דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפחות אומנה

רווחה / מדוע מעכבת עמותת 'אור שלום' כספים המגיעים למשפחות אומנה?

זה מספר שנים שלקראת סוף השנה הכספים המועברים ממשרד הרווחה דרך העמותה מתעכבים, ועקב אי הצמדה למדד - מפסידות המשפחות קרוב ל-700 שקלים בחודש. ההורים זועמים וטוענים לניצול, "הם יודעים שאנחנו לא נחזיר את הילדים", אומר אחד האבות

משפחה (תמונת אליוסטרציה: Eric Ward / ויקיפדיה).
משפחה (תמונת אליוסטרציה: Eric Ward / ויקיפדיה).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עמותת 'אור שלום' הקיימת למעלה מ-30 שנה, מפעילה לצד פנימיות ומעונות משפחתיים גם משפחות 'אומנה טיפולית', אשר מתנדבות לשמש בית לילדים הזקוקים לעזרה פסיכיאטרית. בשנתיים האחרונות עלו סימני שאלה בדבר היכולת של העמותה להתנהל כלכלית לאחר שהכספים המגיעים למשפחות האומנה מתעכבים.

בחודש נובמבר השנה שלחה העמותה מכתב למשפחות, בו דיווחה כי כספי נובמבר לא יגיעו כהרגלם, משום בעיות תזרימיות הנובעות מעיכובים בהעברות ממשרד הרווחה. לקראת סוף החודש חלק מהמשפחות קיבלו את הסכום המלא (3,275 שקלים לילד), חלק קיבלו סכום חלקי וחלקן לא קיבלו כלל.

"עקב חוב גדול של משרד הרווחה ל'אור שלום', לא נוכל להעביר את התשלומים המגיעים לכם במועד", כתבה העמותה במכתב שהגיע למשפחות. שבוע לאחר מכן, נערכה פגישה עם מנהלי מחוזות וחלק מהמשפחות. בפגישה, אמרה המנהלת המקצועית שאין כסף בשל בעיות טכניות של רישום. לטענת המשפחות שפנו ל'דבר ראשון', זו בעיה מוכרת שחוזרת על עצמה בסוף שנת הכספים, אך עד כה הכסף תמיד הגיע בסוף.

"הם יודעים שאנחנו לא נחזיר את הילדים"

המשפחות דורשות מהעמותה להעביר את הכסף שמגיע להן, ולהצמיד את הסכום למדד. העדכון האחרון קרה בשנת 2002, ולכן משפחה שמקבלת כיום 3,275 שקלים זכאית, לאחר הצמדה למדד, לקבל 3,968 שקלים. תוספת של 693 שקלים, סכום קריטי עבור הילדים והמשפחות.

לטענת משרד הרווחה, תעריף משפחות אומנה מוצמד למדד השנתי ומעודכן בינואר בכל שנה. אך בפועל, הסכום אותו מקבלות המשפחות והילדים, לא השתנה מאז שנת 2002.

רוני (שם בדוי), שפנה ל'דבר ראשון' הוא אב לשלושה ילדי אומנה מעל עשר שנים. לדבריו, "הכסף הזה מגיע לילדים, זה פשע, זה ניצול כי הם יכולים לפגוע רק במשפחות. החודש חלק לא קיבלו בכלל, חלק קיבלו רק חלק מהסכום". רוני מוסיף כי המצב הזה מכניס למלכוד את המשפחות, "הם יודעים שאנחנו לא נחזיר את הילדים וזה גם לא לגיטימי שאנחנו נאיים בזה. אנחנו פתחנו את הלב והנשמה וזה לא מתאים, לקחנו על עצמנו משהו לכל החיים, ב"ה".

