר הוצע שבמקום חוק ההסדרה יוצע כפתרון למשבר עמונה מתווה נכסי נפקדים אותו אישר היועץ משפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המתווה אומר כי אם ישנה עילה של 'צורך ציבורי דחוף' ניתן לבצע את הפקעה של מספר חלקות סמוכות לעמונה, אשר עליהן אין תביעת בעלות. על פי חוות הדעת, הפתרון יהיה תקף ל-8 חודשים בלבד ובמידה וחוק ההסדרה יעבור באחריות משרד הביטחון לפנות את התושבים.

בוועד המאבק עמונה מביעים התנגדות למתווה ובמכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כתבו, "לא נשתף פעולה עם מתווה זה, ואף נעשה כל שלאל ידינו על מנת לסכלו. תכנית 'נכסי הנפקדים' אינה אלא גירוש מבתינו בשלבים, וכיוון שכך נתנגד לו התנגדות פיזית, פאסיבית אך נחרצת, ממש כפי שנתנגד להחרבת הישוב."

עו"ד יוסי פוקס, יו"ר 'הפורום המשפטי למען ישראל' מומחה למשפט חוקתי, מנהלי ובינלאומי אמר לדבר ראשון, כי לתפיסת מתיישבי עמונה יישום המתווה משמעותו "עקירה כפולה" של המתיישבים. עוד הוסיף כי "ההסדרה המוצעת היא ל-8 חודשים ואז אמורים להעביר אותם עוד פעם. לא פה ולא שם. אם היועץ היה מוכן שהזמן הקצוב לא יהיה דד ליין לעקירה נוספת ושיוכלו להמשיך להתגורר שם אז תיפתר בעיית עמונה."

גלעד גרוסמן, דובר עמותת 'יש דין' המייצגת את הפלסטינים הטוענים לבעלות בקרקע בבג"ץ נגד עמונה אומר כי מתווה נכסי נפקדים אינו תואם את מדיניות משרד המשפטים כבר עשרות שנים ואינו יכול לתת מענה קבע. "עצם השימוש בנכסים נטושים להתיישבות מנוגד למדיניות משרד המשפטים מאז שנות ה-80'." לדברי גרוסמן, נכס נטוש היא קרקע שיודעים בוודאות שהיא פרטית רק שאין יודעים למי היא שייכת ומוסיף, "כיוון שזה שייך למישהו לא ניתן לשנות את השימוש של הקרקע באופן קבוע." כשל נוסף עליו מצביע גרוסמן הוא בעיקרון השוויון למי תינתן הקרקע, "כשנותנים קרקע לאדם ספציפי או שעושים מכרז על הקרקע או שמחפשים קרוב משפחה ונותנים לו עדיפות. במקרה עמונה יש חשש כי ידלגו על התהליך ויתנו את זה ישר לתושבים." עוד אומר גרוסמן כי החלקות המוצעות רחוקות אלה מאלה, גם אם ינתנו לתושבי עמונה יש לחבר בניהן וליצור דרכי גישה חדשות, "היכן תעבור הגישה?" שואל גרוסמן ומוסיף, "האם היא גם על קרקע פרטית פלסטינית?" לבסוף מסכם גרוסמן, "לתת קרקע פרטית למי שכבר השתלט על קרקע פרטית בעבר זה גם צעד בעייתי אחרי שהתנגדו להתפנות מקרקע פרטית."

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התראיין ביום שישי לרדיו 100FM והתייחס למצב בעמונה, "אין שום פתרון שהם יישארו בבתים שמה. אין. צריך לומר את האמת לתושבים ולהסתכל להם בעיניים, שפסק הדין ימולא ויקוים ע"י הממשלה". לדבריו ישנו ניסיון שהחוק לא יגיע להצבעה במליאה. "אנחנו מנסים למצוא מתווה אחר שלא נצטרך את החוק" אמר ביטן והוסיף, "אנחנו מצפים מהבית היהודי שאם יש פתרון אחר שהוא בסדר, סביר ונותן מענה, שיאפשרו לנו למשוך את חוק ההסדרה וללכת על הפתרונות האחרים." דבריו אלה של ביטן באים על רקע התנגדות סיעת כולנו לתמוך בחוק ההסדרה והתנגדותו העקרונית של ח"כ בני בגין (הליכוד) המביאים למצב שהקואליציה לא יכולה לגייס את הרוב הדרוש להעבירו. עוד אמר ביטן כי גם אם החוק יעבור בכנסת, "הסיכויים שיעבור את בג"ץ הם מאוד קטנים וגם יש לו השפעות בינלאומיות מאוד רציניות."

שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) אמר בראיון בפורום סבן ביום שישי כי יש לדחות את הדיון על הסדרת ההתיישבות בשטחי יהודה ושומרון עד למינויו הרשמי של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. "8 השנים האחרונות (כהונת ממשל נשיא ארה"ב ברק אובמה, ש.נ.) היו בעייתיות מאוד והיוו את אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות שלנו עם הממשל הנוכחי"ץ עוד הוסיף ליברמן כי "הסיבה העיקרית היא לא כי אנו לא רוצים לפנות אלא כי יש חוסר הסכמות אם הממשל. אני חושב שזה ברור לנו ולי שהמפתח לעתיד ההתנחלויות הוא הבנות עם ארה"ב. לא רק השאיפות שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!