דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

תגובות במערכת הפוליטית / ח"כים על דו"ח העורף בצוק איתן: "מדובר בהפקרת חיי אזרחים"

יו"ר האופוזיציה הרצוג: "הדוח הזה מחדד תחושה של כל אזרח ואזרח שהכל מופקר". הוועדה לביקורת המדינה תתכנס בשבוע הבא לדיון בממצאי הדו"ח

העורף בזמן צוק איתן ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
העורף בזמן צוק איתן ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.

דו"ח מבקר המדינה בנושא מוכנות העורף לירי טילים, שנכתב בעקבות מבצע "צוק איתן" זכה לשורת תגובות אתמול (שלישי) של חברי כנסת, בעיקר משורות האופוזיציה. רוב התגובות הציבו את ראש הממשלה בנימין נתניהו כאחראי לממצאי הדו"ח, ביניהם פערי מיגון וחוסר כשירות של מקלטים האמורים לשרת מאות אלפי אזרחים.

יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הודיעה כי תכנס את הוועדה לדיון בממצאי הדו"ח ביום שלישי הבא. "הדו"ח מציג כשלים חמורים בטיפול הדרג המדיני והביטחוני, ובראשו ראש הממשלה, להגנת תושבי ישראל במהלך מבצע צוק איתן", אמרה ח"כ אלהרר, "הדו"ח מעיד על אותם כשלים שניכרו גם בהכנת צה"ל למערכה: החלטות ממשלה שלא יושמו, ולמעשה לא התבצעו עד היום; הסתרת מידע מהקבינט והעדר כל דיון מוקדם על מוכנות העורף; התעלמות מדו"חות קודמים, מאזהרות של תושבים וראשי רשויות ומעמדתם של בעלי מקצוע. מדובר בהפקרת חיי אזרחים, פשוטו כמשמעו. על ראש הממשלה, משרד הביטחון והמל"ל לעשות מה שנכשלו לעשות קודם המערכה ואחריה: להתכנס מיד ליישום תכנית הערכות ותקצוב  להגנה על העורף ולתיקון הליקויים שנחשפו בדו"ח."

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי "הדוח הזה מחדד תחושה של כל אזרח ואזרח שהכל מופקר. אם הגענו למצב ששיקולים מושחתים נקשרים לרכש צוללות, וכעת מתברר שלא טיפלו בהגנה של ילדים ומשפחות מטילים אז הכל הפקר. זה כבר לא עניין של מצביעי נתניהו ומצביעי הרצוג, טילים לא מבחינים בין מי שהצביע לזה או לזה וכשראש הממשלה מותש ועייף ועסוק במקורביו וחקירותיו אז כולנו נפגעים."

ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90
ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), תושב נחל עוז שבזמן מבצע "צוק איתן" כיהן כראש מועצת אשכול, אמר כי "מיליוני שקלים עמדו לרשות שר הביטחון יעלון והשר להגנת העורף ארדן לצורך מיגון תושבי העוטף, אך אלו בחרו במלחמות אגו ופוליטיקה ולא בשמירה על חיי התושבים, ולא בטיפול בפערי המיגון שהיו דרושים להבטחת שלומם של האזרחים. מדובר במחדל שבפעם הבאה עלול לגבות חיי אדם. אין ספק שללא הערכות טובה יותר, עם הפקת לקחים נכונה, המבצע הבא, שעלול לפרוץ בכל רגע, יהיה קשה מקודמיו", אמר ח"כ ילין.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), חברת ועדת חוץ ובטחון, אמרה כי "גם יותר משנתיים אחרי, לא נעשה דבר כדי לתקן את הליקויים בהגנת העורף אליהם נחשפנו בצוק איתן: לא במיגון, לא בהרתעה, לא בפתרונות. מכריזים על תכניות תחת כל עץ רענן, אך לא מיישמים ולא מתקצבים אותם, והאזרחים נותרים חשופים בצריח ועם הרבה הבטחות ריקות." ח"כ סבטלובה הוסיפה כי "כשני מיליון אזרחים ישראלים ברחבי הארץ אינם ממוגנים במקרה של מצב חירום בטחוני, ולמרות זאת, אף לא דיון אחד נעשה בקבינט בקשר להגנת העורף במהלך צוק איתן. בהחלטה תמוהה המשרד להגנת העורף נסגר ביוני 2014 כשעד עכשיו אין תכנית חלופית להגנה על הציבור. זוהי אחריותה של הממשלה לספק ביטחון לתושבי ישראל, אך כמו בתחומים אחרים כמו בריאות ורווחה, גם כאן הציבור מופקר לגורלו ע"י מי שאמון על בטחונו".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) התייחס בספקנות לחלק מממצאי הדו"ח: "בדו"ח מבקר המדינה יש אמת שמעורבת בהרבה אי דיוקים. האמת היא שיש פערי מיגון בעיקר בצפון הארץ, אל מול איומי החיזבללה שהתעצמו מאד בשנים האחרונות בכמות כלי הנשק, בדיוק ובעוצמתם. אמת נוספת היא שכיום לא רק הצפון ולא רק הדרום מאוימים אלא גם חלקי הארץ כולם. מציאות זו מחייבת יותר תקציב והתייחסות למיגון העורף. יחד עם זאת, מקריאתי את עיקרי הדו"ח ומהיכרותי העמוקה עם הנעשה בשנים האחרונות, חלה התקדמות רבה בהיערכות לפינוי אוכלוסיה בדרום, גם בצפון. מונו יחידות קישור לכל הרשויות בישראל וכולן תורגלו ואומנו להתמודד עם התרחישים השונים. בוצעו ומבוצעים תרגילים לתרחישים השונים. אמנם היו שנים בהם לא הוכרעה האחריות, אך כעת מזה כשנתיים, משרד הביטחון והרשות לחירום לאומי מקדמים את היערכות העורף יחד עם פיקוד העורף שאנשיו עושים עבודה מקצועית ביותר.

"בשורה התחתונה אכן חסר מיגון בצפון", סיכם ח"כ יוגב, "אבל אי הדיוקים הרבים האחרים שבדו"ח, עושים את דו"ח המבקר ללא מקצועי, נראה כמגמתי ומפספס את העיקר של הצורך לתקצב ולמגן יותר, בעיקר את הצפון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!