דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאמר המערכת

דבר היום / הזעם על עסקת הטיעון, לא צריך להסתיר את הישגן של המתלוננות

המילה גיבור הופיעה ביממה האחרונה בהקשר של פרשת אופק בוכריס, אך נקשרה לשמו של האדם הלא נכון. לו היה אות גבורה שניתן לחלקו מן הראוי היה להעניקו לשתי הנשים הצעירות והאמיצות שבחרו לפעול. מאמר המערכת של דבר ראשון

דבר היום (גרפיקה: דבר ראשון).
דבר היום (גרפיקה: דבר ראשון).

המילה גיבור הופיעה ביממה האחרונה בהקשר של פרשת אופק בוכריס, אך נקשרה לשמו של האדם הלא נכון. לו היה אות גבורה שניתן לחלקו מן הראוי היה להעניקו לשתי הנשים הצעירות והאמיצות שבחרו לפעול, להתלונן ולדרוש צדק.

נורא להגיד זאת אך תעוזתן של הצעירות מתבטאת בכך שהשליכו יהבן על מערכת המשפט הצבאית, למרות שזוהי רק אחת מאותן מערכות ציבוריות וביורוקרטיות אשר הוכיחו מספר פעמים בעבר כי אין ביכולתן להעניק צדק בנושאים שכאלה.

למרות זאת, שתיהן הגישו תלונה כנגד מפקדן המוערך, קצין בכיר, מועד לגדולות, המבוגר מהן ביותר מ-20 שנה, שניצל אותן ופגע בהן, וחזר והכחיש את כל הטענות שהופנו כלפיו.

לא רק הוא הכחיש. לצידו התייצבו בכירים ממנו, שיצאו מאותה מערכת בה צמח, ודאגו להדגיש כי הם תומכים בו וכי חשוב "להמתין להכרעת הדין"; ואסור לשכוח אחרים, מקימי עמוד הפייסבוק "תומכים בתא"ל אופק בוכריס", שהשמיצו את המתלוננות, ועשו הכל על מנת לשפוך את דמן של שתי הנשים, במשפט שדה מכוער.

הסדר הטיעון שזכה לגינוי כה מוחץ ברשתות החברתיות חשף את האמת. וזו האמת שבשמה יצאו המתלוננות לאחד מהקרבות הגדולים בחייהן – בוכריס ניצל ושיקר, ואחוות הגברים שגוננה עליו בחירוף נפש נחשפה בפרצופה המכוער.

אך נחשף כאן דבר מה נוסף: אובדן האמון של רבים ורבות כל כך במערכות שאמורות להגן עליהם בשגרה ובחירום. קמפיין הרשתות החברתיות "#יותר-מבוכריס" ביטא ביקורת על העונש המגוחך שקיבל מפקד בכיר שפגע בפקודותיו תוך ניצול מעמדו. אך עוד יותר מכך הוא ביטא את היאוש העמוק הפושה מהמנגנונים הממוסדים של החברה, אלה שאמורים לעשות משפט וצדק, אלה אשר אמורים למנוע את המצב של איש הישר בעיניו יעשה. בלית האמון הזה בין האזרחים למדינה ומוסדותיה תאבד הרקמה החיה המקיימת את ישראל.

הזעם על הפיכת הצדק לפתוח למשא ומתן, בדרך של עסקת טיעון, לא צריך להסתיר מעינינו את ההישג המשמעותי של המתלוננות. מהדברים שאמרו ושהתפרסמו בתקשורת ניכר כי הן חשות שהצליחו להשיג את הטוב ביותר שניתן היה להשיג, בתוך מערכת בירוקרטית שמתוכנתת כמעט באופן מובנה כנגדן. בתוך המצב הבלתי אפשרי הזה, אותן נשים אמיצות שנפגעו, הוכיחו כי בוכריס אשם ולא ראוי לכבוד לו זכה מרבים כל כך, וזאת בלשון המעטה. הן בחרו להמשיך הלאה בדרך הארוכה והקשה שעוברות מי שנפגעו מינית, בניסיון לאסוף את השברים ולחיות את חייהן, ובמובן הזה הסדר הטיעון מבטא עבורן צעד גדול במאבקן לעבר האמת. בשביל הדמוקרטיה הישראלית, עם זאת, מדובר בכמה וכמה צעדים מדאיגים אחורנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!