דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"האם הציונות לא נגמרה?"

"האם הציונות לא נגמרה?" שאל אותי בחור צעיר ומיואש.
כשאתה מנסה לברר עם רוב האנשים את מושג הציונות, מתברר לך שרובם אינם יודעים מהי בדיוק הציונות. הם מזהים את הציונות עם פטריוטיזם. אתה ציוני משמע אתה פטריוט. אתה לא ציוני אתה מסומן כבוגד. וכאן יש להבהיר שיש הבדל גדול מאוד בין שני המושגים ותנועות הימין בעיקר מנסות ומצליחות לקשור בתודעת הצבור באופן מעוות ביניהם. כך למשל ראשי המפלגות החרדיות(ובתוכן ש"ס) שללו ושוללים מהיסוד את הרעיון הציוני המקדים את בואו של המשיח. ואולם רבים ממצביעי ש"ס יצהירו על עצמם כציונים (כוונתם העמוקה היא כמובן שהם פטריוטים) על אף שמנהיגם הנערץ הרב עובדיה התנגד לציונות מטעמים אידאולוגים. האם הרב עובדיה לא היה פטריוט? אדרבא. למרות שיש מי שיתנגדו לדעתי, אני סבור שהוא היה פטריוט לא ציוני שדאג לשלום תושבי הארץ וחלק מכך שהוא שקל ויתורים על חבלי ביו"ש במידה שהדבר יחסוך שפיכות דמים. ואולם אי הבלטת ראשי ש"ס את השקפתם הא-ציונית היא מובנת מבחינה פוליטית, כיוון שעבור קהל מצביעיהם, לא ציוני, הוא בוגד רחמנא ליצלן. ולך תשנה תודעה כל כך מושרשת בקרב מצביעיך .
עד כדי כך אבסורדית היא הזהות המעוותת בין הציונות לפטריוטיות, שיהודי יכול להצהיר שהוא יהודי- לאומי-דמוקרטי המוכן למלא את כל המטלות במדינה ובמקביל לומר שאינו ציוני כי הציונות נגמרה מבחינתו כיוון שמילאה את יעדיה. או אז יוקע אדם זה אל הקיר ויסיים כל סיכוי למלא מקום בבניית והנהגת הארץ הזו. ומדוע בעצם? האם דב חנין מהמפלגה הקומוניסטית הוא ציוני? בהגדרתו הוא לא. אך האם הוא פטריוט? התשובה היא לא רק חיובית אלא שהוא הוכיח את עצמו כאחד מגדולי הפטריוטים בארץ ומעשיו יוכיחו את האהבה לארץ ולאנשיה. וערבי יכול להיות פטריוט מבלי להיות ציוני? בוודאי שכן..
הבה נחזור לעובדות. הציונות קמה כתנועה לאומית בסוף המאה ה-19 להקמת בית לאומי ליהודים בתחומי ארץ ישראל, זאת משום זיקה הדוקה רבת שנים לחבל הארץ הנקרא בפיהם ציון. לכן גם נדחתה ההצעה לאוגנדה כיוון שאין לחבל ארץ זו זיקה ליהודים. רבים, מז'בוטינסקי מימין ועד מפלגות הפועלים משמאל עסקו בשיא הרצינות בגורלם של הערבים תושבי הארץ כתוצאה משאיפות התנועה הציונית..
ואולם לגבינו, תושבי הארץ, האם הציונות לא מילאה את ייעודיה והגיע הזמן להגדיר שבניית חברה צודקת המגנה על עצמה מבחינה ביטחונית היא השלב הנכון לאחר ההקמה הלגיטימית של המדינה היהודית- דמוקרטית, מימוש החזון הציוני? כי מה קורה כיום ?כל עוד הציונות שולטת בכיפה כמושג המחייב את המדינה עד לכל הדורות, כל עולה יהודי מקבל באופן אוטומטי את האזרחות הישראלית מבלי לעבור תקופת הסתגלות ובחינות יידע בסיסיות באזרחות כפי שנעשה בארה"ב (לאחר המתנה של עשר שנים). עד כמה יכולים אנשים מרחבי העולם להיות שותפים-מובילים בקבלת החלטות לגבי גורלנו , בשם ציוניותם, בכל מיני דרכים? האם בשם ה"ציונות" שמקדשת את חוק השבות האוטומטי הוא יכול לקנות כאן דירה בבחינת פוליסת ביטוח, לא להתגורר כאן באמת (ראו את המגדלים החשוכים בירושלים במשך רוב ימות השנה), ובכך להיות חלק לא קטן מיוקר הדיור המושת על צעירים שמילאו חובות אזרחיות קשות ולא מסוגלים לקנות ולשכור דירה למשל?