רוני מסביר שיש הבדל בין ילד קטן לנער מתבגר מבחינת ההוצאות, "ילד מתבגר זה לא ילד קטן. אלינו הגיע ילד בשנת 2005, היום הוא בן 17, ההוצאות גדלות. הילד הזה הוא דור שני למשפחות אומנה, גם אמא שלו הייתה באומנה. מבחינתי אומנה זה לא בייביסיטר, אני לוקח אחריות על הילד הזה כמו שצריך מההתחלה עד הסוף". רוני מדגיש כי מבחינה מקצועית העמותה עושה עבודה טובה אבל הענין הכספי מעיב על המקצועיות, "זה ילדים שבאים ממקום נורא. מכל התקציב רק 5 מיליון מגיעים לילדים. מבחינה טיפולית 'אור שלום' עושים עבודה טובה. אבל בכל הנוגע לכסף שאמור להגיע למשפחות, זה זלזול. לי עוד יחסית יש אמצעים, אבל מה עם משפחות שאין להם?"

גם הכסף שאמור להגיע, לא מספיק

אבי (שם בדוי), אב אומנה נוסף שפנה ל'דבר ראשון' אומר, "אנחנו משפחת אומנה כבר שלוש שנים. ילד אחד הגיע בגיל חצי שנה והיה אצלנו שנתיים. עכשיו יש אצלנו ילד כבר שנה וחצי. בערך לפני שנה חילקו לנו את התשלום החודשי לפעמיים – בתחילת חודש ובסוף החודש. בחודש האחרון קיבלנו מכתב שאין להם כסף ולכן לא נקבל. גם הכסף שאנחנו מקבלים לא מכסה את כל הצרכים שיש".

משרד העבודה והרווחה הדגיש כי הוא מעביר כל חודש לעמותת ״אור שלום״ תקציב של כ-4 מיליון שקלים. וכי החודש, על מנת לסייע לעמותה להתמודד עם הגרעון שהגיעה אליו, המשרד יעביר בימים הקרובים סכום של 6 מיליון שקלים. העמותה התחייבה לייעל את התנהלותה ולהגיש תוכנית הבראה למשרד, אחרת העמותה תמצא את עצמה שוב בגרעון, כך לפי המשרד.

בנוסף לעיכובים בהעברת הכסף למשפחות ואי הצמדת הסכום למדד, עלו עוד שתי סוגיות הנוגעות לכסף ולמשפחות האומנה. הראשונה היא קצבת ילדים – קצבת הילדים של ילדי אומנה מועברת להורים הביולוגיים ולא למשפחות האומנה, וזאת על אף שרשויות המדינה החליטו שההורה לא כשיר לגדל את ילדו. "מדוע הכסף עובר אליהם ולא למשפחות האומנה, שיוכלו עם הכסף הזה לתת טיפול טוב יותר לילד?", תהה רוני. השבוע נכנס לתוקף חסכון לכל ילד, וגם כאן עולה השאלה מה עושים עם החסכון של ילדי האומנה – מי פותח להם את החשבון? למי הכסף מועבר?

מי מפקח?

בנוסף לעיכובי התשלום למשפחות, הגיעו לידי 'דבר ראשון' טענות על כך שעמותת 'אור שלום' לא שילמה את הפנסיה לעובדות הסוציאליות, בטענה שלא הגיעו הכספים שהיו אמורים להגיע ממשרד הרווחה.

'אור שלום' היא עמותה שזכתה במכרז – איך ייתכן שהיא מתנהלת בצורה שכזו? האם לא ידעו ב'אור שלום' שהם יצטרכו לשלם למשפחות אומנה ולעובדות הסוציאליות? העמותה צריכה לעמוד בתנאי המכרז, לא להאשים את משרד הרווחה שלא העביר את הכספים. משרד הרווחה אחראי גם הוא למצב עניינים זה – באחריותו לפקח על החברות, עמותות, ארגונים שמספקים לו את השירות. רק בתחילת ספטמבר אישרה הממשלה את ההמלצות לייעול ושיפור איכות השירותים החברתיים שניתנים במיקור חוץ – משמעות ההחלטה היא הגברת הפיקוח על שירותי מיקור החוץ. בסופו של דבר מי שנפגע מהמצב הם ילדי האומנה והמשפחות.

