דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / חוק ההסדרה עבר אמש בקריאה טרומית - ללא סעיף עמונה

לפי ההצעה, החוק שקובע הכשרת מאחזים שנבנו בסיוע המדינה על קרקע פרטית לא יחול על פסיקות עבר של בג"ץ - וכך נסללה הדרך לסיעת כולנו להצביע בעד החוק. במפלגת הבית היהודי מציגים את החוק כהישג, אבל השטח חש נבגד על ידי ממשלת הימין

תוצאות ההצבעה בכנסת (צילום: נעם ריבקין פנטון / דוברות הכנסת).
תוצאות ההצבעה בכנסת (צילום: נעם ריבקין פנטון / דוברות הכנסת).
שי ניר

תושבי עמונה התבשרו אמש (שני), לא בטוח שבתדהמה, כי על אף ההבטחות, יישובם לא נכלל בנוסחו החדש של חוק ההסדרה שעבר במליאת הכנסת בקריאה טרומית, ברוב של 60 תומכים מול 49 מתנגדים. משמעות הדבר היא שתאריך קיום צו הפינוי נשאר על כנו בעוד שלושה שבועות.

הנוסח החדש של חוק ההסדרה אינו כולל את סעיף 7, אליו התנגדה סיעת כולנו בטיעון כי הוא פוגע בבית המשפט העליון ובשל כך הקואליציה לא הצליחה לגייס רוב. הסעיף עסק בהחלת החוק רטרואקטיבית, תוך הפיכת פסיקת בג"ץ לפינוי המאחז עמונה ותשעת הבתים בעופרה אשר נבנו על קרקעות פלסטיניות פרטיות. לאחר שעבר בקריאה טרומית, יעבור להכנה בוועדה משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), ובהרכב זהה לוועדה שהכינה בשבועות האחרונים את החוק במתכונתו הקודמת.

על הנוסח החדש הוחלט בישיבת ראשי סיעות הקואליציה, בה גם סוכם כי סוגיית עמונה תיפתר על ידי מתווה 'נכסי נפקדים', על פיו תבוצע הפקעה של שלוש חלקות סמוכות לעמונה, אשר עליהן אין תביעת בעלות, ועליהן ייושבו תושבי עמונה. תוקפו של המתווה זמני לשמונה חודשים, ולא ברור אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יאשרו. בתוך כך נמסר מארגון 'יש דין' כי הגישו בשם ראש מועצת הכפר סילוואד התנגדות לתוכנית להכריז על שלוש חלקות הסמוכות לעמונה כעל "נכסים נטושים" ולהעביר אליהן את תושבי המאחז.

חוק ההסדרה נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים. נוסחו החדש של החוק, ללא הסעיף הפוגע בבית המשפט, נחשב למרוכך יותר אך עדיין, לדברי משפטנים, בהם היועצים המשפטים לממשלה והכנסת, עומדים נגדו שני טיעונים חזקים; הראשון הוא הכשרה של גזל קניין פרטי והשני החלת ריבונות ישראלית בשטחים, באמצעות חקיקה בכנסת ובניגוד לחוק הבינלאומי. גם אם החוק יעבור את הליך החקיקה בכנסת לא מובטח כי בג"ץ, על בסיס תקדימי עבר, לא יפסול את החוק.

במפלגת הבית היהודי מיהרו להכריז על הנוסח החדש כהישג להתיישבות, תוך הצנעת העובדה שמלכתחילה שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד התנגדו להליך החקיקה, ואילולא מאבקם של תושבי עמונה ולחצם על מחנה הימין תוך ניסיון הבית היהודי להשיג נקודות בתוך המחנה, חוק ההסדרה לא היה מגיע כלל לידי תהליך חקיקה. בהשמטת עמונה מנוסח החוק עולה השאלה מדוע לא מודים הבית היהודי והעומד בראשו בתבוסה ומנסים עדיין לקדם את החקיקה?

נעם ריבקין פנטון, דוברות הכנסת
נעם ריבקין פנטון, דוברות הכנסת

מקורבים לתושבים בעמונה אומרים כי בבית היהודי מתגאים בחוק ההסדרה, וזאת על אף העובדה שהשמיטו את סעיף 7. בנוסף, נאמר כי ברור שתושבי עמונה הם אלו שהגו במהלך הקמפיין את פתרון נכסי נפקדים וגם נלחמו לטובת כלל ההתיישבות, כאשר אחד המסרים שלהם היה שמדובר באלפי יחידות דיור.

מוקדם יותר הגדיר השר בנט את הנוסח החדש כ"מאורע היסטורי" והשווה אותו למהפך של שנת 1977 והוסיף, "היום כנסת ישראל עברה ממסלול של הקמת מדינה פלסטינית למסלול של ריבונות ביהודה ושומרון. חוק ההסדרה הוא חוד החנית של החלת הריבונות." השרה שקד הגדירה גם היא את היום כהיסטורי להתיישבות, "יהיה זה היום שבו החרב המונפת מעל אלפי בתים תעלם."

במכתב לתומכי המאבק ובתגובה להחלטות הקואליציה, מאשים ועד המאבק עמונה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השר בנט כי לא התעקשו מספיק עם סיעת 'כולנו' וח"כ בני בגין (הליכוד) שיכבדו את המשמעת הקואליציונית ויצביעו בעד החוק במתכונתו הישנה, ודוחים את מתווה נכסי נפקדים ורואים בו 'פתרון מדומה'. "מדובר בתכנית המנותקת מהמציאות בשטח" כתבו. "שוב מייצרים תכניות שכל מהותן הוא זריית חול בעיני הציבור והקהיית העוול שנעשה כאן".

הועד קורא לתומכים מכל הארץ להתייצב ל"יום פקודה" להביע מחאה עממית רחבה, ומציין כי בעמונה ממשיכים להיערך לקליטת האנשים שיגיעו ומזהירים: "אנו שבים ומזכירים כי אם חלילה נגיע לרגע הקשה הזה, אזי מראות הפינוי הכואבים יזקפו כולם לחובתם ולאזלת ידם של ראש הממשלה ושר החינוך."

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) הגיב להתנהלות ממשלת הימין ביחס לפרשת עמונה, "בתבוסתנותו הרבה, 'הימין' ממשיך לשקר לעצמו ולמתיישבים בעיניים. מ'דין נצרים כדין תל אביב' ועד 'עמונה לא תפונה', הימין הוא זה שמתנהל בתבוסתנות ובחוסר אחריות שבסוף מסתיימת, כרגיל, בעוד עקירה כואבת, ובעוד פינוי – בלי באמת הסדרה, וחמור מכך – ללא תמורה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!