דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

יוצאים למאבק / החקלאים מתאחדים למאבק בגזירות: יפגינו הבוקר ב-5 צמתים

בין הדרישות - הורדת מחירי המים ועצירת הייבוא הפרוע והלא מפוקח על תוצרת חקלאית. "נראה ששר האוצר מצא לעצמו פראיירים שאפשר לרכב עליהם ולהבטיח לציבור הוזלה ביוקר המחיה דרך פגיעה בחקלאים", אומר יו"ר המועצה האזורית גלבוע, עובד נור

חקלאי במחאה, ארכיון. צילום: פלאש 90 / הדס פרוש.
חקלאי במחאה, ארכיון. צילום: פלאש 90 / הדס פרוש.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מאות חקלאים יעזבו הבוקר את השדות, הכרמים, הבריכות, המטעים והפרדסים ויצאו להפגין בצמתים בכל רחבי הארץ תחת הכותרת "שמים את החקלאות על סדר היום הלאומי". החקלאים ידרשו מהממשלה לעצור את המדיניות הפוגעת בחקלאות ולאמץ במקומה צעדים שיתמכו בחקלאות. בין הדרישות של החקלאים, הורדת מחירי המים, הורדת האגרות על עובדים זרים, עצירת הייבוא הפרוע והלא מפוקח על תוצרת חקלאית, הקמת שוק סיטונאי במקום השוק בתל אביב שנמכר ועוד.

החקלאים יפגינו בצומת יקנעם, צומת אגמון החולה, צומת חפר, צומת עין יהב וצומת יטבתה. בנוסף צפויות שיירות טרקטורים ומכוניות שיצטרפו להפגנות. בעקבות המחאה צפויים שיבושי תנועה החל מהשעה 10:00 בכביש 70 סביב צומת יקנעם, בכביש 90 באיזור צומת אגמון החולה. כ-25 טנדרים יצאו מצומת כורסי, דרך צומת צמח, צומת גולני, צומת המוביל, צומת ישי ועד לצומת יקנעם שם יצטרפו למפגינים. המשטרה ממליצה לציבור הנהגים שלא להגיע לאזור ולעשות שימוש בדרכים חלופיות. מידע נוסף לרשותכם בכל עת במוקד המידע של משטרת ישראל בטלפון 110.

מזה תקופה ארוכה מרגישים החקלאים כי אין בממשלה מי שתומך בחקלאות, ובכנסים הם טוענים כי אין שר חקלאות בישראל, כשממשרד האוצר הם סופגים רק גזירות.

עד כה החקלאים פעלו במסגרות הענפיות שלהם; מגדלי הדגים נאבקו נגד הורדת המכסים על דגים, מגדלי הזיתים עלו לכנסת עם עצים כרותים ומגדלי הפירות ערכו מכירות ישירות לצרכנים כדי לעקוף את תנאי השוק הדורסניים, שכפו עליהם חברות השיווק והרשתות.

עובד נור, ראש המועצה אזורית גלבוע אמר אמש ל'דבר ראשון': "אנחנו לא יכולים לעצור את המאבק הזה כי המדינה צריכה לעצור. היא צריכה להפסיק לפגוע בהתיישבות בצורה כל כך אנושה. החקלאים הם סה"כ חבר'ה נחמדים עסוקים ביום יום, ואין להם זמן להתעסק בפוליטיקה. נראה ששר האוצר מצא לעצמו פראיירים שאפשר לרכב עליהם ולהבטיח לציבור הוזלה ביוקר המחיה דרך פגיעה בחקלאים. פגעו בפטם (תרנגולות למאכל ע.כ) ובמטילות, בדגים ובמגדלי הירקות ועכשיו הגיעו למים, שזה הבסיס של כל העשייה החקלאית. הם מציעים בסעיף 27 לחוק ההסדרים להלאים את אגודות המים שהקימו החקלאים ולקבוע להם את מחיר המים. החקלאים שהשקיעו בעצמם בחפירת בארות ובהנחת צינורות צריכים לממן את הגרעון שיש במקורות."

אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אמר לחקלאים רק לפני שבועיים, שמחירי המים יעלו ושהגנות על ידי מכסים לא יהיו. הוא הבטיח שאם התוצרת הירדנית או הטורקית תהיה זולה יותר, נקנה מירדן ומטורקיה. זאת המדיניות שהממשלה הזו מובילה במוצהר. מה הבעיה עם המדיניות הזו?