תגובות

ממשרד הרווחה נמסר: "גם כאשר הילד באומנה, הוא עדיין נשאר ילד של הוריו. ברוב המקרים, האומנה אינה אפוטרופסית שלו, וגם במצבים שכן, בדרך כלל מדובר באפוטרופסות על הגוף ולא על הרכוש.

השיקול שקצבת הילדים נשארת למשפחה, נובעת מכך, שברוב המקרים, מצבם הסוציואקונומי של המשפחות אינו טוב וברצוננו שההורים ישמרו על קשר עם הילד, יגיעו לביקורים בבית האומנה או במרכז קשר, נסיעות עולות כסף, שיוכלו להביא לילד מתנה קטנה, אם הילד מבקר בביתו, יש הוצאות עליו ולעיתים ההורים גם מגיעים לטיפול בסניפי האומנה, גם זה כרוך בהוצאות נסיעה.

כידוע, קצבת הילדים אינה גבוהה ולכן היא נשמרת להורים הביולוגיים.

לגבי חיסכון לכל ילד, טרם התקבלה החלטה כיצד לנהוג. אולם, סביר להניח, שנפעל ברוח התשובה הקודמת. במצבים שההורים הם האפוטרופסים על הילד, צריך לוודא שהם פותחים את החיסכון עבור ילדם."

מארגון אור שלום נמסר: "אור שלום תמיד היה ותמיד יהיה מעסיק הוגן. לאחרונה פנו מספר עובדים בטענה ששכרם לא שולם באופן מלא. הנושא נמצא בימים אלה בבדיקה, וככל שיתגלה שהעובדים צודקים, הם יקבלו באופן מיידי את ההפרשים שלא שולמו.

בנוגע לתשלומים למשפחות האומנה: משרד הרווחה הפך את עיכוב התשלומים ואת תת התקצוב לשיטת עבודה, שפוגעת קשות במשפחות האומנה ובילדי האומנה. אנחנו מתריעים על כך בפני משרד הרווחה כבר שנים רבות, אך לצערנו ללא הועיל.

לגבי התקציב שהמשרד טוען שיעביר:

א. לצערנו, נוכחנו לגלות בשנים האחרונות שככל שזה מגיע למשרד הרווחה, יש פער גדול בין דיבורים למעשים. נכון לרגע זה משרד הרווחה לא העביר מאום. ברגע שיועבר תשלום כלשהו ממשרד הרווחה, נעבירו מיד למשפחות האומנה.

ב. התשלום עליו מדובר הינו חלק קטן מחוב של משרד הרווחה לאור שלום. חבל ועצוב שמשרד הרווחה מציג את התשלום כסיוע לאור שלום שכן לא כך הוא. מדובר בתשלום שאם היה מועבר מלכתחילה בזמן, לא היה נוצר שום גרעון ומשפחו האומנה היו מקבלות את התשלומים בגין החזר הוצאות בזמן. טוב יעשה משרד הרווחה אם ישמש דוגמה ויסלק את כל חובותיו. המרוויחים היחידים מכך יהיו משפחות וילדי האומנה.

ג. מעט אירוני שמשרד הרווחה מעכב תשלומים או מעביר תשלומים חסרים, ואז מבקש מארגוני הרווחה השונים להתייעל. ועל זה נאמר, הגמל אינו רואה את הדבשת שלו, וחבל.

משפחות האומנה הן חוד החנית של ההתנדבות בישראל. הן ראויות לכל שבח ומחמאה בגין הנתינה האינסופית נטולת התנאים שלהן, עבור הילדים שכל כך זקוקים להן. אנו תקווה כי משרד הרווחה יתקן באופן בהול את תהליכי העבודה שלו, יתקן לאלתר את מוסר התשלומים שלו, ויאפשר לעובדי אור שלום להתמקד במה שחשוב באמת: טיפול בילדים שמשרד הרווחה הוציא מביתם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!