דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נוחי דנקנר

גזר הדין / שנתיים מאסר לנוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות

לפני כארבעה חודשים הורשע הטייקון לשעבר בכך שהריץ את מניות קונצרן אי.די.בי ב"הנפקת החברים". השופט כבוב גזר על דנקנר שנתיים מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס בסך 800,000 ש"ח. ככל הנראה דנקנר יערער לעליון

דנקנר באולם בית המשפט (צילום: מור שאולי, וואלה! NEWS)
דנקנר באולם בית המשפט (צילום: מור שאולי, וואלה! NEWS)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בת"א גזר גזר על הטייקון לשעבר נוחי דנקנר שנתיים מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס בסך 800,000 ש"ח בגין עבירת הרצת המניות שבה הורשע. דנקנר ושותפו איתי שטרום הורשעו ביולי האחרון בהרצת מניות. ככל הנראה דנקנר יערער לבית המשפט העליון.

כשדנקנר נכנס לבית הדין הוא נראה כמי שיודע מה מצפה לו. הוא לווה בשני ילדיו וחתנו. ביציאה מאולם בית הדין סירב דנקנר להתייחס דנקנר לגזר הדין.

השופט חאלד כבוב ציין בהחלטתו כי עבירת הרצת המניות מערערת את היסודות של פעולה בשוק ההון, שבו מחיר מנייה אמור לשקף את ההיצע והביקוש אליה בשוק. הוא קבע שמתחם הענישה של דנקנר הוא בין 20 ל-42 חודשים מאסר. את החלטתו לגזור על דנקנר עונש נמוך יחסית נימק השופט כבוב בתרומתו הרבה של דנקנר לחברה, וכן בעובדה שהרצת המניות הסבה נזקים כלכליים לנאשמים עצמם. בנוסף ציין השופט כי לזכותו של דנקנר עומדת העובדה שהוא פועל להחזרת חובותיו לנושים ואף החזיר לבנקים 30 מיליון ש"ח, ולא הכריז על פשיטת רגל.

איתי שטרום, שותפו של דנקנר להרצת המניות, הבוקר בבית המשפט (צילום: מור שאולי, וואלה! NEWS)
איתי שטרום, שותפו של דנקנר להרצת המניות, הבוקר בבית המשפט (צילום: מור שאולי, וואלה! NEWS)

על איתי שטרום, שותפו של דנקנר בהרצת המניות, נגזרה שנה מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס של 500 אלף ש"ח. מדובר ברף הנמוך ביותר המתחם הענישה שקבע השופט לעבירותיו של שטרום. בית המשפט לא גזר קנסות על חברת איי.די.בי. שהיתה בבעלות דנקנר וחברת קלוז טריידינג שהיתה בבעלות שטרום. השופט כבוב נימק זאת בכך שלמרות שיש לשופטים אחריות משפטית, הן כבר אינן בשליטת הנאשמים ואין להן יכולת החזר.

הפרשיה במהלכה ביצע דנקנר הרצת מניות התרחשה בפברואר 2012 במהלך הנפקת מניות של IDB שזכתה לשם "הנפקת החברים". דנקנר הורשע כי פעל באופן מלאכותי להעלאת ערכן של מניות IDB ביממה שקדמה להנפקה. העלאת ערך המניות נעשתה על ידי סדרה של רכישות ומכירות של מניות החברה במחירים שאין להם כל הגיון עסקי מלבד העלאה מלאכותית של ערך המניות. פעולות אלו נעשו על ידי הנאשם השני בתיק, הברוקר איתי שטרום שפעל בשליחותו ובמימונו של נוחי דנקנר. כשנה וחצי לאחר הנפקת החברים איבד דנקנר את השליטה בקונצרן IDB לטובת המיליארדר היהודי ארגנטינאי, אדוארדו אלשטיין. מאז שפרש מתפקיד יו"ר IDB ירד דנקנר ממרבית נכסיו.

ביולי האחרון ניתנה הכרעת הדין במשפט. בפסק הדין שאורכו 280 עמודים כתב השופט כבוב  "מצאתי כי משקלן של הראיות הנסיבתיות מובילות למסקנה אחת ויחידה והיא פעילותם הפלילית של הנאשמים. קשירת הקשר בין השניים הוכחה למעלה מכל ספק. אין מדובר בהתנהגות שמהותה עצימת עיניים. אלא בפעולה יזומה".

עם זאת ציין השופט כי דנקנר "היה שקוע בניסיון להציל את החברה שבבעלותו עד כדי שנגרר לפעולה. העובדה כי השקיע סכומי כסף פרטיים וגייס כסף מבני משפחתו ומחבריו מעידה כי לא מדובר במי שביקש לעקוץ גורמים בשוק ההון אלא במי שהאמין שיוכל להציל את החברה ולהביא אותה להבראה".

דנקנר לא יהיה איש העסקים הראשון שירצה עונש מאסר בגין הרצת מניות. בנובמבר 2015 הורשע ג'קי בן זקן בהרצת מניות, קשירת קשר לביצוע פשע וקבלת דבר במרמה ונשלח לשלוש שנות מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי וקיבל גם קנס כספי על סך רבע מיליון שקלים (בית המשפט העליון קיצר, לאחר הערעור, מעט את עונש המאסר לבן-זקן והגדיל את הקנס).

באת כוחו של איתי שטרום, עו"ד איריס ניב, מסרה בתגובה לגזר הדין כי "לאיתי שטרום נעשה בתיק הזה עוול מעצם ההרשעה, המאסר שהוטל עליו מייצר תחושה קשה.  להבנתנו, לא היה בסיס להרשעה, ובית המשפט טעה טעות קשה כשפירש את הפעילות של איתי פרשנות פלילית.  מדובר בתיק מאד יוצא דופן ושונה מתיקי ניירות ערך אחרים שנידונו עד כה. במהלך המשפט הראינו שאיתי שטרום התנהל בתום לב, השתמש בכספו שלו לבצע פעילות כלכלית שהאמין בה, ובית המשפט עצמו קבע בהכרעת הדין ששטרום לא פעל מתוך תאוות בצע. כמו כן, בתיק היה עד מדינה ש"עקץ" את איתי וגנב ממנו מאות אלפי שקלים, ששיקר בנקודה קריטית ובית המשפט לא נתן לכך משקל. אנחנו מתכוונים לערער על הכרעת הדין ועל גזר הדין לבית המשפט העליון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!