"הרי אי אפשר לחשוב שכל המדינה תחיה בין גדרה לחדרה. אם רוצים התיישבות בכפר, בפריפריה, צריך לתת לה את האפשרות לצמוח. אין איך לחבר אנשים לאדמה דרך מסחר. אם רוצים שאנשים יגורו פה צריך לאפשר להם לעסוק בחקלאות. המטרה שלנו להגיע לשולחן המשא ומתן כדי שאת החקלאות במדינת ישראל יתכננו עשר ועשרים שנה קדימה יחד עם החקלאים. ולרדת מהקפריזות של שר האוצר שרוצה להראות מלחמה ביוקר המחיה כשברור שירידה בעשר אגורות בביצה היא לא הורדה של יוקר המחיה."

ומה עם שר החקלאות, הוא לא מגן על החקלאים?  

"שר החקלאות לא מסוגל להתעסק בחקלאות, הוא מתעסק בדברים חשובים יותר מבחינתו. אבל אני חייב להגיד שהוא לא שר החקלאות הראשון שלא עוסק בחקלאות. זה כבר עשרות שנים ככה. מי שמנהל את המדינה זה שר האוצר ופקידי האוצר ומה שנשאר לשר החקלאות זה פשוט לא להפריע."

"אם רוצים התיישבות בכפר, בפריפריה, צריך לתת לה את האפשרות לצמוח". ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור (באדיבות מועצה אזורית גלבוע)
"אם רוצים התיישבות בכפר, בפריפריה, צריך לתת לה את האפשרות לצמוח". ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור (באדיבות מועצה אזורית גלבוע)

עופר ברנע (53) מקיבוץ חולתה משמש כרכז ועדת המגדלים בגליל העליון, הוא בין המארגנים של השיירה מאגמון החולה לצומת הגומא. "צריך להבין שאם תיקון 27 יעבור, המשמעות היא שינוי של כל תמחור ענף המים לחקלאות, שיגרום לייבוש של השדות. אם לא יהיה לנו מה לגדל, מה יהיה בעמק החולה מחר?"

אתם מעריכים שהציבור איתכם, מבין את המאבק שלכם?

"עוד לא הגענו מספיק לציבור, אבל הוא מתחיל להבין את העניין, בתקופה האחרונה יש יותר הבנה וסימפטיה לחקלאים. אני רואה את זה ברשתות החברתיות, זה על סדר היום. מחר אנחנו מקווים להרחיב את המודעות לעניין הזה". ברנע מחדד, "אם הם (הממשלה ע.כ.) רוצים לבצע שינויים בחקלאות, שיגידו למה הם רוצים להגיע. שיעשו תוכנית איך צריכה להיראות החקלאות בישראל בעשורים הבאים. זה לא יכול להיות חובבני. פשוט לעשות צעדים שיחסלו את החקלאות בלי תוכנית מה יקרה אח"כ. אז יקנו תוצרת מחו"ל ואח"כ, כשלא תהיה תוצרת מקומית, אז הירדנים והטורקים יעלו את המחירים. ומה אז? ינסו לבנות את החקלאות מחדש? זו פשוט בדיחה גרועה. זה בסדר לחשוב שצריך לשנות דברים בחקלאות. אבל צריך להגיד לאן לוקחים את זה. וכדאי גם שאנשים שמבינים בזה יעסקו בזה. מי שם מבין בתכנון משק חקלאי, כחלון? אורי אריאל?"

החקלאים מבטיחים כי היציאה לכבישים היום היא רק השלב הראשון במאבק. בתוכנית חסימת כבישים, שפיכת חלב ותוצר חקלאית על הכביש והאטת התנועה באמצעות שיירות של טרקטורים וסוסים. הצמתים שצפויות להיחסם מחר בשעה 10:00: צומת הגומא, יוקנעם, חפר, גילת, עין יהב ויוטבתה. בנוסף שיירת טרקטורים תצא מצומת כורסי דרך צומת גולני וצומת המוביל עד ליוקנעם וצפויה לגרום לשיבושי תנועה. המשטרה ממליצה לציבור להימנע מהגעה לצמתים אלו ונסיעה בדרכים חלופיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!