האם אנשים כמו אדלסון וחיים סבן יכולים לקבוע את גורלנו רק משום שהם מכריזים על עצמם כציונים וכתוצאה מכך שרשרת אנשים צוברים הון לכל סוגיו?
ברשותכם, אני נעזר בוויקיפדיה בהגדרת הפטריוטיות " פטריוטיות הוא שם כולל לאהבה ונאמנות שאדם חש כלפי המדינה בה הוא חי. גישה זו מתבטאת במסירות, נאמנות ומוכנות להקרבה (ואני מוסיף הקרבה חברתית י.ר.) למען המדינה…פטריוטיות קשורה בתרומה של אזרחים למדינה בה הם חיים, ולתחושת הקולקטיב והסולידריות". שימו לב ההגדרה מדגישה את העובדה שלפטריוטיות יש קשר לכך שהאדם חי במדינה ולסולידריות.
אבל כשם שיש ביטוי האומר שפטריוטיזם הוא מפלטם של הנבלים (מפלט לשם בצע כסף והנאות אישיות-ולא של כל הפטריוטים) כך אני יכול לומר שהציונות הפכה להיות מפלטם של ציניקנים נבלים רבים והאירועים בשנים האחרונות יוכיחו זאת. אלפי יהודים אמריקאים נהנים מהטבות מפליגות ומשרות נאות בזכות הצהרת ציוניותם, וכך גם אלפים בישראל. סטף וורטהיימר הגדיר ציונות שלב א' הביטחון, ציונות שלב ב' החקלאות, ציונות שלב ג' התעשייה. מה הקשר לדברים אלה לבין הציונות הדביקה של רבים מיהודי אמריקה ואירופה? כוונתו האמתית של וורטהיימר הייתה בהגדרת סוגי הציונות שלו לביסוסה של הארץ ברמה הביטחונית-כלכלית-חברתית. ואם כך שלב ד' של הציונות אליבא וורטהיימר אינו צריך להיות ביעור השחיתות השלטונית והכלכלית שהורס אצל צעירים רבים מאוד את הזיקה הפטריוטית לארצם?
אבל לדעתי, כל הגדרותיו של מר וורטהיימר שהוא עצמו עלה לישראל מתוך זיקה ציונית, כבר לא שייך לציונות כלל וכלל. זה שייך לעובדה שדרוש שלב ב' שהוא ביסוס המדינה ברמות הערכיות שמהם ינבעו החלטות חברתיות וכלכליות בארץ. בדיוק כמו באמריקה שלאחר השגת עצמאותה והקמת מדינה חופשית לנדכאי אירופה עברה לשלב ב' והוא ביסוס של ארצות הברית של אמריקה כחברה צודקת ודמוקרטית במאבק ארוך ומתיש. צעירים בארץ רבים כל כך מיואשים, שאו שהכסף הפך למגדלור החדש שלהם (בדיוק ממה שברחו אבות הציונות-היהודי -מהלופט געשעפט) או שהם מבטאים רצון לבריחה מכאן כי "הציונות הכזיבה". ומכאן השאלה המייאשת של הבחור הצעיר המבלבל בין ציונות למדינה מתוקנת, "האם הציונות לא נגמרה?". כי כל רצונו במדינה נורמלית, לא נגועה בשחיתות, מדינה שאפשר לחיות בה. ומדינה זו אינה קיימת ומכאן תחליפים מתעתעים, שאנו הדור של ההורים מורישים להם: עוד דירה ועוד דירה ועוד דירה, עוד נסיעה לחו"ל ועוד נסיעה לחו"ל ועוד נסיעה לחו"ל, צבירת עוד ממון ועוד ממון ולעזאזל כולם . כך הטיפו הורים מאוכזבים בגולה לצאצאיהם החלוצים שעלו לארץ ישראל להגשמה ערכית .
עכשיו כל שנותר, אם חפצי חיים אנו, לבסס אידאולוגיה חדשה בונה יותר וברוח ימים אלה למתג את אותה אדאולגיה אלטרנטיבית, תחליף ל"ציונות הדביקה", תשובה פטריוטית אמתית-חברתית שאנו חשים כלפי מולדתנו. כמו "להיות ישראלי סולידרי" וזה מחייב הרבה מאוד עבודה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!