דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מדריך קצר לבחירות לנשיאות אוסטריה

נורברט הופר ואלכסנדר ואן דר בלן, שני מועמדים עם השקפות עולם שונות בתכלית, מתמודדים היום (א') על תפקיד הנשיא. למרות שמדובר בתפקיד סמלי בלבד, תוצאות ההצבעה עשויות לסמן את הכיוון הפוליטי אליו הולך האיחוד האירופי

שלטי בחירות בווינה, אוסטריה (צילום: AP)
שלטי בחירות בווינה, אוסטריה (צילום: AP)

אוסטריה עורכת היום (ראשון) בחירות לנשיאות, בה מתחרים ראש בראש מתמודד הנוטה לשמאל ומתמודד ימני, שזכה לתמיכת מפלגה פופוליסטית המתנגדת להגירה. מעבר למירוץ לתפקיד, הטקסי בעיקרו, הבחירות באוסטריה מושכות את תשומת ליבן של מדינות אחרות באיחוד האירופי, שרואות בהן ברומטר לשאלת הצלחת מועמדים פופוליסטיים בבחירות הצפויות בהן.

מדריך קצר על המועמדים והנושאים שעומדים למבחן:

מי מתמודד?

נורברט הופר ואלכסנדר ואן דר בלן, שני מועמדים עם השקפות עולם שונות בתכלית.

טיפוס חלחלק עם חיוך תמידי, הופר (צילום: Bwag / מתוך Wikimadia)
טיפוס חלחלק עם חיוך תמידי, הופר (צילום: Bwag / מתוך Wikimadia)

מאז ההכרזה על מועמדותו בשנה שעברה, הפך הופר לדמות מרכזית במפלגת החירות הימנית-פופוליסטית. המהנדס, בן 45, צמח בשורות המפלגה והחל את המירוץ לנשיאות המדינה כשכיהן כאחד משלושה נשיאי הפרלמנט הפדרלי. טיפוס חלקלק, בעל חיוך תמידי, הופר נכון לשנות את הסגנון, הטון והתוכן של דבריו בכל רגע – ממתינות, כשהוא מדבר עם בוחרים מתלבטים ועד זעם שמדבר לטינה של תומכי מפלגת החירות לאיחוד האירופי ולמהגרים.

פרופסור כלכלה בעל מראה זעוף, ואן דר בלן (צילום: Manfred Werner / מתוך wikimedia)
פרופסור כלכלה בעל מראה זעוף, ואן דר בלן (צילום: Manfred Werner / מתוך wikimedia)

ואן דר בלן רץ לתפקיד כמועמד עצמאי אך זוכה לתמיכת מפלגת הירוקים, בה כיהן בתפקידים בכירים עד 2008. הפרופסור לכלכלה, בעל המראה הזעוף, היגר לאוסטריה מאסטוניה כילד. הוא תומך נלהב באיחוד האירופי, מקדם מדיניות הגירה ליברלית ומזהיר, לעתים קרובות, מפני מה שהוא רואה כסחף לאומני ופופוליסטי ששוטף את אירופה.

מה הנושאים העיקריים בבחירות? 

הנושא העיקרי של הבחירות הללו הוא הכיוון הפוליטי אליו הולכת אוסטריה, ובמובנים מסוימים האיחוד האירופי כולו. למרות שרוב תפקידו של הנשיא הוא טקסי וסמלי, ניצחון של הופר יתפרש כנטייה של המדינה ימינה, התפתחות שתתקבל בברכה בקרב פוליטיקאים פופוליסטיים ומתנגדי האיחוד האירופי, בעלי תפקידים ומתומדדים לתפקידים כאחת, בשאר מדינות הגוש.

ניצחון של ואן דר בלן יהיה סימן מעודד למנהיגים אנטי-לאומנים ותומכי האיחוד, שצופים בדאגה בצמיחת כוחו של הימין לקראת בחירות שמתוכננות בשנה באה במדינות מפתח, כמו צרפת והולנד.

למה היום?

המירוץ הנוכחי לנשיאות, הארוך ביותר בהיסטוריה של אוסטריה, אמור היה להסתיים במאי, כשואן דר בלן ניצח את הופר בפחות מאחוז.

אך מפלגת החירות ערערה על התוצאות וטענה לאי-סדרים בבחירות. בתחילת חודש יולי, קבע בין הדין לענייני חוקה שיש לערוך בחירות חוזרות. אלו נקבעו לאוקטובר, אך התאריך נדחה שוב לדצמבר, אחרי שהתגלה פגם בדבק של המעטפות בקלפיות ההצבעה מרחוק, שמנעו מהן להיסגר כראוי.

מי יכול להצביע, מתי – ומתי נדע מי ניצח?

קרוב ל-6.4 מיליון אזרחים אוסטריים – מגיל 16 ומעלה – יכולים להצביע באלפי קלפיות ברחבי המדינה. רובן נפתחו בשעה 7:00, שעון ישראל, ונסגרו בשעה 16:00, שעון ישראל.

תוצאות ראשוניות יפורסמו על ידי משרד הפנים, כשעה אחרי סגירת הקלפיות. תוצאות כמעט סופיות אמורות להתפרסם סביב השעה 21:00, שעון ישראל.

אך אם המירוץ יהיה צמוד כפי שהיה בחודש מאי, התוצאות הרשמיות לא ייקבעו עד ספירת קלפיות ההצבעה מרחוק, והמנצח יוכרז רק מחר(שני) או אפילו היום שלישי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!