דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

טייס ומחנך / תא"ל (מיל') רן פקר, מבכירי טייסי חיל האוויר, נפטר בגיל 80

פקר נודע כטייס שהפיל מטוסי אויב רבים. לאחר שהשתחרר מהצבא עבד בשירות החוץ, וייסד פרוייקט חינוכי לנוער במצוקה. רה"מ נתניהו: "רן היה פטריוט ישראלי"

תא"ל רן פקר בביתו, יוני 2014. (צילום ארכיון: ויקיפדיה)
תא"ל רן פקר בביתו, יוני 2014. (צילום ארכיון: ויקיפדיה)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

תא"ל (מיל') רן רונן פקר, מגדולי טייסי הקרב של חייל האוויר, הלך לעולמו אתמול (שבת). פקר נחשב ל"אלוף ההפלות", לאחר שהפיל שבעה מטוסי אויב. הוא היה בן 80 במותו, והותיר אחריו שלושה ילדים.

פקר התגייס במרץ 1954 לקורס טיס במגמת קרב, ובמהלך 27 שנות שירותו בחיל האוויר הטיס מטוסים רבים, בהם "ספיטפייר", "מטאור", "אוראגן", "שחק" ו"פאנטום". הישגיו הבולטים ביותר היו ב-1965 כאשר מונה למפקד טייסת המיראז'ים, ופיקד על טייסת זו גם במלחמת ששת הימים. באותה מלחמה הפיל פקר שני מטוסי מיג 19 מצריים. במלחמת ההתשה הפיל ארבעה מטוסי מיג 21 מצריים. לאחר מכן פיקד על טייסת הפאנטומים 201.

לאחר סיום שירותו בחיל האווי הצטרף פקר לשירות החוץ. בקיץ 1992, לאחר שסיים את תפקידו בשליחות משרד החוץ כקונסול כללי של מדינת ישראל בלוס אנג'לס, חזר לארץ וייסד יוזמה חדשה – הנהגת חבורת נערים מתיכון עירוני ז' ביפו, מכיתה ט' ועד גיוסם לצה"ל. הפרויקט "ידידות צהלה" שמפעיל ארגון "אלומה" התרחב והוא כיום מיזם התנדבותי ארצי לחונכות וקידום בני נוער לאזרחות טובה ומעורבות חברתית. כיום, פועלות 100 קבוצות "ידידות צהלה" בכל רחבי הארץ מאילת בדרום ועד נהריה בצפון. לב ליבו של הפרויקט הם המתנדבים, רובם קציני צה"ל במילואים, כאשר כל קבוצה מודרכת ע"י מתנדב הנפגש עם קבוצתו אחת לשבוע במשך שלוש שנים רצופות, מכיתה י' ועד ליציאתם לשירות משמעותי.

הפרויקט אומץ על ידי משרד החינוך, והוגדר על ידי זבולון המר, שר חינוך לשעבר כ"פרויקט לאומי", וזכה בפרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי.

בשנת 2008 זכה פקר ב"פרס מוסקוביץ' לציונות". ועדת הפרס נימקה את מתן הפרס לפקר: "הפרס ניתן לפקר על היותו מופת של אומץ, הקרבה ומנהיגות, על התמודדותו יוצאת הדופן עם האתגרים החינוכיים והערכיים העומדים בפני הציונות, ועל הצלחתו בהקמת פרויקט "צהלה", תוך גיוסם של קצינים ומפקדים לשעבר לחזית העשייה החברתית ולמען הנוער הישראלי"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין הגיב לדבר מותו של פקר בעמוד הפייסבוק שלו, שם נכתב: "רן פקר, אגדת טייס, שומר ישראל במרום, לוחם אמיץ, לעד תהיה חקוק על לוח ליבה של מדינת ישראל."

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על פטירתו של פקר. בהודעה שפרסם כתב נתניהו: "פקר היה מבכירי טייסי הקרב של חיל האוויר, השתתף בקרבות אוויר רבים וניצח בהם". עוד הוסיף כי "רן היה פטריוט ישראלי".

שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, ספד לפקר ואמר כי היה "איש מיוחד ומרתק, נוקב, עם חוש הומור ומחוייבות גדולה למדינת ישראל", ומטובי הטייסים והמפקדים שידע חיל האוויר. "הוא אחד מאותם יחידי סגולה שהניחו את היסודות לחיל כפי שאנו מכירים אותו היום – מתקדם, איכותי, מוביל ומתוחכם, עם הטייסים הטובים ביותר בעולם", אמר יעלון, והוסיף כי פקר "הוכיח את יכולותיו המקצועיות והפיקודיות המעולות בשורה של מבצעים, גיחות וקרבות אוויר במלחמות". עוד אמר יעלון כי "גם לאחר שחרורו המשיך רן לתרום למדינה, בין היתר כקונסול ישראל בלוס אנג'לס וכיוזם ומוביל הפרויקט החינוכי-חברתי 'צהלה', שמטרתו חינוך בני נוער לערכים, ציונות, מעורבות חברתית ותרומה למדינה בשירות הצבאי ובחיים האזרחיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!